Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Månadsavlönad , sjukskriven , vad händer?

Fast då kan du helt omöjligt ha räknat med att du kommer få sjuklön för 7-8 dagar på augustis lön också, det där kan bara vara beräknat på avdrag.
Efter karensavdrag, sjukavdrag samt sjuklön så kommer du få ca 3000 tusen mindre brutto, ännu mindre netto.
Så vet inte vart du får 8000 kr från.
Har räknat på 1 karensdag, 7 sjuklön dagar och 5 dagars ledig utan ersättning (vilket jag var i juli) och visst det kan man inte räkna med på så sätt men jag visste ju faktiskt inte att detta skulle hända, och nu har det hänt så de är verkligheten just nu

Har räknat på 1 karensdag, 7 sjuklön dagar och 5 dagars ledig utan ersättning (vilket jag var i juli) och visst det kan man inte räkna med på så sätt men jag visste ju faktiskt inte att detta skulle hända, och nu har det hänt så de är verkligheten just nu
Ok, du har alltså varit ledig också i juli utöver det du varit sjuk? Du har ju skrivit att du har semesterdagar, använd dom , tänker du skriver att du har 5 dagars ledighet utan ersättning

Om ni har släpande avvikelser vilket det verkar som ni har.
Så nu i augusti får du hel månadslön för augusti ( om ni har månadslön innevarande månad, vilket det oftast är) sen avdrag för sjuk från juli, 22-31 juli, samt att du även får sjuklön från 23 juli. (80%).
Augustis frånvaro görs avdrag på lönen i september, och septembers frånvaro avdrag på lönen i oktober.

Summan av kardemumman, augustis lön blir lite lägre än vanligt, avdrag för karensdag 22 juli samt 20% lägre lön resterande dagar i juli.

Septembers lön får du några dagars sjuklön för augusti mån, resterande avdrag.

Oktobers lön om du nu är sjuk hela september blir då fullt sjukavdrag, alltså din lön blir noll kronor.
exakt såhär var de för mig också när jag blev sjukskriven, precis i början. Sen när min sjukskrivning blev avslutad fick jag lätte låg sjukpenning för de få dagarna, samt 0kr från jobbet eftersom sjuklönen var ”släpande”.

Vart läste du det? Jag har läst tvärtom
Jag skadades påväg till jobbet, 10 min innan jag skulle börjat mitt pass, fick åka ambulans och jag bröt mitt nyckelben, utifrån vad jag läst och vad min högsta chef sagt klassas det som en arbetsskada/färdolycksfall, och det täcker försäkringen. Det du troligen läst är att försäkringen INTE gäller om olyckan sker med ett trafikförsäkrat fordon. Men försäkringen gäller för cyklar etc.
Om du läser länken jag har länkat kanske?

Ok, du har alltså varit ledig också i juli utöver det du varit sjuk? Du har ju skrivit att du har semesterdagar, använd dom , tänker du skriver att du har 5 dagars ledighet utan ersättning
Fick detta mail nu, förstår du varför jag inte fattar vad som händer och hur de kommer se ut? Nu låter det istället som att jag kommer få 0 i augusti.

Hej,

Jag behöver se inlagda uppgifter för juli/augusti först innan jag kan säga exakt svar.

Men när jag läst ditt mejl verkar det som att lönen i augusti kommer inte innefatta någon månadslön,

avvikelser för juli kommer tas med såsom sjukavdrag och sjuklön, m.m.

Lönen som betalas i september kommer inte att innefatta någon månadslön, sjuklön för augustidagar kommer att tas med.

Eftersom det inte har utgår någon månadslönlön i september görs inget avdrag på oktoberlönen.

Frågade chatgpt vad hon menar och chatgpt säger att månadslönen temporärt är stoppat och de enda som kommer nu är avvikelser/sjukersättning

Senast ändrad:
Fick detta mail nu, förstår du varför jag inte fattar vad som händer och hur de kommer se ut? Nu låter det istället som att jag kommer få 0 i augusti.

Hej,

Jag behöver se inlagda uppgifter för juli/augusti först innan jag kan säga exakt svar.

Men när jag läst ditt mejl verkar det som att lönen i augusti kommer inte innefatta någon månadslön,

avvikelser för juli kommer tas med såsom sjukavdrag och sjuklön, m.m.

Lönen som betalas i september kommer inte att innefatta någon månadslön, sjuklön för augustidagar kommer att tas med.

Eftersom det inte har utgår någon månadslönlön i september görs inget avdrag på oktoberlönen.

Frågade chatgpt vad hon menar och chatgpt säger att månadslönen temporärt är stoppat och de enda som kommer nu är avvikelser/sjukersättning
Orkar inte ens försöka förstå vad hon skrivit, så dåligt och konstigt formulerat var det. Jag tror att ni både har formulerat er lite ”märkligt” till varandra och därmed kanske krånglat till det lite i onödan.
Jag jobbar också med detta så jag vet vad som gäller och inte gäller.

Men vad menade du med 5 dagars ledighet i juli utan ersättning?

Orkar inte ens försöka förstå vad hon skrivit, så dåligt och konstigt formulerat var det. Jag tror att ni både har formulerat er lite ”märkligt” till varandra och därmed kanske krånglat till det lite i onödan.
Jag jobbar också med detta så jag vet vad som gäller och inte gäller.

Men vad menade du med 5 dagars ledighet i juli utan ersättning?
Det är 5 vab dagar, som redan betalats ut.

Jag fattar ingenting, låter som att de blir 0 i augusti, om det enda som kommer in är 8000 från fkassan är de helt kört.
Vet du om det finns någon väg runt semesterlagen för att plocka ut ca 10 dagar i pengar som jag kan presentera för min chef??
ChatGPT sa något om att ta ut semesterpengar i förväg och sedan boka dom som uttagna i systemet

Det är 5 vab dagar, som redan betalats ut.

Jag fattar ingenting, låter som att de blir 0 i augusti, om det enda som kommer in är 8000 från fkassan är de helt kört.
Vet du om det finns någon väg runt semesterlagen för att plocka ut ca 10 dagar i pengar som jag kan presentera för min chef??
ChatGPT sa något om att ta ut semesterpengar i förväg och sedan boka dom som uttagna i systemet
Fast varför ska det bli noll kronor i augusti, när det är julis avvikelser som ska med på den lönen. För 10e och sista gången så har man alltid sin månadslön, sen kan det som sagt göras avdrag eller andra avvikelser som påverkar lönen. Du är ju anställd med den lönen och som står i ditt anställningsavtal gissningsvis (såklart kan det va en gammal lön där och du fått löneökning). Arbetsgivaren kan väl inte bara ta bort en månadslön.

Förklara läget för din chef, att det blir lite tufft ekonomiskt nu när du är sjukskriven och om du inte kan få ut x antal semesterdagar i pengar istället.

Fast varför ska det bli noll kronor i augusti, när det är julis avvikelser som ska med på den lönen. För 10e och sista gången så har man alltid sin månadslön, sen kan det som sagt göras avdrag eller andra avvikelser som påverkar lönen. Du är ju anställd med den lönen och som står i ditt anställningsavtal gissningsvis (såklart kan det va en gammal lön där och du fått löneökning). Arbetsgivaren kan väl inte bara ta bort en månadslön.

Förklara läget för din chef, att det blir lite tufft ekonomiskt nu när du är sjukskriven och om du inte kan få ut x antal semesterdagar i pengar istället.Det här systemet gäller så länge du faktiskt arbetar (eller har semester etc.) under månaden.
ChatGPT säger

---

❗️Undantag (din situation):

När du blir helt sjukskriven i slutet av juli och hela augusti, händer något ovanligt:

➡️ Du har ingen arbetad tid i augusti, alltså:

Ingen grund att betala ut “vanlig månadslön” för

Din arbetsgivare pausar månadslönen

I stället får du bara sjuklön och frånvaroavdrag i augustilönen
(baserat på juli)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp