Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Mannen hos KF och jag får extrajobb och problem

Jahapp, nu har jag haft bra ordning och betalat mina räkningar varje månad sedan december. Men min man klarar inte att hålla ordning på vilka lån han har, dåligt minne, dålig förmåga eller något. Nu har det resulterat i att det kommit två delgivningskvitton tidigare i mars och utslag som jag tror att han betalat och jag trodde allt var okej.

Men senaste veckan har det fortsatt dimpa in skulder, vissa obetalda sedan slutet på februari. Han har inte betalat sin delbetalning hos inkasso på ett större belopp utan att ha sagt något till mig (jag sade att jag hade prioriterat sånt över mina vanliga räkningar) så nu är det till kronofogden.
Han får nya brev från KF hela tiden och jag vet att varje sak som går dit förstör för min ekonomi för att det kostar.

Han förväntas få ca 25.000 i skatteåterbäring och lite av det ska redan kvittas mot hans skulder och dras om några dagar men jag känner lite oro.
Vi har väldigt mycket grejer vi kan sälja men jobbar båda två och har inte hur mycket fritid som helst att fixa med sånt. Om kronofogden vill ha mer pengar om han bara struntar i att betala allt för att han inte förstår går väl sakerna iväg billigare än om vi säljer?
Jag har bett honom mejla alla låneförmedlare och fråga vad hans skuld är och vad han bör betala för att komma i fas men han jobbar inte så fort och tycker det är krångligt. Får väl tvinga honom att jag ska få skicka in en mail-mall till samtliga. För jag måste ha stenkoll på hans grejer också så att inte jag får problem.

Så, vad göra? Mejla alla, sälja allt man kan och betala allt man kan antar jag?

Kommer kronofogden i första hand och tar saker eller drar från lönen om han inte kommer ikapp?

Jag trodde ekonomin skulle ordna sig men jag hade ingen aning om att han inte visste vad han hade och inte betalade tills allt var färdigt varje månad, så som jag har gjort.
Han har bara stuckit huvudet i sanden eller något. Och nu måste jag ta hand om honom också fast jag själv är i en knivig sits.
Jag är snabbare administrativt och han mer praktiskt lagd men fy hade inte förutsett att han hade såna svårigheter.
Hade gärna betalat hans först men jag vill själv inte ha en anmärkning.
Ska försöka hjälpa honom istället för att bli sur men tycker att är man vuxen fixar man väl och inte struntar i att sälja saker.

Någon som fått en sån här kul överraskning och sambos ekonomi att städa upp? Jag har dubbla problem nu känner jag.

Mina sms-lån kostar ca 13.000 per månad, är det smartare att hålla han undan fler skulder hos KF eller ”offra” honom och fixa mig först?
Istället för att båda till slut får den sitsen menar jag.

Senast ändrad:
Jag har inget hos inkasso men högre månadskostnader än vad jag klarar från och med juli eller augusti.

Senast ändrad:
Med gemensam ekonomi så måste göra ett samlat tag med allt.
Sälj allt ni har, börja alltid med det som ger mest pengar.

Med gemensam ekonomi så måste göra ett samlat tag med allt.
Sälj allt ni har, börja alltid med det som ger mest pengar.

Jo precis, jag har sålt flera hundra saker men han hade en uppgift att sälja bilen men har skjutit på det nästan ett år och jag vet ingenting om bilar, det är hans bil och jag har inte haft körkort i så många år. Han skjuter på saker och ger upp, kommer med ursäkter.

Vi har inte gemensam ekonomi, vill inte ha det. Men du kanske menar om man är gift =) tänker inte ha gemensamt konto med någon iaf.

Tack Hmm, ska fixa bilen i helgen, det är 70-80 000 in. Bara köpa en ny först.

Han är mycket äldre än mig så jag trodde inte han behövde babysittning, någon som övervakar att han gör det han ska. Trodde jag kunde lita på honom.

Bara att sälja, ni torskar säkert mer pengar på att inte få ut max pris än att låta räkningar förfalla och ta dyra lån.

Bara att sälja, ni torskar säkert mer pengar på att inte få ut max pris än att låta räkningar förfalla och ta dyra lån.

Jo ska sälja på, kan inte få några lån någon av oss.

Du och din man borde sätta er ned vid ett bord och prata.
Det är inte sunt varesej för er ekonomi,era barn eller er relation att ni inte har inblick i varandras ekonomi nu när ni valt att ha den delad.
Det fungerar inte i längden. Tro mig.

Ekonomin är alltid delad när man är gifta, oavsett om väljer att ha egna konton eller inte.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp