Mängden privatlån vid bostadslån?

Problem eller snarare frågor uppstår bara om det inte är uppenbart hur underskottet har uppkommit. Såsom om man gjort reaförluster men nu saknar tillgångar, vad har man gjort med pengarna från försäljningen? Eller är underskottet betydligt större än vad det borde vara med de krediter som man har nu?

Har inkomst på 400 tkr/år. Men om jag har ett blanco på 320 tkr är väl det inte så konstigt? Haft BN halva året också. Jag tycker inte det låter märkligt.

Jag undrar mer liksom med mina förutsättningar om 5 tkr eller 33 tkr i underskott skulle göra någon skillnad i ränta och i så fall om det skulle vara mycket eller lite? Vad ni tror.

Har inkomst på 400 tkr/år. Men om jag har ett blanco på 320 tkr är väl det inte så konstigt? Haft BN halva året också. Jag tycker inte det låter märkligt.

Jag undrar mer liksom med mina förutsättningar om 5 tkr eller 33 tkr i underskott skulle göra någon skillnad i ränta och i så fall om det skulle vara mycket eller lite? Vad ni tror.
Lasse har svarat redan
Det är ingen skillnad
FÖR DITT FALL OM JAG FÖRSTÅR RÄTT ATT UNDERSKOTT HAR MINSKAT FRÅN 33 till 5
DET SKA VARA POSITIVT POÄNG:)

Om Du får inte bolån på grund av blanco då är det annan sak

Eller kanske bästa är att ringa och prata med någon bolånhanläggare på sbab

Lasse har svarat redan
Det är ingen skillnad
FÖR DITT FALL OM JAG FÖRSTÅR RÄTT ATT UNDERSKOTT HAR MINSKAT FRÅN 33 till 5
DET SKA VARA POSITIVT POÄNG:)

Om Du får inte bolån på grund av blanco då är det annan sak

Eller kanske bästa är att ringa och prata med någon bolånhanläggare på sbab

Känner inte att jag fått era reflektioner fortfarande.

Jag har ändrat mitt underskott från 33 tkr till 5 tkr. Om jag ändrar tillbaka till 33 tkr nu, tror ni det har stor inverkan på räntan hos storbankerna kontra om jag har 5 tkr i underskott?

Det var inte SBAB jag pratade med utan ICA Banken. Det var ICA som sa att de faller under regler ifrån SBAB och att vi därmed inte kunde få låna mer än ca 100 tusen i "topplån".

Jag försöker att googla och hitta info om vilka andra banker man ev skulle kunna vända sig till men jag hittar inte sådan info. Därför jag försöker här på forumet att få lite tips :)

Det beror på atr icabanlen lånar ut sbabs pengar

Det beror på atr icabanlen lånar ut sbabs pengar

Så är det förstås. Men finns det något annat institut som faktiskt tillåter lite mer än totala 500 tusen kronor i privatlån och ändå kan tänka sig att låna ut till ett bostadslån?

Det är min fundering. Jag har svårt att hitta information om detta.

Sånt kikar de flesta på individnivå, beror väl på inkomsten. Har du 2 mille per år är 500 k inte så farligt

Sånt kikar de flesta på individnivå, beror väl på inkomsten. Har du 2 mille per år är 500 k inte så farligt

Ok! Jag och gumman har tillsammans ca 760 tusen sek/år brutto i inkomst men för ICA Banken spelade detta ingen roll. De lutade sig mot reglerna för SBAB satt upp och där fick man ha totalt 500 tusen kronor i privatlån på alla sökanden.

ICA Banken kunde tänka sig att låna ut ca 100 tusen i privatlån, upp till totalt 500 tusen för oss båda, men inte mera. Även fast vi kalkylmässigt skulle klara det.

Vet du någon bank som inte har gränsen vid totalt tillåtna 500 tusen i privatlån när ett bolån skall sökas?

Ok! Jag och gumman har tillsammans ca 760 tusen sek/år brutto i inkomst men för ICA Banken spelade detta ingen roll. De lutade sig mot reglerna för SBAB satt upp och där fick man ha totalt 500 tusen kronor i privatlån på alla sökanden.

ICA Banken kunde tänka sig att låna ut ca 100 tusen i privatlån, upp till totalt 500 tusen för oss båda, men inte mera. Även fast vi kalkylmässigt skulle klara det.

Vet du någon bank som inte har gränsen vid totalt tillåtna 500 tusen i privatlån när ett bolån skall sökas?

Jag tänkte att inget svar kunde också vara ett svar. Men för att vara tydlig: Nej jag vet inte om någon annan bank som har en högre gräns. Jag tror övriga banker gör individuella prövningar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp