Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lumify som går vidare till kfm

Hej!
Jag fick idag ett mejl från lumify att de kommer säga upp min kredit och lämna över till kronofogden inom ett par dagar. Jag har försökt att få till en avbetalningsplan men som många andra varit för så fick jag blankt nej. Jag har ca.6000 kr hos dem och mitt förslag var att betala in 1000 kr denna månad och sedan lösa resterande i Januari då jag kommer få en lite större summa in på kontot. Men det accepterades ej.

Nu till min fråga, hur lång tid tar det från idag till att kronofogden skickar brev tror ni? Hur lång tid efter det har jag sedan på mig att betala för att detta inte ska gå vidare till en utmätning? Jag kommer kunna betala hela summan runt den 16/1.

Hej!
Jag fick idag ett mejl från lumify att de kommer säga upp min kredit och lämna över till kronofogden inom ett par dagar. Jag har försökt att få till en avbetalningsplan men som många andra varit för så fick jag blankt nej. Jag har ca.6000 kr hos dem och mitt förslag var att betala in 1000 kr denna månad och sedan lösa resterande i Januari då jag kommer få en lite större summa in på kontot. Men det accepterades ej.

Nu till min fråga, hur lång tid tar det från idag till att kronofogden skickar brev tror ni? Hur lång tid efter det har jag sedan på mig att betala för att detta inte ska gå vidare till en utmätning? Jag kommer kunna betala hela summan runt den 16/1.
Utan att veta antal dagar och väntetider för stunden så är det väl osannolikt att en utmätning eller löneutmätning kommer att ske inan den 16/1.

Kan du betala i Januari eller februari så kommer det inte bli någon utmätning. Du får delgivning du skriver under och när kfm fastställd skulderna kan du swisha in pengarna till kfm.

Kan du betala i Januari eller februari så kommer det inte bli någon utmätning. Du får delgivning du skriver under och när kfm fastställd skulderna kan du swisha in pengarna till kfm.
Nej man kan inte swisha kfm något alls pga att skulder fastställts..

Nej man kan inte swisha kfm något alls pga att skulder fastställts..

Jag kan göra det på "mina sidor" hos KFM. Man loggar bara in med bank id och under "krav mot mig", "mina skulder" trycker bara på skulden man vill betala och sen "Till betalning med Swish"

Detta kom upp för mig efter skuld fastställdes. Jag har ingen löneutmätning

1703690591905.png

Det var tydligen något som lanserades 2022. Källa:

https://kronofogden.se/om-kronofogd...wish-pa-mina-sidor-gor-det-enklare-att-betala

Senast ändrad:
Jag kan göra det på "mina sidor" hos KFM. Man loggar bara in med bank id och under "krav mot mig", "mina skulder" trycker bara på skulden man vill betala och sen "Till betalning med Swish"

Detta kom upp för mig efter skuld fastställdes. Jag har ingen löneutmätning

Visa bilaga 3752

Det var tydligen något som lanserades 2022. Källa:

https://kronofogden.se/om-kronofogd...wish-pa-mina-sidor-gor-det-enklare-att-betala
Löneutmätning har inget, jag upprepar, inget med det där att göra.

Man kan betala skulder till kfm efter det ansökts om verkställighet.
Det går inte att betala innan det ansökts om verkställighet.
Att skulden har fastställts innebär att skulden har fastställts. Det är mycket sällsynt att det ansökts om verkställighet direkt när man sökte bf (i princip bara privatpersoner som gör så när det gäller betalmål), man får i de fåtalet fallen utslag och skuld att betala i princip samtidigt.

Det stämmer nog att swish funkat sedan 2022, men det påverkar inget av det ovan.

En följdfråga i det här, då jag inte kan något kring kfm.
Får man automatiskt en betalningsanmärkning vid ett verkställande? Om inte skulden hunnit bli verkställd och jag får pengar till att betala det, kan jag då göra något för att stoppa upp allt?

Löneutmätning har inget, jag upprepar, inget med det där att göra.

Man kan betala skulder till kfm efter det ansökts om verkställighet.
Det går inte att betala innan det ansökts om verkställighet.
Att skulden har fastställts innebär att skulden har fastställts. Det är mycket sällsynt att det ansökts om verkställighet direkt när man sökte bf (i princip bara privatpersoner som gör så när det gäller betalmål), man får i de fåtalet fallen utslag och skuld att betala i princip samtidigt.

Det stämmer nog att swish funkat sedan 2022, men det påverkar inget av det ovan.

Okej, så efter det ansökts om verkställighet. Blandar ihop lite av termerna.
Men min poäng var att man har möjlighet att betala skulden innan det går för utmätning och innan arbetsgivare får reda på det, som trådskapare frågade efter.

En följdfråga i det här, då jag inte kan något kring kfm.
Får man automatiskt en betalningsanmärkning vid ett verkställande? Om inte skulden hunnit bli verkställd och jag får pengar till att betala det, kan jag då göra något för att stoppa upp allt?

Om något ska stoppas upp är betalning bästa sättet, bankgiro eller swish är snabbast.
Vad som ger en anmärkning är lite flytande. Är det ett amål borde det bli det när det kommer in för verkställighet.

Vad är ett amål?
Förlåt om jag verkar dum men kan inget kring kfm och sådana processer.
Så om det inte är ett amål så är det inte säkert att det blir en anmärkning per automatik?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp