Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Livet rasar ihop och allt är mitt fel.

Så trist att läsa om din situation och hur du hamnat där. Ett missbruk kan ha många skepnader utöver spelande eller alkohol, t.ex. shopping, resor mm.
Du behöver på nåt sätt bli bekväm med att pengar inte betyder så mycket. Det finns så många fler saker i livet som är viktigare som familj och vänner. De kommer inte försvinna bara för att du har en dålig ekonomi så samla mod och berätta för dina närmaste.

Kommuners skuld- och budgetrådgivare brukar ha långa väntetider så det du behöver göra att är själv skapa en budget.
Lista all dina lån och skulder, vad du betalar per månad, ränta mm.
När du ser vad du har för fasta kostnader inkl alla andra kosntander som boende, mat, el m.m. kan du börja en plan för att på bästa sätt minska skulderna.
Snöbollsmetoden kan vara en bra metod om man har många småskulder. Psykologiskt kan det också ha en boostande effekt att kunna se att skulder försvinner och minskar vilket gör att man orkar månad för månad.

Många är vi som tagit oss igenom och kommit ut på andra sidan, det är aldrig "kört".

Ja hur länge orkar man? Hur upplevde du det var att gå till skuldrådgivare? Kan du få samlingslån med en medlåntagare kanske? Men då måste du ju berätta om din situation. Jag tror ändå det är det absolut bästa att göra i vår situation, att bära det själv är en enorm börda.
Tack. Min skuldrådgivare var super, fantastisk kvinna. Lån får jag med menlåntagare men mina föräldrar är pensionärer, vill inte utsätta dem för detta och även om de har vettig pension så skulle de säkert inte bli godkända, de är 80 plus. Någon annan har jag inte att fråga. Mina syskon skulle inte ställa upp tyvärr, så ja, det är enorm börda, att släpa på det här själv. Försöka vara en bra kollega, förälder och vän, men inombords skriker kroppen av sorg, hopplöshet och ångest.

Pengar är ”bara” pengar, hälsa och familj är allt som betyder något. Man kan leva i Sverige med skulder så sök hjälp. Psykisk ohälsa är tyvärr något som folk har svårt att förstå utan att ha varit där själv (eller haft någon anhörig som varit där). Vården kan ta tid och det kan också vara svårt att hitta rätt medicinering. Livsglädje kommer tillbaka men man får vara beredd på dåliga dagar.
Tack för kloka ord, är så orolig om jag berättar för vården hur dåligt jag egentligen mår, att de kommer att se mig som en olämplig förälder, även om jag gör allt för mitt barn. Finns så mycket fördomar om psykisk ohälsa dessutom, egentligen borde min familj inte döma mig, vi har det tyvärr inom familjen och släkten och jag är inte ensam, men att ta steget och sk bryta ihop och berätta, ett stort steg för mig. Varit ensam hemma sjuk några dagar och bokstavligen klättrat på väggarna av maktlöshet och ångest, var så nära att bara åka in akut men livrädd vilka konsekvenser det kan få då, och tänk om omgivningen får veta och jobbet drabbas.
I dag har jag i vart fall med gråt i halsen fått till en avbetalningsplan med Remember och slipper inkasso på obetalad skuld sedan januari. Hoppas på en tillfällig deal med Marginalen och Komplett Bank men det är belopp på över 6000 kr totalt så de lär nog inte kunna hjälpa mig. Även sökt extra jobb på helgen och hoppas på svar. Så jag gör något i vart fall, men det är tufft att må så här och ännu mer när man sumpat något så bra som att äntligen lyckats bli skuldfri. Vill bara ha ett fridfullt liv med min dotter och inte alltid vara en mamma med dold ångest :confused:

Jag känner igen alla dina känslor, tro mig.

På dagen idag för åtta år sedan tog jag beslut att släppa mina skulder till KFM. Jag insåg att jag inte kunde hantera pengar utan behövde nån som gjorde det. I mitt fall handlade det om konsumtion. Jag var då 49 år och räknade med att ha löneutmätning resten av livet.
Idag är jag 57 år och skuldfri sedan två år tillbaka tack vare att jag beviljades skuldsanering.
Jag rekommenderar ingen att släppa till KF men det var mitt sätt.
Skönt att höra att du fick en chans och nu är skuldfri <3. Minns känslan, gör inte samma misstag som jag igen, bra kämpat.

Skönt att höra att du fick en chans och nu är skuldfri <3. Minns känslan, gör inte samma misstag som jag igen, bra kämpat.
Tack,
Syftet med inlägget var dock att visa på min väg utan att för den skull rekommendera den.
Du hade haft löneutmätning tidigare såvitt jag kommer ihåg från ditt första inlägg. För mig blev det en trygghet att veta hur mycket pengar jag hade. Att jag inte kunde ta lån pga skuldsaldo hos KF. Det blev på ett sätt enklare samtidigt som det naturligtvis var tufft ekonomiskt.
Nu är och var jag ensamstående utan barn vilket sannolikt förenklade min situation under såväl löneutmätning som skuldsanering.

Så trist att läsa om din situation och hur du hamnat där. Ett missbruk kan ha många skepnader utöver spelande eller alkohol, t.ex. shopping, resor mm.
Du behöver på nåt sätt bli bekväm med att pengar inte betyder så mycket. Det finns så många fler saker i livet som är viktigare som familj och vänner. De kommer inte försvinna bara för att du har en dålig ekonomi så samla mod och berätta för dina närmaste.

Kommuners skuld- och budgetrådgivare brukar ha långa väntetider så det du behöver göra att är själv skapa en budget.
Lista all dina lån och skulder, vad du betalar per månad, ränta mm.
När du ser vad du har för fasta kostnader inkl alla andra kosntander som boende, mat, el m.m. kan du börja en plan för att på bästa sätt minska skulderna.
Snöbollsmetoden kan vara en bra metod om man har många småskulder. Psykologiskt kan det också ha en boostande effekt att kunna se att skulder försvinner och minskar vilket gör att man orkar månad för månad.

Många är vi som tagit oss igenom och kommit ut på andra sidan, det är aldrig "kört".
Tack, det är något jag har varit dålig på, att göra en budget, vill liksom inte se eländet på pränt, ungefär som att undvika posten för att det är jobbigt. Har bara släckt bränder och blundat helt enkelt. Men nu finns det ingen utväg längre, jag har nått botten och ingen räddning finns och tänker inte försöka ta fler smålån, det blir bara värre. Tack för att ni skriver, hjälper mig att gå vidare.

Tack, det är något jag har varit dålig på, att göra en budget, vill liksom inte se eländet på pränt, ungefär som att undvika posten för att det är jobbigt. Har bara släckt bränder och blundat helt enkelt. Men nu finns det ingen utväg längre, jag har nått botten och ingen räddning finns och tänker inte försöka ta fler smålån, det blir bara värre. Tack för att ni skriver, hjälper mig att gå vidare.
Många här inne är duktiga på att hitta/föreslå lösningar om du skriver in alla dina lån, betalning/månad och ränta. Det kanske kan vara ett sätt att starta med din budget, att få en utomstående att läsa och föreslå hur du kan gå vidare?

Tack. Min skuldrådgivare var super, fantastisk kvinna. Lån får jag med menlåntagare men mina föräldrar är pensionärer, vill inte utsätta dem för detta och även om de har vettig pension så skulle de säkert inte bli godkända, de är 80 plus. Någon annan har jag inte att fråga. Mina syskon skulle inte ställa upp tyvärr, så ja, det är enorm börda, att släpa på det här själv. Försöka vara en bra kollega, förälder och vän, men inombords skriker kroppen av sorg, hopplöshet och ångest.
Förstår dig! Känslan av att ha en fasad. Att inombords må så dåligt men inte kunna visa det för någon är fruktansvärt.

Tack,
Syftet med inlägget var dock att visa på min väg utan att för den skull rekommendera den.
Du hade haft löneutmätning tidigare såvitt jag kommer ihåg från ditt första inlägg. För mig blev det en trygghet att veta hur mycket pengar jag hade. Att jag inte kunde ta lån pga skuldsaldo hos KF. Det blev på ett sätt enklare samtidigt som det naturligtvis var tufft ekonomiskt.
Nu är och var jag ensamstående utan barn vilket sannolikt förenklade min situation under såväl löneutmätning som skuldsanering.
Jag förstod hur du menade, tack snälla för input.

Många här inne är duktiga på att hitta/föreslå lösningar om du skriver in alla dina lån, betalning/månad och ränta. Det kanske kan vara ett sätt att starta med din budget, att få en utomstående att läsa och föreslå hur du kan gå vidare?
Tack, håller på att knåpa ihop ett ark, fasa att se allt på pränt och hur mycket pengar jag kunde lagt undan varje månad om det inte vore för skulderna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp