Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Mått dåligt, måste skaffa förstadagsintyg till jobbet

Glöm inte att OM de kräver första intyg skall de också stå för kostnaderna och göra det möjligt att få tag i ett.

Det skall användas selektivt och ofta anser facket att det är en förhandlingsfråga, för det blir ju i princip en förändring av dina anställningsvillkor.
Vad för förändring i min anställningsvillkor? :(
Jag är kollektivare men inte med i facket. Vad ska jag göra då+

Jag förstår inte riktigt heller hur det påverkar ens anställningsvillkor. Det handlar om arbetsgivaren vill ha "bevis" att man är sjuk.
Kostnaden kan jag hålla med dock att företaget ska stå för, om ni inte har en dedikerad företagshälsovård.

Vad för förändring i min anställningsvillkor? :(
Jag är kollektivare men inte med i facket. Vad ska jag göra då+
Ingenting då, det jag menar är att arbetsgivarna skall inte bara genomföra nått sånt helt godtyckligt, ville inte oroa dig. Men när du fick jobbet innebar inte det krav på första dagsintyg, men nu gör det det. Det är den förändringen jag menar. Sen skall man inte behöva ha första dafs intyg hur länge som helst om man sköter det.

Har du dokumenterad skälig anledning till frånvaron anser inte jag att man skall införa första dagsintyg alls.

Om man tar till sig och är öppen och ärlig med orsaken och det inte är ett medvetet val att misskött sig utan beror på sjukdom till exempel finns det ingen anledning till första dags intyg.

Har varit sjuk en del från jobbet och idag är jag hemma och de ringde mig från jobbet för att säga att jag från och med nu måste skaffa förstadagsintyg när jag blir sjuk.
Känns som om jag kommer förlora jobbet typ... Men de säger att de har infört detta system för att följa upp mig som anställd hur jag mår m.m...
Men sen läser jag om att det kan leda till uppsägning av personliga skäl typ...? Blir rädd. Är fast anställd och nu livrädd att må dåligt igen för att de kan hitta skäl till sparka mig om intyget inte är starkt nog?
Mår psykiskt dåligt och väntar på att få gå rehabiliteringsprogram och därav varför jag har varit sjuk lite mer än en normal person brukar vara.

Ska jag vara orolig....?
Nej inte orolig men det är viktigt att du tar tag i det som du mår dåligt över. Arbetsgivaren tar till det dels för att de ansvarar för sin personal men även för att förhindra att man är hemma utan anledning.

Jag har tidigare arbetat som chef på ett större företag, det här med förstadags intyg har inget att göra med att man på något sätt alls vill ”sätta dit” någon eller att man måste komma med ”bevis”. Jag upplever att många tror det är så, vilket oftast är brister i kommunikationen från företag och chefer.

det är mot lagen att använda förstadagsintyg som någon form av bestraffning. Förstadagsintyg vid upprepade korta sjuktillfällen ska handla om att fånga upp om ens personal behöver någon form av rehabilitering eller hjälp från företagshälsovården, eller liknande.

de i min personal som fick lämna förstadagsintyg fick även tillsammans med mig gå igenom en rehabiliteringsplan, träffa läkare där man utvärderar både fysiskt och psykiskt mående. Och detta är för att fånga upp exempelvis psykiska problem så som depression.

men rehabiliteringsplan kan exempelvis vara att du som anställd under rehabiliteringen behöver flera korta pauser, gå ner i arbetstid, sitta ostört och likande. Det ska göras med välmening och inget annat, så oroa dig inte! :)

Att säga upp någon av personliga skäl är omöjligt om du inte i princip slagit din chef på käften på jobbet! Folk kan sköta sina arbetsuppgifter på sämsta sätt och ha skyhög frånvaro, det ger inte en arbetsgivare rätten att säga upp någon på grund av det.

Ska även tillägga att det finns undantag i förstadagsintyg också, kan du inte uppvisa ett för du exempelvis inte fått en läkartid kan arbetsgivaren heller inte begära det, men oftast räcker det med att du ringer exempelvis kry så får du ett intyg, det är liksom inget krångligt eller något som läkare nekar.

Jag har tidigare arbetat som chef på ett större företag, det här med förstadags intyg har inget att göra med att man på något sätt alls vill ”sätta dit” någon eller att man måste komma med ”bevis”. Jag upplever att många tror det är så, vilket oftast är brister i kommunikationen från företag och chefer.

det är mot lagen att använda förstadagsintyg som någon form av bestraffning. Förstadagsintyg vid upprepade korta sjuktillfällen ska handla om att fånga upp om ens personal behöver någon form av rehabilitering eller hjälp från företagshälsovården, eller liknande.

de i min personal som fick lämna förstadagsintyg fick även tillsammans med mig gå igenom en rehabiliteringsplan, träffa läkare där man utvärderar både fysiskt och psykiskt mående. Och detta är för att fånga upp exempelvis psykiska problem så som depression.

men rehabiliteringsplan kan exempelvis vara att du som anställd under rehabiliteringen behöver flera korta pauser, gå ner i arbetstid, sitta ostört och likande. Det ska göras med välmening och inget annat, så oroa dig inte! :)

Att säga upp någon av personliga skäl är omöjligt om du inte i princip slagit din chef på käften på jobbet! Folk kan sköta sina arbetsuppgifter på sämsta sätt och ha skyhög frånvaro, det ger inte en arbetsgivare rätten att säga upp någon på grund av det.
Håller med till 100 % om alla chefer och företag agera som du beskriver skulle jag ha mindre att göra på jobbet...;)

Jag kan tyvärr styrka att det finns förvånansvärt många företag som missbrukar detta.

Har exempel på företag fått för sig att införa "generella förstadagsintyg" för att komma till bukt med korttidsfrånvaron. Det gick över... ;)

Håller med till 100 % om alla chefer och företag agera som du beskriver skulle jag ha mindre att göra på jobbet...;)

Jag kan tyvärr styrka att det finns förvånansvärt många företag som missbrukar detta.

Har exempel på företag fått för sig att införa "generella förstadagsintyg" för att komma till bukt med korttidsfrånvaron. Det gick över... ;)
Förvånansvärt tycker jag inte att det är, majoriteten av alla chefer är maktgalna psykopater som inte kan något om arbetsrätt eller anställningsskydd.

om det är mycket korttidsfrånvaro överlag kanske chefer ska koncentrera sig på orsaken till det som oftast är dålig arbetsmiljö och bristande kommunikation.

tycker det är fruktansvärt att folk ska gå och va oroliga att de ska få sparken eller bli uppsagda när det krisar, företag är skyldiga att hjälpa anställda, men dom har huvudet i det blå så fort ”chefs” titeln sätts på.

Förvånansvärt tycker jag inte att det är, majoriteten av alla chefer är maktgalna psykopater som inte kan något om arbetsrätt eller anställningsskydd.

om det är mycket korttidsfrånvaro överlag kanske chefer ska koncentrera sig på orsaken till det som oftast är dålig arbetsmiljö och bristande kommunikation.

tycker det är fruktansvärt att folk ska gå och va oroliga att de ska få sparken eller bli uppsagda när det krisar, företag är skyldiga att hjälpa anställda, men dom har huvudet i det blå så fort ”chefs” titeln sätts på.
Du skrev innan att intyget kan vara ett sätt att initiera rehabilitering osv det motsäger du nu ?

Du skrev innan att intyget kan vara ett sätt att initiera rehabilitering osv det motsäger du nu ?
Används det på rätt sätt är det ett mycket bra verktyg för arbetsgivarna, samma med varningar och erinran, anvönd de rätt vid rätt tillfällen så kan det göra underverk.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp