- Meddelanden
- 31 417
- Mottagna reaktioner
- 16 473
- Poäng
- 11 677
Kan bristande svar på delgivningar tidigare påverka möjligheten att få skuldsanering?
Det kan det göra.
Kan bristande svar på delgivningar tidigare påverka möjligheten att få skuldsanering?
Beror på anledning till avslag så klart. Men i många fall där man inte kan betala på en livstid så rekommenderar jag att inte vänta för länge med ny ansökan om du får avslag. Beräknad väntetid är just nu på 9 månader. Så om du får avslag och söker 3 månader senare så blir det ändå ca ett år från avslaget till den andra ansökan hanteras 9 månader senare efter ansökan.Hur brukar det vara om man fått avslag från sin första ansökan, och kanske ska göra en ny kanske ett år?
Hamnar på utmätning inom 1-2 månader och har definitivt inte en chans betala tillbaka det under min livstid. Tänkte låta pågå 1år innan jag skickar in ansökan.
Nackdelen är väl skulderna gått sedan min första ansökan, är man helt körd då?
Skulle tro att det är en close call om ansökan ska beviljas eller nekas och att handläggaren vill ha en second opinion på vad beslutet ska vara.Vad innebär det att en annan handläggare också ska titta på ansökan?
Lite statistik:
![]()
Öppna data
Öppna data är information som du kan använda och dela med dig av. På så sätt kan andra utveckla den och skapa nytta för fler.kronofogden.se
Om man bläddrar till sida 2 (11-20) under öppna data så finns det en flik som heter "Antal skuldsaneringsansökningar per månad"
Räknade ihop siffrorna och gjorde en sammanställning nu efter att första halvåret 2025 är bokfört.
18 622 skuldsaneringsansökningar har gjorts Januari - Juni i år, vilket är nytt rekord. 18108 var det första halvåret 2023
Visa bilaga 5097
Kan tänka mig att det är många som kanske blivit nekade 2022-2024 när räntorna var som värst och som skickar in en andra ansökan i år när det gått lite tid. Men det är bara spekulationer