Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Möjligheter till en ny chans?

Till att börja med vill jag tacka alla på det här forumet för både matnyttig läsning, skrämmande exempel och ett gott skratt emellan varven.

Nu till min situation:
Jag har under en längre tid grävt mig djupare och djupare i låneträsket. Lånat för att hålla mig över vattenytan och överleva i hopp om att ”det kommer lösa sig”!
Avgifterna för lånen kommer ikapp, månadskostnaderna blir oumbärliga och till slut räcker inte lönen till.

Jag är egenföretagare och tjänar 30.000 kr brutto. Hoppet har alltid legat till att - det kommer ta fart och då löser jag alla lånen på ett nafs!

Idag insåg jag att så inte är fallet. Mina lån kostat mig totalt 8600kr per månad och äter upp alla möjligheter till att spara, betala av mer och kliva av den här mardrömskarusellen.
Idag tog jag dock ett steg och berättade om min situation för en anhörig. Fick kärlek och förståelse och en gnutta ljus tändes!

Nu undrar jag hur ni tror att mina förutsättningar ser ut för ett samlingslån, helst utan medlåntagare men annars med.

Taxerad inkomst 2021: 287.000 kr
Underskott av kapital: 38.000 kr
Blanco: 104.000 kr (Nystart)
Krediter: 120.000 kr (97% nyttjat)
Antal FF: 9 st
UC Kreditbetyg: 16,5%

Jag har ca 30.000 kr som inte syns på UC som jag också skulle vilja samla för att få ner den totala månadskostnaden, dock är dessa flertalet mindre belopp som jag avser beta av om jag kan få ner den totala kostnaden på övrigt.

En av mina FF är avseende mitt företag och står som ”Omfrågad som näringsidkare”, påverkar denna FF mitt betyg?
Jag har också en förfrågan pga att jag öppnade ett bankkonto hos ICA banken där vi sätter in pengar för att handla mat mm. (missade att de skulle ta UC) samt en FF från min hyresvärd, påverkar alla FF lika oavsett orsak/frågeställare?

Har 3 st FF som försvinner i juni men jag vet inte om jag kan klara av att hålla mig flytande tills dess!

Så tacksam för alla svar och emotser alla tänkbara tips! Fast beslutsam att ta mig ur detta och hitta tillbaka till glädjen i livet

Det är dina krediter som ställer till det för ditt kreditbetyg, förfrågningarna har betydligt mindre påverkan i ditt fall skulle jag säga.

Det är inte omöjligt för dig att få ett samlingslån på 100-150K i dagsläget till dålig ränta men det bästa skulle vara om du kunde få ner krediterna till åtminstone under 70% utnyttjande, du skulle då troligen hamna på kring 10% UC-betyg och ha lite större chans till att få erbjudanden via Lendo/Zmarta/Advisa.

Vilka lån har du utanför UC redan?

Dina skulder i sig är relativt små och du har alla möjligheter att lösa detta, det här fixar du! Om du väljer att ta hjälp av medsökande skulle det bästa vara om den personen tog lån ensam åt dig men förstår att detta är obekvämt att be om.

Det är dina krediter som ställer till det för ditt kreditbetyg, förfrågningarna har betydligt mindre påverkan i ditt fall skulle jag säga.

Det är inte omöjligt för dig att få ett samlingslån på 100-150K i dagsläget till dålig ränta men det bästa skulle vara om du kunde få ner krediterna till åtminstone under 70% utnyttjande, du skulle då troligen hamna på kring 10% UC-betyg och ha lite större chans till att få erbjudanden via Lendo/Zmarta/Advisa.

Vilka lån har du utanför UC redan?

Dina skulder i sig är relativt små och du har alla möjligheter att lösa detta, det här fixar du! Om du väljer att ta hjälp av medsökande skulle det bästa vara om den personen tog lån ensam åt dig men förstår att detta är obekvämt att be om.
Tack för svaret! Jag gjorde en ansökan hos Lendo tillsammans med medsökande, fått 5 erbjudanden hittills och känner lite hopp om tillvaron!

ICA Banken 6,47% ränta med lösenkrav
Komplett Bank 7,49% ränta
Collector 7,77%
Nordnet 12,57%
Remember 13,72%

Nu kanske en dum fråga, är det något jag borde se upp med när jag väljer erbjudande? Förutom det uppenbara med räntan såklart!
Har läst lite olika här på forumet om att man ska se upp med vissa långivare, nu frågar jag istället för att göra misstag när jag känner att chansen finns!

Wow vad bra erbjudanden! Även för någon med bra förutsättningar. Otroligt förvånande för mig iaf. Stort grattis!

Ica är ju jobbiga i allmänhet och lösenkrav är väl knappast bra för det du ska lösa utanför uc. Men grym ränta där. Du kan ju alltid testa och failar det så har du ju de andra erbjudandena kvar

Ica banken är jobbiga som fan, man måste ringa om man vill extra amortera o inkomma med massa underlag.

Grymma erbjuden för dom förutsättningarna, härligt!

Skulle valt Collector. Komplett registrerade väl deras lån som kredit förut har jag för mig? Ica borde du inte ens välja med kniv mot strupen.

Tack tack tack för ert stöd och tips! Jag har läst att man borde kontakta Collector själv efter erbjudande från dom och på så sätt kunna få ner ännu mer? Är det ens värt för mig att göra det eller ska jag bara hoppa på och köra med detta?

Som situationen ser ut nu kommer jag att kunna amortera åtminstone dubbelt mot minsta månadskostnaden! Hoppas verkligen kunna städa bort detta bra och aldrig, aldrig, aldrig osmarta, desperata lån igen!!

Ica banken har varit kassa det enda som gått smidigt var att släppa dem till KFM.

Tack för svaret! Jag gjorde en ansökan hos Lendo tillsammans med medsökande, fått 5 erbjudanden hittills och känner lite hopp om tillvaron!

ICA Banken 6,47% ränta med lösenkrav
Komplett Bank 7,49% ränta
Collector 7,77%
Nordnet 12,57%
Remember 13,72%

Nu kanske en dum fråga, är det något jag borde se upp med när jag väljer erbjudande? Förutom det uppenbara med räntan såklart!
Har läst lite olika här på forumet om att man ska se upp med vissa långivare, nu frågar jag istället för att göra misstag när jag känner att chansen finns!
Vilka fina erbjudanden grattis och hoppas att du får något riktigt bra som kan hjälpa dig att få ner månadskostnaden. Grattis !!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp