Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Måste byta bort Ferratum mot Något bättre.

Hej!

Har ca 630 000 i Lån totalt(Inkomst ca 406 -410 000 per år).
Varav 3 större lån och resten mindre skitlån & krediter.

Det lån som tynger mig mest är ferratums kredit. Jag ligger kvar på ett dåååligt avtal, där räntan är skyhög.
Nyttjat 23714/25000.

jag började försöka släcka denna för typ 3 månader sedan & den har bara gått ner 1300. Då har jag betalat kanske 6000 totalt...

Månatlig ränta: 7.45% på nyttjat belopp.
DVS på fullt nyttjad kredit måste jag betala 1875 i ränta.
Totalt 2500 med amortering(minsta belopp).

Denna kredit kostar mig mer i månaden än mitt lån hos SEB som ursprungligen var på 220 000.
jag hade kunnat betala av mina krediter och smålån så mycket snabbare om jag hittade någonting bättre än denna.

Problemet är ju min dåliga kreditvärdighet.
Många förfrågningar på bisnode, samt credtisafe. UC

UC vill jag inte göra fler förfrågningar på förens om kanske ett år.

Senaste UC var på 13,13 % varav 8 FF syntes på den.
Ökat min lön med 18% sedan senaste upplysningen, samt så bör jag bara ha 3 st UC förfrågningar kvar nu efter September.

har redan:
loanstep 1300 / mån
Creditstar: 1600 / mån
fairlo: 800 / mån
northmill : 450/månaden
collector: 908/mån

Samtliga ovan kommer jag vara klara med inom ca ett år, inkl Ferratum.
Men jag vill bli av med ferratum NU!

Helst hade jag ju velat samla alla dessa till ett lån. Då hade jag kunnat leva gott & amortera på mina 3 andra större lån.

Vad bör jag göra.
Vill byta ut denna till vad fan som helst som är billigare.

Eller bör jag vänta och samla allt ovan?

Har svårt att amortera mer just nu, uppskattar min amortering just nu till ca 60 - 70 000 per år.

vill bara spola fram 3-4 år i tiden....

I januari kommer jag bara ha 1 FF på hos UC. Kanske vänta tills dess och samla då?
Problemet är ju att jag får leva så knapert tills dess.

MVH
Skuldsatt

Senast ändrad:
Försök få betalningsfritt en månad på allt utom Ferratum, sälj av massa grejer och betala så hårt du kan på Ferratum tills den är borta. Sälj tv, matbord, morsan, allt...

Försök få betalningsfritt en månad på allt utom Ferratum, sälj av massa grejer och betala så hårt du kan på Ferratum tills den är borta. Sälj tv, matbord, morsan, allt...
Tack förs svar! Ja den tanken har jag haft med!
Har inget av värde dock! Sålt förr när krisen varit värre.

I november kan jag ha betalningsfritt på 2 lån som ger mig 4000 extra. Det är planen just nu.
Det kommer göra ferratumkrediten ca 3-400 kr billigare i månaden.

Helst hade jag viljat byta ut den redan nu. Men vet fan inte vad som är värt att söka.
Jag lånar endast för att få billigare ränta, jag lånar aldrig mer än vad det kostar att lösa en dyrare kredit.

Det ända positiva är att jag lär få maxat ränteavdrag till nästa deklaration :facejoy::facejoy:

Senast ändrad:
Undrar även om någon vet var gränsen för ockerränta går?
Dvs olagligt.

7.45% ränta månatligen av det belopp man tagit ut blir jävligt mycket på ett år.
T.ex. är min nästa betalning på: 2371 varav 1766 är ränta!(7.45% av nyttjad kredit på 23714)

Dvs... av det jag betalar in som minimum denna månad är 74.5 % Ränta!

Är det lagligt?

Sedan 2018 är 40% gränsen för hur hög räntan får vara.

Har du funderat på att jämka? Då betalar du lägre skatt på din lön och kan snabbare bli av med Ferratum.
Säg att du betalar 100 000 i ränta på ett år se blir ju det ca: 30 000 tillbaka på skatten, dom 30 000 kan du få tillbaka fördelat på dina löner kommande månader till årsskiftet.
alltså ca: 7 500 extra varje lön till och med nyår. Sök här på forumet om mer info samt på skatteverket.

Sedan 2018 är 40% gränsen för hur hög räntan får vara.

Har du funderat på att jämka? Då betalar du lägre skatt på din lön och kan snabbare bli av med Ferratum.
Säg att du betalar 100 000 i ränta på ett år se blir ju det ca: 30 000 tillbaka på skatten, dom 30 000 kan du få tillbaka fördelat på dina löner kommande månader till årsskiftet.
alltså ca: 7 500 extra varje lön till och med nyår. Sök här på forumet om mer info samt på skatteverket.

Tjena! jämkar redan men inte fullt ut. Jämkar ca hälften mot vad jag kan.
får ut ca 2000 mer i månaden sedan maj.

Ville jämka och samtidigt få en större återbäring i April. Vill inte åka på en smäll heller. Då jag är lite osäker på hur mycket underskott jag har detta år.

Ring runt till alla långivare du har och be om en betalningsfri månad och pumpa in de pengarna i Ferratum.
Om du ber och förklarar att du just nu är i en väldigt svår ekonomisk situation så kanske fler beviljar betalfri månad.
Sen är det bara att du fortsätter betala så mkt du kan och så småningom kommer räntan att minska.

Ring runt till alla långivare du har och be om en betalningsfri månad och pumpa in de pengarna i Ferratum.
Om du ber och förklarar att du just nu är i en väldigt svår ekonomisk situation så kanske fler beviljar betalfri månad.
Sen är det bara att du fortsätter betala så mkt du kan och så småningom kommer räntan att minska.
Tack, har du någon erfarenhet av dom ovan? Creditstar kan man ju förlänga för några hundra. Loanstep tror jag inte går.
Just nu betalar jag ca 13 000 i månaden på alla mina lån.

hälften av dessa är från ovan smålån.
Vill bara bli av med dessa så jag bara har mina större samlingslån.

När ovan är klart så kommer jag ha ca 15 000 kvar efter räkningar, vilket jag anser rätt bra.
Längtar verkligen 1 år framåt!

Tack, har du någon erfarenhet av dom ovan? Creditstar kan man ju förlänga för några hundra. Loanstep tror jag inte går.
Just nu betalar jag ca 13 000 i månaden på alla mina lån.

hälften av dessa är från ovan smålån.
Vill bara bli av med dessa så jag bara har mina större samlingslån.

När ovan är klart så kommer jag ha ca 15 000 kvar efter räkningar, vilket jag anser rätt bra.
Längtar verkligen 1 år framåt!
Har haft Creditstar men betalat tillbaka. Ferratum har jag bara 1000 kr beviljad kredit.
Credway/Northmil vet jag att man kan hoppa över en månad så drar de dubbelt nästkommande månad.
Ett år går fort. Pytsa in allt du har över i Ferratum så minskar den!

Förresten, fråga Ferratum om du kommer få anmärkning om misskött kredit om du släpper krediten till inkasso. Kanske bästa att göra men då måste du veta om det blir anmärkning eller inte.

Flera andra här har skrivit att deras Ferratum skuld numera syns på Uc. Min har inte dykt upp på Uc. Så vet inte om de tär skillnad på lånet och krediten. Att bara lånet hamnar på Uc. Värt att undersöka.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp