Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Måste man bokstavligt avsluta lån / kredit?

Hej!

Jag har en fundering som jag gärna hade velat få klarhet i.

Jag har haft en del sms/snabblån tidigare som använder sig av Bisnode / Creditsafe. Har nu betalat bort alla dessa och jag vet att det tar 12 månader innan förfrågan försvinner. Men min fundering är ifall det på något sätt ligger ”öppet” att jag har ett aktivt konto / kredit hos dessa företag även fast allt är slutbetalt?

Måste man bokstavligt höra av sig till företagen och stänga eller ta bort sitt lån / kredit? t.ex om jag loggar in på Lumify, då står det ”hej (mitt namn) du kan ansöka om denna summan!” Dvs mitt tidigare kreditbelopp.

Jag vill bara veta att när 12 månader har passerat efter min sista förfrågan så finns det inget spår av att jag har haft ett lån eller kredit hos något företag överhuvudtaget.

Så... måste jag höra av mig till varje enskilt företag och be dem stänga ner mitt konto helt eller kan jag bara låta det vara slutbetalt och klart? Tacksam för svar.

Hej!

Jag har en fundering som jag gärna hade velat få klarhet i.

Jag har haft en del sms/snabblån tidigare som använder sig av Bisnode / Creditsafe. Har nu betalat bort alla dessa och jag vet att det tar 12 månader innan förfrågan försvinner. Men min fundering är ifall det på något sätt ligger ”öppet” att jag har ett aktivt konto / kredit hos dessa företag även fast allt är slutbetalt?

Måste man bokstavligt höra av sig till företagen och stänga eller ta bort sitt lån / kredit? t.ex om jag loggar in på Lumify, då står det ”hej (mitt namn) du kan ansöka om denna summan!” Dvs mitt tidigare kreditbelopp.

Jag vill bara veta att när 12 månader har passerat efter min sista förfrågan så finns det inget spår av att jag har haft ett lån eller kredit hos något företag överhuvudtaget.

Så... måste jag höra av mig till varje enskilt företag och be dem stänga ner mitt konto helt eller kan jag bara låta det vara slutbetalt och klart? Tacksam för svar.

Krediter som man kan nyttja igen när man betalat av dom måste man aktivt ringa och be dom avsluta. Lån fungerar ju inte på samma sätt och behöver därför inte aktivt avslutas.

Okej så alla krediter måste jag ringa/maila och meddela att jag vill avsluta helt. Men alla ”vanliga” snabblån behöver jag inte tänka på mer? Inga undantag?

Är väldigt många, har knappt koll exakt. Därför jag vill veta hur det hela fungerar :D Tack för svar iaf :)

Är väldigt många, har knappt koll exakt. Därför jag vill veta hur det hela fungerar :D Tack för svar iaf :)

Ja alla typ av krediter som du har måste du kontakta för att avsluta helt. Annars kommer dom stå med på din UC. Jag vet inte om några undantag.

Jag vill bara veta att när 12 månader har passerat efter min sista förfrågan så finns det inget spår av att jag har haft ett lån eller kredit hos något företag överhuvudtaget

Vad menar du här? Du säger att du har haft "smslån" som tar creditsafe och bisnode. Dom syns ju inte någonstans ändå! Bortsätt för två undantag, 1. de få som raporterar till UC . 2. den som tar en bisnodeförfrågan på dig kan se att du ansökt om ett lån hos ett snabblåneföretag 12 månader bak i tiden, detta kan dra ner bisnodebetyget MEN det påverkar ju inte din UC.

Nej det vet jag men jag vill som bara ha stenkoll och ”rensa” bort exakt allt. Inte ha något liggande överhuvudtaget även fast de kanske inte spelar nån roll, Sen som du säger dem få som rapporterar till UC samt ifall jag kommer behöva ta på mig en Bisnode i framtiden.

Du måste aktivt som konsument avsluta dina krediter/lån alltid. Och begär också bekräftelse via mail.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp