Vad var ditt maxbelopp på då?Jag hade det när jag tidigare tjänade 100.000 någon månad men 30.000 månaden efter.
Enorma variationer i lön där det var ett stor spann p.g.a. provision.
Maxbelopp betyder att KFM dra allt utöver ditt förbehållsbelopp.Vad var ditt maxbelopp på då?
Men är inte det standard vid en löneutmätning?Maxbelopp betyder att KFM dra allt utöver ditt förbehållsbelopp.
Nej det vanliga vid löneutmätning är att det ska dras ett visst fast belopp, låt säga 5000 kr. Då behåller man allt som är utöver existensminimum/hya. Men du kan aldrig behålla mindre. Så har man tjänat mindre nån månad så kanske det bara går att ta 3000 kr.Men är inte det standard vid en löneutmätning?
man får behålla ”existensminimum” samt hyran. Spelar ingen roll om man tjänar 100k eller 10k i månaden?
Jag tror dig, och det låter ju väldigt bra?Nej det vanliga vid löneutmätning är att det ska dras ett visst fast belopp, låt säga 5000 kr. Då behåller man allt som är utöver existensminimum/hya. Men du kan aldrig behålla mindre. Så har man tjänat mindre nån månad så kanske det bara går att ta 3000 kr.
Ja men alltså...de gör kontroller och via skatteverket syns ju dina arbetsgivare och dina inkomster. Det spelar ju ingen roll att du har två jobb. Är ju inte så att du kommer få behålla hela din lön från jobb 1 och så drar KFM ett visst belopp fr jobb 2 där du då skulle få behålla förbehållsbeloppet. När gör sin utredning så är ju risken tämligen stor att det från ena jobbet dras mkt så att det du behåller ändå inte överstiger förbehållsbeloppet. El att du får ett maxbeslut.Jag tror dig, och det låter ju väldigt bra?
jag trodde att det skulle vara ett helvete med löneutmätning. Att skuldsanering var bättre än löneutmätning. För det förmedlar inte kfm på deras hemsida.
Då kan jag ju fortsätta ha 2 jobb när jag hamnar på utmätning. Tjänar idag ca 48k brutto
Då är de en nackdel för mig, men säg att jag slutar på mitt extrajobb när utmätningen sker, vad händer då? För dem kan aldrig tvinga mig jobba mer än 100%, jobbar idag 140%.Ja men alltså...de gör kontroller och via skatteverket syns ju dina arbetsgivare och dina inkomster. Det spelar ju ingen roll att du har två jobb. Är ju inte så att du kommer få behålla hela din lön från jobb 1 och så drar KFM ett visst belopp fr jobb 2 där du då skulle få behålla förbehållsbeloppet. När gör sin utredning så är ju risken tämligen stor att det från ena jobbet dras mkt så att det du behåller ändå inte överstiger förbehållsbeloppet. El att du får ett maxbeslut.
@Insatt el @Lasseman kan nog bättre förklara detta så det blir rätt.
Varken skuldsanering el löneutmätning är enkelt. Och skuldsanering ska inte vara lätt heller. Det är under dessa år man ska lära sej ett nytt beteende vad det gäller ekonomi.