Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

LUNAR flyttar till Morrow Bank

Fick ett mail igår att Morrow bank kommer ta över mitt lån från Lunar.

Någon som har erfarenhet av dem?
Enkla att ha att göra med?
Krångliga att få tag på?

Är det bättre att söka beloppet någonstans och betala in innan Lunar flyttar över det?

Lånet har 12 år kvar och ligger på 341 000:- med 12.5% ränta.
Månadskostnad 4550:-.

Har 0 ff, 2.7 i UC.
Taxerad inkomst 2023 på 330 000 (pga föräldraledighet det året).
året innan det var inkomsten taxerad till runt 375 000:-.

Har precis läst recensionerna om morrow bank och det va ingen rolig läsning. Är själv kund hos Lunar och känner mig orolig för vad som ska hända när morrow tar över.

Skrev och ställde enkla frågor åt dem. T.ex. Om jag ska lösa lånet hos Lunar, ska jag då kontakta Morrow bank eller Lunar.
Står i meddelande från Lunar b.l.a. "Betalning med friande verkan ska härmed endast ske till Morrow bank..." Vad betyder det? När inbetalningar fortfarande ska ske till Lunar. etc.

Får svar från dem 8 dagar senare!:
Din ansökan har fått avslag.

Jag svarar:
Va? Vad snackar ni om? Jag har inte ansökt något lån hos er?! Mitt lån hos Lunar har överlåtits till er.
Läs mina frågor.

Får svar:
Vi ser i vårat lånesystem att det står avslag, vilket innebär att ditt lån har fått avslag.

Jag svarar:
Jag har inte sökt lån hos er!!!!!!
Jag har ett lån på Lunar som överlåtits till er. LÄS MINA FRÅGOR I MEDDELANDET!

Får svar:
Nu är jag med, du är Lunar kund som ska migreras till Morrow bank.
Vi har just påbörjat migrationen och har ingen information om detta till dig.
Vi återkommer med mer information inom kort.

16 timmar senare:
Godmorgon, nu har jag mer information!
Vi har inte lyft över Lunar till oss än. Vi vet inte när detta ska ske.
Så allting för dig som kund är som vanligt med Lunar tills annan information ges.

-- W T F .... :axelryck::facejoy:

Senast ändrad:
Skrev och ställde enkla frågor åt dem. T.ex. Om jag ska lösa lånet hos Lunar, ska jag då kontakta Morrow bank eller Lunar.
Står i meddelande från Lunar b.l.a. "Betalning med friande verkan ska härmed endast ske till Morrow bank..." Vad betyder det? etc.

Får svar från dem 8 dagar senare!:
Din ansökan har fått avslag.

Jag svarar:
Va? Vad snackar ni om? Jag har inte ansökt något lån hos er?! Mitt lån hos Lunar har överlåtits till er.
Läs mina frågor.

Får svar:
Vi ser i vårat lånesystem att det står avslag, vilket innebär att ditt lån har fått avslag.

Jag svarar:
Jag har inte sökt lån hos er!!!!!!
Jag har ett lån på Lunar som överlåtits till er. LÄS MINA FRÅGOR I MEDDELANDET!

Får svar:
Nu är jag med, du är Lunar kund som ska migreras till Morrow bank.
Vi har just påbörjat migrationen och har ingen information om detta till dig.
Vi återkommer med mer information inom kort.

16 timmar senare:
Godmorgon, nu har jag mer information!
Vi har inte lyft över Lunar till oss än. Vi vet inte när detta ska ske.
Så allting för dig som kund är som vanligt med Lunar tills annan information ges.

-- W T F .... :axelryck::facejoy:
Ja herregud vad Det börjar bra

Here we go:

Vi har tidigare informerat dig om att ditt lån har överlåtits till Morrow Bank, men att det fortsatt hanterats hos oss intill dess annat meddelas dig. Detta med anledning av att Morrow Bank har slutit avtal med Lunar angående en försäljning och överlåtelse av vår svenska låneportfölj.

Ditt lån flyttas den 1 oktober 2024

Den 1 oktober 2024 flyttas även den fullständiga hanteringen av ditt lån till Morrow Bank. Det innebär att du från den 1 oktober 2024 istället kommer att vända dig till Morrow Bank för att hantera ditt lån. Lunar upphör således med hanteringen av ditt lån fr.o.m. detta datum och det är därefter till Morrow Bank du hör av dig i händelse av frågor. Notera att detta endast berör ditt lån och inget annat eventuellt engagemang hos Lunar.

Vi kommer att skicka en bekräftelse till dig när ditt lån har flyttats över. Skulle du ha några frågor kring ditt lån fram tills dess, är du varmt välkommen att kontakta oss.

Vänliga hälsningar,
Lunar Bank

---

Åh my....

https://se.trustpilot.com/review/morrowbank.se

Man får ju ont i magen av att läsa alla omdömen
Ska samla en del lån nu så jag bara har "Lunar" och det nya lånet istället för 7 lån här och var. Men börjar tveka om man inte ska satsa på att lösa "Lunar" lånet först med någon annan aktör.

Usch! Jag är riktigt nervös över denna flytten då jag själv ligger back två betalningar just nu via lunar och med flytten så känns det som mina nuvarande 3700 i månaden kommer stiga och gå åt fanders! Har tyvärr ingen möjlighet att få ett annat lån för att lösa detta just nu… är detta slutet?

Usch! Jag är riktigt nervös över denna flytten då jag själv ligger back två betalningar just nu via lunar och med flytten så känns det som mina nuvarande 3700 i månaden kommer stiga och gå åt fanders! Har tyvärr ingen möjlighet att få ett annat lån för att lösa detta just nu… är detta slutet?
Varför tror du att det kommer stiga? För att du missat två? Jag förstår inte vad det skulle bli för skillnad?

Hos Morrow går lånet vidare till inkasso efter 4 missade betalningar. Betalar du äldsta avin fortlöper lånet. Hos andra banker är det inkasso efter 3 förfallna avier. Hos Morrow gäller 4. Avdelningen för lån som riskerar bli uppsagda går att resonera med och få tydliga svar.

Observera nu att detta är MIN personliga uppfattning / upplevelse.

Observera att själv ta reda på fakta via Morrows kundtjänst om vad som gäller för just dig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp