Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

MCGREG INKASSO

Hej.

Har fått mail från dessa nu att jag har en skuld där och att de har kollat kf om jag hade utmätningsbara tillgångar. De påstår att det inte finns. Men jag har utmätning av lön idag, och av erfarenhet har det under tidens gång kommit in flera skulder som lagts till på utmätningen.
Varför kan inte denna skuld läggas till tro?
Summan är ca 480 kr!
Jag kommer självklart betala detta nu, men tycker det är konstigt bara.
Jag skrev till dom och frågade vad skulden gällde och vilken som var fodringsägare.
Fick ett surt svar från dessa:

Vi bedriver egeninkasso!

Fordran avser en avtalad aviavgift (hanterings) efter en ansökan om kredit hos Axcept/4Klöver (McGreg Invest AB) trots att du inte uppfyllt villkoren att ansöka.

Aviavgiften om 50 kr ingår normalt då man blir beviljad en kredit och efterfaktureras i de fall man återsänder avtalet i Svarskuvertet trots att man inte uppfyller villkoren. Du har skickat in bifogat avtal trots att du inte uppfyllde villkoren för att ansöka och godkände då även att McGreg Invest AB fakturerar aviavgiften om 50 kr. Efter förfallodag har även en betalningspåminnelse skickats med en tillkommande avtalad påminnelseavgift med 50 kr......

Har aldrig hört talas om att man vara vara godkänd för att göra en ansökan!! Man vet väl inte om man är godkänd förrän man gjort en ansökan!

De vill nu att jag ska betala beloppet eller göra upp en plan med dom ( på 480 kr)
som ska betalas senast nästkommande månadsskifte. I min värld är det inte förrän månadsskifte maj/juni. Annars skulle de väl inte skriva näst.....då heter det väl att man ska betala senast i månadsskiftet!

Har skrivit o frågat om detta. Ska bli intressant att få veta deras svar på det!

Så jag vill varna alla som tänker göra en ansökan på axcept att kolla upp först om ni är godkända för att göra en ansökan!

Skulden var 50 kr från början och är uppe i nästan 500 kr.

Ansökan gjorde jag för ca 1 år sedan.
Och nu kommer de med denna uppmaningen för nån märklig avgift.

Mvh

E

Fick samma mejl! Inte hört av mig till dom ännu och senast jag sökte där måste varit för minst tre år sedan. Skriv gärna vad dom svarar!

MiniFinans tar också ut en ansökningsavgift, men den har återbetalats de gånger som de nekat min ansökan.

Finner det också anmärkningsvärt att man kan låta ett ärende bara ligga i ett år för att sen slå på hutlösa avgifter. Fler försök till påminnelse borde väl ha gjorts?

Är förmodligen för liten skuld för att det ska vara lönt att lägga till den på löneutmätning, du har väl kanske stora belopp för indrivning och då får dom nästan ingen utdelning på de pengar som kommer in.

Fick endast svaret från dom att "då emotser de min betalning senast den 30/5.

Men nån timme senare får jag ett brev på kivra från dom där det står ungefär det samma med skillnaden att de vill ha betalningen senast den 2/5.... Plus att det står i brevet att skulden är från 2013-05-16!!!
Alltså nästan 6 års gammal skuld!
Är det ens lagligt att komma med en uppmaning om betalning för en skuld som är så gammal?
Så nu fick jag skriva o fråga om detta, om datumet stämmer och så får dom ta och bestämma sig för när de vill att betalningen ska vara inne egentligen! 2 maj eller 30 maj.
//E

Är förmodligen för liten skuld för att det ska vara lönt att lägga till den på löneutmätning, du har väl kanske stora belopp för indrivning och då får dom nästan ingen utdelning på de pengar som kommer in.
Kanske att det är så, men några jätte belopp för indrivning har jag inte om man tänker på vad vissa andra har, men det totala beloppet är idag ca 28000 :-.
//E

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp