Lyckades baka in alla skulder i nytt bolån via Bluestep – min erfarenhet

Efter många år av kämpande med växande skulder tog jag mod till mig och sökte ett flytt av bolån via bluestep och då baka in alla skulder.

Jag hade verkligen inget hopp att det skulle gå vägen men fick en bra värdering och en väldigt tillmötesgående handläggare på bluestep.

Status just nu är att de ska lösa alla skulder inkl. Inkasso, totalt ca 1.1milljon. Kan knappt tro det är sant

Grattis vilken nystart. Vad blir din månadskostnad nu jämfört med tidigare?

Vad kul och bra jobbat. Stort grattis!

Jag vet inte exakt vad nya månadskostnaden blir, fick en ränta på 5,6 på 3,3 miljoner. Hade tidigare 2,8 på 2,2 miljoner via sbab, så det blir väl ganska mycket mer men ändå mindre om man räknar med alla lån/krediter

Riktigt bra omstart!

Se till bara att hålla din UC ren nu 1 år. Inga mer förfrågningar.
När förfrågan från Bluestep försvinner så byt bank igen och flytta bolånet till en bättre bank och bättre ränta. Se detta som en tillfällig lösning på 1 år tycker jag.

Viktigt dock att bli av med Bluesteps UC föfrågan innan du byter ut bolånet igen. Dom tar en typ av förfrågan som väger mer på UC betyget än många andra förfrågningar.

Jag vet inte exakt vad nya månadskostnaden blir, fick en ränta på 5,6 på 3,3 miljoner. Hade tidigare 2,8 på 2,2 miljoner via sbab, så det blir väl ganska mycket mer men ändå mindre om man räknar med alla lån/krediter
Nya räntan:
3 300 000 × 0,056 ÷ 12 ≈ 15 400 kr/mån i ränta

Gamla räntan:
2 200 000 × 0,028 ÷ 12 ≈ 5 130 kr/mån i ränta

Du betalar alltså ca 10 300 kr mer i månaden i rena räntekostnader nu än tidigare...

Hur mycket ska du amortera/månad? Klarar du av den tuffa månadskostnaden? :oops:

Dock avdragsgilt nu, inte innan
Ja, räntan är avdragsgill på ett bolån men även med avdraget är skillnaden stor.

Nya räntan: 15 400 kr/mån

Efter ränteavdrag (30 %): ca 10 800 kr/mån

Gamla räntan: 5 130 kr/mån (ej avdragsgill)

Skillnaden blir alltså ca 5 700 kr mer i månaden trots avdrag i ökade räntekostnader.

Frågan jag ställer mig, hur mycket bättre blir det för trådskaparen, amortering inräknad?

Ja, räntan är avdragsgill på ett bolån men även med avdraget är skillnaden stor.

Nya räntan: 15 400 kr/mån

Efter ränteavdrag (30 %): ca 10 800 kr/mån

Gamla räntan: 5 130 kr/mån (ej avdragsgill)

Skillnaden blir alltså ca 5 700 kr mer i månaden trots avdrag i ökade räntekostnader.

Frågan jag ställer mig, hur mycket bättre blir det för trådskaparen, amortering inräknad?
Du missar att TS hade skitlån på 1,1 mkr utöver sitt förra bolån. Antar att räntan på dem var minst 8% och amorteringstakten snabbare än ett bolån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp