Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Mått dåligt, måste skaffa förstadagsintyg till jobbet

Du skrev innan att intyget kan vara ett sätt att initiera rehabilitering osv det motsäger du nu ?
Nu förstår jag inte vad du menar, på vilket sätt motsäger jag det? Förstadagsintyg är till för att fånga upp dåligt fysiskt eller psykiskt mående och företag är skyldiga att hjälpa och upprätta en rehabiliteringsplan. Var har jag skrivit något annat om det menar du?

jag skrev att majoriteten av chefer är maktgalna, eftersom många utnyttjar att många anställda inte har koll på sina rättigheter, därav okunskap hos chefer eftersom det strider mot regler, praxis och lagar.

Det är inget konstigt, varje arbetsgivare har en skyldighet att kolla läget. Flera sjukskrivningar under en kortare period, många sena ankomster och misstanke om missbruk är några av anledningarna som kan vara aktuella. Bäst att vara ärlig så man får rätt hjälp i tid

Har varit sjuk en del från jobbet och idag är jag hemma och de ringde mig från jobbet för att säga att jag från och med nu måste skaffa förstadagsintyg när jag blir sjuk.
Känns som om jag kommer förlora jobbet typ... Men de säger att de har infört detta system för att följa upp mig som anställd hur jag mår m.m...
Men sen läser jag om att det kan leda till uppsägning av personliga skäl typ...? Blir rädd. Är fast anställd och nu livrädd att må dåligt igen för att de kan hitta skäl till sparka mig om intyget inte är starkt nog?
Mår psykiskt dåligt och väntar på att få gå rehabiliteringsprogram och därav varför jag har varit sjuk lite mer än en normal person brukar vara.

Ska jag vara orolig....?
Arbetsgivaren har ett långtgående rehabiliteringsansvar. Det ska ganska mycket till för att man ska bli uppsagd.

Jag har tidigare arbetat som chef på ett större företag, det här med förstadags intyg har inget att göra med att man på något sätt alls vill ”sätta dit” någon eller att man måste komma med ”bevis”. Jag upplever att många tror det är så, vilket oftast är brister i kommunikationen från företag och chefer.

det är mot lagen att använda förstadagsintyg som någon form av bestraffning. Förstadagsintyg vid upprepade korta sjuktillfällen ska handla om att fånga upp om ens personal behöver någon form av rehabilitering eller hjälp från företagshälsovården, eller liknande.

de i min personal som fick lämna förstadagsintyg fick även tillsammans med mig gå igenom en rehabiliteringsplan, träffa läkare där man utvärderar både fysiskt och psykiskt mående. Och detta är för att fånga upp exempelvis psykiska problem så som depression.

men rehabiliteringsplan kan exempelvis vara att du som anställd under rehabiliteringen behöver flera korta pauser, gå ner i arbetstid, sitta ostört och likande. Det ska göras med välmening och inget annat, så oroa dig inte! :)

Att säga upp någon av personliga skäl är omöjligt om du inte i princip slagit din chef på käften på jobbet! Folk kan sköta sina arbetsuppgifter på sämsta sätt och ha skyhög frånvaro, det ger inte en arbetsgivare rätten att säga upp någon på grund av det.
Inte helt sant, om arbetsgivaren anser sig ha uppfyllt hela rehabkedjan och har det dokumenterat är det fullt möjligt att hävda personliga skäl vid uppsägning. Eller om arbetstagaren inte är delaktig i sin rehabilitering.

Men det är nog mer undantag än regel.

Och det krävs mycket innan det kommer så långt.

Inte helt sant, om arbetsgivaren anser sig ha uppfyllt hela rehabkedjan och har det dokumenterat är det fullt möjligt att hävda personliga skäl vid uppsägning. Eller om arbetstagaren inte är delaktig i sin rehabilitering.

Men det är nog mer undantag än regel.

Och det krävs mycket innan det kommer så långt.
Ja såklart, men då kanske det mer rör sig om att arbetstagaren borde fundera på om den ens vill vara kvar på arbetsplatsen. Jag relaterad mer till TS situation.

Men som du säger, en uppsägning av personliga skäl är inget man slänger med hur som. Oftast upprättar arbetsgivaren ett flertal rehabiliteringsplaner innan det blir tal om någon uppsägning och handlar det om att arbetstagaren inte vill jobba kvar brukar man kunna göra någon form av uppgörelse där båda parterna är nöjda.

Ja såklart, men då kanske det mer rör sig om att arbetstagaren borde fundera på om den ens vill vara kvar på arbetsplatsen. Jag relaterad mer till TS situation.

Men som du säger, en uppsägning av personliga skäl är inget man slänger med hur som. Oftast upprättar arbetsgivaren ett flertal rehabiliteringsplaner innan det blir tal om någon uppsägning och handlar det om att arbetstagaren inte vill jobba kvar brukar man kunna göra någon form av uppgörelse där båda parterna är nöjda.
Sant, jag tänkte mest på att du sade att det är nästintill omöjligt. Vet inte om jag heller helt håller med om att arbetstagaren bör fundera på om hen vill vara kvar då jag tyvärr sett exempel på situationer där det missbrukats och skötts uselt. Men, det finns nog lika många anledningar och situationer som det finns människor.

Dock ganska övertygad om att TS inte behöver gå runt och oroa sig över förstadagsintyget och en eventuell uppsägning. Tvärtom kan det ju faktiskt ses som en möjlighet att få hjälp att komma på rätt köl igen, och få må bättre!

Det där Är ingenting. Har själv behövt lämna sådant vid flertal tillfällen under en begränsad period (6månader). Ditt företag har väl nåt avtal med något vårdbolag som du ringer till när du är sjuk.

Du kan aldrig bli uppsagd pga sjukdoms relaterade ärenden.

Finns en sida som säljer äkta läkar intyg…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp