Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lowell Inkasso

Hej,

Hur är Lowell som inkassobolag? Är de smidiga att göra med? Vill starta en avbetalningsplan på en stor skuld som hamnat hos de. Vad är era erfarenheter?

Hårda! De säger att man måste göra en "intervju" för att se vad det finns för utrymme att betala men trots kass ekonomi så begär de väldigt höga belopp har jag läst är. Jag har tur som ändå fått bra hjälp (efter förhandling) och är glad att jag är klar med dem i februari 2025!
Förbered dig på att förhandla!

Ok tack.
Hur ska man besvara deras frågor för att få till en avbetalningsplan? Dvs. Säga att man har utrymme att betala mycket eller ska man uttrycka säga ha svårt ekonomiskt för att betala mindre belopp?
Hur förhandlar man isf? Hur gick det till?

Ok tack.
Hur ska man besvara deras frågor för att få till en avbetalningsplan? Dvs. Säga att man har utrymme att betala mycket eller ska man uttrycka säga ha svårt ekonomiskt för att betala mindre belopp?
Hur förhandlar man isf? Hur gick det till?
Jag har besvarat deras frågor sanningsenligt. Men trots att jag har stora lån och därmed små möjligheter att betala så har de ändå inte brytt sig om det. Så jag vet inte.
Vet inte heller om de fortf håller på med denna s k "intervju", sist jag gjorde den var 1 år sedan ungefär!
Man förhandlar igenom att de säger hur mkt de vill ha av dig och du säger ja eller nej. Är det nej då får du ha riktigt bra argument och försöka pressa ner beloppet. Man kan ta till lite olika knep t ex lova att du kan betala 6000 kr fr o m november (om vi säger att det är 6000 kr de vill ha) mot att de går med på att du fram till november betalar 2800 kr/mån. Sen när man är framme i november då får man ta en ny förhandling om man tycker att det behövs.
När ca ett - två år har gått och du betalat i tid så kan man förhandla om fryst ränta.

Nu är det ett stort lån det gäller som jag kan tänka mig betala över 10 000 i månaden för i avbetalningsplan. Hur länge går de med på en plan? 6mån eller ett år?

Ska jag gå direkt på sak när jag ber om avbetalningsplan hos de? Tips?

Hej,

Hur är Lowell som inkassobolag? Är de smidiga att göra med? Vill starta en avbetalningsplan på en stor skuld som hamnat hos de. Vad är era erfarenheter?

Har/hade ett större lån där, ca 235000, de gick inte med på en avbetalningsplan, och kan jag kan inte betala heller, så de skickade ärendet till KFM ganska snabbt och där ligger ärendet nu. Väntar på löneutmätning:-(

Hoppas det löser sig för dig.

Har/hade ett större lån där, ca 235000, de gick inte med på en avbetalningsplan, och kan jag kan inte betala heller, så de skickade ärendet till KFM ganska snabbt och där ligger ärendet nu. Väntar på löneutmätning:-(

Jag kan inte förstå hur det ej vill hitta en lösning och istället är väldigt hårda och vill bara att kfm ska fastställa skulden och därefter hitta en plan. Det måste kunna gå att hitta ett sätt att komma överens.

Jag har också kontaktat fordringsägare som själva bad mig hitta en lösning med lowell innan men de ville att jag skulle skicka ett mejl på detta för vidare handläggning. Det känns märkligt detta Inkassobolag.

Jag kan inte förstå hur det ej vill hitta en lösning och istället är väldigt hårda och vill bara att kfm ska fastställa skulden och därefter hitta en plan. Det måste kunna gå att hitta ett sätt att komma överens.

Jag har också kontaktat fordringsägare som själva bad mig hitta en lösning med lowell innan men de ville att jag skulle skicka ett mejl på detta för vidare handläggning. Det känns märkligt detta Inkassobolag.

Ja, tycker det också. Jag flyttar snart till billigare boende, kommer få lite mer i lön och semesterersättning och kan alltså komma i kapp om någon månad, bara jag får en tillfällig plan, men de sa att summan var för hög och räntan med (ca 15%) och skrev att de vill att KFM driver in skulden åt dem och bad mig skriva på delgivningen när den kommer eller ta ett nytt lån för att betala skulden (som om ett nytt lån på samma summa skulle göra saken bättre, har ju inga pengar annars hade jag betalat såklart och har provat alla lösningar så klart). Så sammanfattat, de vägrade en plan några månader tills jag kommer på fötter igen efter att ha haft ett riktigt tufft år med ekonomin. Nu måste jag låta resten förfalla också då jag inte kommer att ha råd att betala vid sidan om.

Usch det låter väldigt hårt.
Jag vet att de är väldigt hårda men så hårda?
Kan de bero på vilket företag det kommer från först? Är de extra hårda vid inkasso?

Vill återkoppla att jag lyckades få till en avbetalningsplan i samtal med en äldre gubbe som var mycket trevligare än min tidigare kontakt. Dock med högt belopp i form av 15 tusen varje månad. Nu gäller det att följa planen punktlig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp