Möjlighet till bolån

Hej,
Tack för era svar. Tyvärr närmar varken jag eller min fru oss pensionsåldern utan är i 35års-åldern. Vi vill därav bo kvar i huset som vi har renoverat och lagt mycket krut på, så en försäljning är inte aktuellt. Någon mer som har tips på bank som accepterar en högre skuldkvot/lägre kalkylränta. Vi har ju trots allt ett stort övervärde i huset.

Är ju finansinspektionen som satt dom riktlinjerna så alla banker jobbar nog utifrån dom. Ni tjänar bra men har 8.5 mille i lån, skulle ni klara en ränta på 3% och att någon av er förlorar jobbet? Jag hade sålt, betalat av allt och cashat ett billigare boende för pengarna. Lågkonjuktur står med största sannolikhet för dörren tänk på det.

Vad säger er nuvarande bank? För övrigt tror jag att det är rätt ekonomiskt beslut att bo kvar långsiktigt. Finns väl få investeringar som ger så pass bra avkastning iförhållande till risk än just bolån. Sen att man får bo fint gör ju inte saken värre. Samtidigt så skall man ju ha råd med räntehöjningar ifall sämre tider lurar runt hörnet. Att sälja och ta hem vinsten i utbyte mot billigare boende är ju ett säkert kort men nästa garanterat ett dåligt beslut ur ett investeringsperspektiv. Detta förutsätter dock att man har råd att behålla sitt boende om marknaden dippar annars kan den så annars gynnsamma hävstången få omvänd effekt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp