Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Loanstep, får de verkligen gå till såhär?

Sjukt, jag får inte ens låna där, vilket är sunt i och för sig, men jag undrar vad de grundar det på

Det verkar ju som att de har sålt sina fordringar till inkassobolaget. Till loanstep har du ju då inte kvar några skulder eftersom de har lämnat det vidare till externpart. Uppenbarligen så verkar de ju inte snacka med varandra ”ha ihopkopplade system” och när du ansökte igen efter en längre tid så ser de nog gamla inkassoärenden som utagerade. Du har nog bara haft 1 lån åt gången hos loanstep eftersom dina obetalda skulder är skickade ”sålda” till andra finansinstitut.

Tycker också det är oerhört märkligt men tror inte det är olagligt eller fel eftersom de inte haft någon fordran kvar på dig.

Absolut.

Men det var inte den informationen jag fick från deras andra medarbetare.

Gick dessutom igenom min historik med dem och de säger vid ett tillfälle att min ansökan ej blev beviljad då deras samarbetspartner tyckte att risken var för hög...

Jag undrar vilken denna samarbetspartner är...

Usch .. vidrig hantering .. kanske något finansinspektionen skulle granska

Förstår dock inte riktigt hur det kan vara deras "fel" att du har tre lån hos inkasso och lånar ännu ett? Du vet väl själv om du betalat eller inte?

Förstår dock inte riktigt hur det kan vara deras "fel" att du har tre lån hos inkasso och lånar ännu ett? Du vet väl själv om du betalat eller inte?

Jag säger inte att det inte är fel gjort av mig.

Det jag menar är att de från sin sida sagt att lånet har varit tillbakabetalat och att jag därför kunnat låna igen trots att det inte varit så.

Jag fick hjälp av mina föräldrar att lösa massor av lån och trodde då att detta var löst.

Denna ovisshet beror på spelberoende och det är ingenting jag är det minsta stolt över.

Jag kan bara inte förstå hur de kan låna ut pengar trots att man har obetalda skulder till dem.

I mina öron låter det helt förkastligt.

De säljer sina skulder till inkasso. Inkasso betalar. Din skuld är betalad. Inget är obetalat. Livet fortsätter. Vi som hamnat i den här karusellen kommer för alltid att vara samhällets "skräp"

Precis som ovan skriver så är lånet löst tilö loanstep från inkassobolaget som tog över fordran och därav anses de som obetalt. Men håller med dig om att det är riktigt gräsligt att låna ut mer pengar till dig igen efter att de sålt skulderna.

Jag har varit/är också delvis i din situation som spelberoende. Vet att när det var som värst så hade man inte koll på vad man lånat och vart man lånat eller till vilka belopp. Fick också hjälp att lösa massa skulder men det är ju förjävligt när de då kommer tillbaka massa skiy och biter än när man tror allt är löst. Samma sak hände mig.. det gäller att inte ”försöka” spela ihop detta då...

jag har haft förut lån hos dem som gått till alektrum och jag har kunnat låna igen efter det ett par ggr och de har också gått till alektrum
Spärr som du sa i 60 dagar sedan fritt fram igen men det var rätt längesedan och de är rätt sega innan de skickar ut något från detta inkasso och har också varit väldigt sen med betalningar utan att få påminnelse och så

Precis som ovan skriver så är lånet löst tilö loanstep från inkassobolaget som tog över fordran och därav anses de som obetalt. Men håller med dig om att det är riktigt gräsligt att låna ut mer pengar till dig igen efter att de sålt skulderna.

Jag har varit/är också delvis i din situation som spelberoende. Vet att när det var som värst så hade man inte koll på vad man lånat och vart man lånat eller till vilka belopp. Fick också hjälp att lösa massa skulder men det är ju förjävligt när de då kommer tillbaka massa skiy och biter än när man tror allt är löst. Samma sak hände mig.. det gäller att inte ”försöka” spela ihop detta då...

Ja, egentligen väldigt kasst av dem.

Tror det blir en anmälan till finansinspektionen ändå. Tror inte dom anser detta som ett okej sätt att bedriva en kreditverksamhet på.

Har aldrig varit med om detta innan och då har jag lånat på nästan alla lånesidor som finns genom åren....

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp