Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Lyxfällan - hur känner ni? Undviker ni programmet?

Jag kommer ihåg när man skrattade åt programmet, tänkte typ "hur fan kan man ens hamna i den situationen?"....

En "vacker" dag flera flera år senare så sitter man i samma situation. Fast oftast värre.

Man ser rubriker på aftonbladet, expressen t.ex: "LYXFÄLLAN - NAMN HADE EXTREMA 350 000 I SKULDER".
Så sitter man här själv och har runt 500 000 pga tidigare spelmissbruk.

Man känner sig 1000 ggr värre när man ser dessa rubriker & skämskudden vill man helst ta fram och krama så hårt som möjligt...

jag har dock alltid skött mina räkningar & slutat att låna samt spela.

Vilka känslor får ni i liknande sits? Jag mår dåligt och det ger mig ångest varje gång jag zappar förbi en kanal där Lyxfällan rullar.

Usch....

1 år behöver jag, sedan kommer de dyraste lånen jag har vara borta & jag kan börja spara samt betala av dem sista..

Känner exakt likadant! Och tänkte exakt samma som du för en tio år sedan.. gillade att se det då, tänkte, hur kan man sätta sig i den situationen, spela bort 10 000 på en månad!? Nu är man själv i skiten. Får megaångest och har inte kunnat titta på det sedan jag själv hamnade där..

Jag kan fortfarande titta, tänker ibland att de är väldigt okunniga, typ som att det är jämfört med döden och få inkasso, när ibland inkasso räddar situationen för många. Man känner sig ganska kunnig och när jag jämför oss med den situation de sitter i så blir jag ändå glad och stolt över vilken kontroll man skapat sig. :)

Jag kan faktiskt tycka att det är ett väldigt bra program som dessutom ger mig stor igenkänning. Inte alltid bekväm igenkänning men man är åtminstone inte ensam. Kollar just nu på förra säsongens norska version

Känner exakt likadant! Och tänkte exakt samma som du för en tio år sedan.. gillade att se det då, tänkte, hur kan man sätta sig i den situationen, spela bort 10 000 på en månad!? Nu är man själv i skiten. Får megaångest och har inte kunnat titta på det sedan jag själv hamnade där..
Exakt! Framförallt när dom blossar upp typ hade "200 000 i skuld", För mig t.ex. är det en relativt liten skuld som jag hade enkelt kunnat hantera. med typ 2-4000 i månaden. men amorterat 7000 extra på.

Hur kan man ens ansöka till lyxfällan med så liten skuld? Det hade varit en dröm för mig.

Antar att jag tjänar bättre. Men ligger ju runt meddellön så inget speciellt.

Senast ändrad:
Jag älskar fortfarande lyxfällan trots att mitt fjärde år med skuldsanering snart är över

Alla kan hamna snett av olika anledningar och det är ju egentligen ingenting att skämmas för om man insett sina misstag och gör klokare val inför framtiden.

För min del är det motiverande att se andra ordna upp sina ekonomier när man själv gör desamma, känns mindre ensamt.

Dessutom är det ju på sätt och vis ett ganska upplysande program om ett problem som finns hos väldigt många människor.

Tittar och blir förbannad på att dom blandar ihop borgensman och borgenär..

Jag tittar på det och ibland blir jag chockad över hur lite kunskap vissa har angående sin situation och hur det fungerar.
Programmet ger dock hopp men det skulle vara intressant att veta hur det gått längre fram och inte efter 5 veckor.

Jag tittar på det och ibland blir jag chockad över hur lite kunskap vissa har angående sin situation och hur det fungerar.
Programmet ger dock hopp men det skulle vara intressant att veta hur det gått längre fram och inte efter 5 veckor.
Brukar följas upp av aftonbladet och ibland lokalpressen.
Klart varierande utfall.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp