Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Make spelmissbrukare, hjälp!!!

wasakredit med bara han som låntagare? Eller bolån med oss båda som låntagare?

• Wasakredit

Röster: 11 84.6%
  • Bolån

Röster: 2 15.4%

• Totalt antal röstare
    13
Att hans föräldrar råder er att låna på lägenheten för att rädda det som deras son ställt till med är exempel på dåligt omdöme, de är om inte medberoende så ganska naiva, det kan man kanske förstå lite att de tror på sin egen son, föräldrar brukar göra det lite automatiskt.

Men han kan inte ta lån på bostaden utan ditt godkännande. Såvida han inte förfalskar din namnteckning och gömmer posten från banken (banken skickar alltid hem papper vid nybelåning). så var lite uppmärksam!

Jag håller med de andra, många som redan gett dig råd har själva varit/är spelmissbrukare eller anhöriga.
det är som ngn skrev så bra här, att missbruk har inget förnuft och är starkare än kärleken till barn och partner. Man förstår att det är fel att spela, dricka etc men man gör det ändå... för att missbruk är en sjukdom och behöver behandlas.

säg till din man att du säger nej till att utöka bolånet JUST NU. Att det viktigaste är att han söker hjälp. Efter några år kan ni om det fortf behövs belåna lägenheten. Men han måste först och främst göra jobbet själv och visa att han tar ansvar och kämpar för sin familj.

Att säga att han aldrig mer kommer att spela är oroväckande och tyder på att han förnekar sina problem. Vilket kommer leda till ännu större problem.

Han måste söka och ta emot hjälp.
Hoppas på att du får lite lugn och ro snart. Stor kram!

Tyvärr är det så som du skriver, ringde hans pappa förut och hade hoppats på lite stöd men nej. Alla tycker jag är dum i huvudet som inte tänker på vår ekonomi och inte drar ner på kostnaderna per månad.
Jag sa då att han har mer att bevisa samt borde söka hjälp men av någon anledning så litar de på honom 100% och menar på att han lovat att inte spela mer samt att han inte borde ha hjälp??? Känns som att jag är den enda som kämpar helt själv och mitt tålamod börjar tyvärr att ta slut nu...

Tyvärr är det så som du skriver, ringde hans pappa förut och hade hoppats på lite stöd men nej. Alla tycker jag är dum i huvudet som inte tänker på vår ekonomi och inte drar ner på kostnaderna per månad.
Jag sa då att han har mer att bevisa samt borde söka hjälp men av någon anledning så litar de på honom 100% och menar på att han lovat att inte spela mer samt att han inte borde ha hjälp??? Känns som att jag är den enda som kämpar helt själv och mitt tålamod börjar tyvärr att ta slut nu...
Det är galet... har de kunskaper om missbruksbeteende? Vill de heller inte erkänna inför sig själva att deras avkomma har missbruksproblem? Verkar inte som att de inser allvaret i det hela. Hur i hela friden kan de lova att han inte kommer att spela igen!!!

stå på dig! och kontra med att det inte är för att du inte bryr dig om honom som du ställer krav utan precis tvärtom... du gör det av kärlek och för att hjälpa honom!

Hoppas du förmår stå på dig och all visdom som finns på det här forumet kanske kan bidra till att ge dig styrka!!

Att ni har övervärde i bostaden är som en försäkring och den bör ni ha kvar. Man vet inte vad som händer framöver i form av högre räntor eller att bostadspriserna går ner. Det är dessutom hårdare amorteringskrav nu för nya lån.

Det är du som håller vid rodret. Vill din man ha kvar sin familj bör det vara han som föreslår att han ska ta all hjälp som finns att tillgå. HAn har gått bakom din rygg och ljugit, ok, det är mänskligt att göra fel. Men just nu kan jag tycka att det inte är han som ska sätta villkoren. Tar han för givet att du finns och stannar kvar?

Be hans föräldrar att läsa några trådar här om spelmissbruk alt. beskrivning av hur en missbrukare fungerar. Tycker fortfarande att du har 100% rätt. Det är du och han som har en familj tillsammans, inte hans föräldrar. Alltså ska dom inte lägga sig i vad ni tillsammans bestämmer. Din man måste inse den situation han har satt er i och även inse att han ska vara glad att du vill stötta och hjälpa honom med missbruket. Han har inte utrymme för att ställa krav på dig nu. Missbruket är inget han har valt och inget han kan ta bort utan istället erkänna och söka hjälp för. Men låter som han måste svälja lite stolthet här och bita i det sura äpplet ett tag. Kanske även själv läsa på om spelmissbruk.

Om hans föräldrar är 100% säker på att han inte kommer att spela mer så tycker jag att dom kan gå i borgen alternativ ta ett lån med bra ränta i sitt eget namn.
Precis som du skriver så har han inte bara mer att bevisa utan borde även vara tacksam och visa ödmjukhet för att du är villig och ge han en andra chans. Nu är det upp till han själv att ta den!

Tror det är en massa personer här på forumet som har varit i en liknande situation. Min gissning är att typ alla dom önskar att dom inte hade fått hjälp att reda upp sin situation så här i efterhand. Visst det var säkerligen oerhört skönt för stunden och många trodde säkert att dom skulle kunna sluta spela alternativt hålla det under kontroll. Resultaten blir tyvärr alltid detsamma och slutar i ett ännu större skuldberg..

Jag känner igen mig i situationen, man skäms ett tag och allt går bra i början. Man tror man har kontroll och sen när skammen lagt sig och vardagen rullar på så kommer dagen när man plötsligt spelar igen. Jag lyckades sluta spela,utan hjälp. (Pga Inga fler lån när jag hamna hos kfm)
Men det tog 5år, istället för att ta tag i det,jag förstod inte att jag behövde hjälpen. Och kostade mig runt 340 efter jag blev påkommen+ förhållandet.

Söker han inte hjälp så kommer han snart att falla dit igen. Av egen erfarenhet då jag jag haft så många återfall för att jag velat klara det själv. Det är först när man själv inser att man behöver hjälp som det kan bli en vändning. Jag går på möten på föreningen för Spelberoende och av de som slutar att gå på deras möten är det 80 % som ramlar dit igen. Tycker det säger ganska mycket om vilken stor betydelse det har. Jag har inte tillgång till mitt bankkonto och har enbart kontanter och för mig fungerar det alldeles utmärkt då jag inte har någon möjlighet att spela.

Vet inte ens varför jag delar med mig av allt här men på ett sätt känns det skönt att veta att inte vara ensam om denna situation. Som tidigare sagts så är jag helt mållös sedan 1,5 månad sedan och kan absolut inte se ljuset i tunneln.

Har verkligen suttit hela dagen igår och visat missbruksbeteenden och det läskiga är att alla beskriver honom så bra. Det blir såklart inte bättre av att hans familj lever i en förnekelse och försöker kasta skit på mig. Fick nämligen höra igår att han kanske spelade för att jag studerat samt att vi har haft privata problem som lett till hans spelande. Hade inget mer att säga efter detta ALLS. De vet om att jag jobbat varje lediga stund från studierna för att slippa ta CSN samt för att betala hemma så att slänga skit på mig efter allt som vi gått igenom är för mig oacceptabelt.

Satt som sagt med honom hela dagen igår för att komma fram till en lösning och när han insåg att jag inte tänker låna på huset till att börja med gav han mig ett ultimatum.

Lån på bostan eller skilsmässa.

Är helt förkrossad, försöker visa han en väg ut och vill verkligen hjälpa honom men så är det han som ställer detta framför mig?

Jag har väl lika stor rätt då att begära skilsmässa eller att han ska söka hjälp.

Vet inte ens varför jag delar med mig av allt här men på ett sätt känns det skönt att veta att inte vara ensam om denna situation. Som tidigare sagts så är jag helt mållös sedan 1,5 månad sedan och kan absolut inte se ljuset i tunneln.

Har verkligen suttit hela dagen igår och visat missbruksbeteenden och det läskiga är att alla beskriver honom så bra. Det blir såklart inte bättre av att hans familj lever i en förnekelse och försöker kasta skit på mig. Fick nämligen höra igår att han kanske spelade för att jag studerat samt att vi har haft privata problem som lett till hans spelande. Hade inget mer att säga efter detta ALLS. De vet om att jag jobbat varje lediga stund från studierna för att slippa ta CSN samt för att betala hemma så att slänga skit på mig efter allt som vi gått igenom är för mig oacceptabelt.

Satt som sagt med honom hela dagen igår för att komma fram till en lösning och när han insåg att jag inte tänker låna på huset till att börja med gav han mig ett ultimatum.

Lån på bostan eller skilsmässa.

Är helt förkrossad, försöker visa han en väg ut och vill verkligen hjälpa honom men så är det han som ställer detta framför mig?

Jag har väl lika stor rätt då att begära skilsmässa eller att han ska söka hjälp.
Att han ställer de ultimatumen är ännu ett bevis på att han inte tar sitt ansvar eller har insikt i rådande situation. Stå på dig och säg att du respekterar att han vill skiljas och kör på det. Jag är övertygad om att han då om inget kommer inse vidden av vad han orsakat och förstå dina krav.
Hans familj är dock inget att hänga i julgranen, min fd sambos familj stöttade mig i mitt beslut och har aldrig dömt mig då de insåg att det var deras son som hade missbruksproblem och inte jag. De har dock stöttat sin son men ställt krav och ej varit medberoende.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp