Mår dåligt av lånet

Bra att amortera för allt vad seglen håller.

Jag köper att det kan vara stressande med över 4 mille i lån.. kan ju onekligen bli dyrt om räntan skenar iväg 5 är inget konstigt och vi kan säkert få se 8-10 också.

Hur kan man må dåligt om huset är värderat till 6 miljoner?
Ni vet ju med största sannolikhet att ni gör vinst vid försäljning och blir samtidigt miljonärer?

Det finns försäkringar som är bra idag. Jag själv har låneskydd på mina lån där dom går in och betalar månadskostnaden i 1 år åt mig. Sedan betalar jag 280 kr i månaden till gjensidige som betalar ut 3500 kr i månaden första året om jag blir arbetslöshet i 1 år. Så om allt skulle skita sig så vet jag att jag kommer få ut a-kassa 80 % + 3500 kr i månaden utbetalt på kontot o jag slipper betala av mina lån. Det gör att jag sover lite tryggare och ja! Jag har blancolån som har 0 kr värde!

Ni vet ju med största sannolikhet att ni gör vinst vid försäljning och blir samtidigt miljonärer?

Det finns försäkringar som är bra idag. Jag själv har låneskydd på mina lån där dom går in och betalar månadskostnaden i 1 år åt mig. Sedan betalar jag 280 kr i månaden till gjensidige som betalar ut 3500 kr i månaden första året om jag blir arbetslöshet i 1 år. Så om allt skulle skita sig så vet jag att jag kommer få ut a-kassa 80 % + 3500 kr i månaden utbetalt på kontot o jag slipper betala av mina lån. Det gör att jag sover lite tryggare och ja! Jag har blancolån som har 0 kr värde!

Det är väl inte så konstigt och precis som Lasseman skriver skriver så är det nog en ganska vanlig situation. Folk glömmer fort och och vi behöver inte gå tillbaka långt i historien för att hitta människor som har blivit skuldsatta för livet för pga en situation som kanske inte är så lätt att förutspå. Skilsmässa, sjukdom, stigande räntor samtidigt som marknaden kraschar är bara några faktorer som kan ställa till det rejält.

Tidigt 90tal var 3månadersräntan uppe i 22-23% eller så. Det innebär över 80k i månaden i ränta Det..

Det är ju högst osannolikt idag med dagens huspriser. Dock om det skulle infalla kommer en majoritet få problem med bolånen inkluderat mig självo_O

Skulle räntorna på bolån nå upp till "normal" nivå, ca 4-5 % skulle landet kollapsa. Det är så många som sitter på alldeles för höga bolån som knappt skulle klara av ens 2% höjning.

Jag har också en sådant försäkring hos min bank som kallas "bokvar försäkringen"
Den är delad på tre del
1-Bokvar Arbetslöshet( 7000 jag får månadvis till ett år) plus Akassa
2-Bokvar Sjukförsäkring ( 7000 jag får till ett år)
3- Bokvar livsförsäkring (om jag avlider då banken kommer att betala till min fru 1,7 miljoner för att betala hela bolånet )
Och alla tre kostar mig under fyra fem hundra kommer inte ihåg exakt.
Det är bra att ha sådana försäkringar tror jag i alla fal.

Det är ju högst osannolikt idag med dagens huspriser. Dock om det skulle infalla kommer en majoritet få problem med bolånen inkluderat mig självo_O

De räntenivåerna hade väldigt lite med huspriser att göra, det var ett verktyg för att hålla kronan vid ett visst värde.

Tidigt 90tal var 3månadersräntan uppe i 22-23% eller så. Det innebär över 80k i månaden i ränta Det..

Jag håller till viss del med, men å andra sidan kommer det inte bli mycket mindre än 80k ändå, trots att man amorterar 20k i månaden. Jag skulle i så fall satsa på att ha en rejäl buffert om man kan lägga så mycket i månaden.

Skulle räntorna på bolån nå upp till "normal" nivå, ca 4-5 % skulle landet kollapsa. Det är så många som sitter på alldeles för höga bolån som knappt skulle klara av ens 2% höjning.

Jag tror mer på dessa nivåer. Möjligen inte inom närmsta tiden men högst sannolikt om 5 år typ. Går inte att att hålla räntenivåerna nere som idag när inflationen sticker iväg. Om riksbanken fortfarande har sitt 2% mål.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp