Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Livet efter löneutmätning/skuldsanering

Jag har hamnat lite i tankarna om hur livet blir efter avklarad löneutmätning/skuldsanering.
I detta nu har jag varit skuldfri i två månader.
Jag sålde nästintill av allt av värde innan min löneutmätning drog igång, jag flyttade under löneutmätningen till en mindre lägenhet i byn så jag inte behövde ta bil till arbetet, jag anpassade mig helt enkelt efter situationen jag levde i.
Det jag gjorde/unnade mig var lite hobby och villhöver saker till mig själv.
Men nu när man vet att man har råd att äga en bil, man har råd att göra vissa saker utan att vara orolig för att bryta månadsbudgeten. Vad gör man?
Fortsätter man leva som man gjort? Eller hur går man vidare? Vad gjorde du?

För min del blev det inga större utsvävningar efter skuldsaneringen.
I det stora hela lever man fortfarande väldigt snålt, unnar sig sällan något extra.
Sparande och investeringar blir som en hobby. Man säger aldrig nej till övertid.
Jag har till o med en kasse i bilen ifall jag ser en pant burk.
Men det känns tryggt att kunna köpa vad man vill när som helst utan att fundera om
man har råd.
Egentligen blev jag en ganska tråkig person efter skuldsaneringen men jag glad än idag
att jag klarade det.

Jag tror den största skillnaden för mig kommer bli att om jag vill ha något så kommer jag spara ihop till det istället för att ta lån för det och sedan tro att jag ska "bara" betala av det.

Mitt problem som startade min låneresa var att jag ville ha saker nu och orkade inte spara ihop istället.

Så det har jag jobbat med otroligt mycket under den senaste tiden när man lever snålt och inte kan köpa vad som helst.

Man måste börja tänka om annars så faller man tillbaka så lätt igen.

Intressant tråd. Det skulle vara kul att höra fler historier ifrån lyckliga själar som har tagit sig igenom dessa utmaningar.

Hur funkar det tex med förkortad skuldsanering. Jag har en betalplan på fyra år, men jag förstår att saneringen alltid är på fem år. Så efter det fjärde året när inbetalningarna är över så har man väl ändå ögonen på sig att inte tjäna mer än redan angivet tex?

Jag har fem månader kvar på min sanering känns surrealistiskt trots att jag inte var hos kfm innan sommaren 2018!
Jag har kommit lindrigt undan men lärt mig en rejäl läxa.

Senast ändrad:
Jag har fem månader kvar på min sanering känns surrealistiskt trots att jag inte var hos kfm innan sommaren 2015.
Jag har kommit lindrigt undan men lärt mig en rejäl läxa.
Wow! Jag kommer ihåg när jag hade ungefär den tiden kvar. Minns att i dec-2021 så tänkte jag att detta var sista bet.fria månaden under saneringstiden o då slog det mej att oj, jag är ju snart klar. Typ 5 månader. Helt overkligt samtidigt nervöst att nått skulle ske in i det sista så det skulle skita sej. Minns att under jan o feb valde jag att inte tänka på det alls. Och när sista bet var gjord...Tror inte jag kunde fatta det. Att det var gjort. Men sen kom ett antal månader då jag oroade mej för att nån ändå skulle hitta på nått. Ja man blir lite nojig.
Känns som att vi är några här på forumet som följts åt en del i våra saneringar :)
Lycka till med resten <3

Wow! Jag kommer ihåg när jag hade ungefär den tiden kvar. Minns att i dec-2021 så tänkte jag att detta var sista bet.fria månaden under saneringstiden o då slog det mej att oj, jag är ju snart klar. Typ 5 månader. Helt overkligt samtidigt nervöst att nått skulle ske in i det sista så det skulle skita sej. Minns att under jan o feb valde jag att inte tänka på det alls. Och när sista bet var gjord...Tror inte jag kunde fatta det. Att det var gjort. Men sen kom ett antal månader då jag oroade mej för att nån ändå skulle hitta på nått. Ja man blir lite nojig.
Känns som att vi är några här på forumet som följts åt en del i våra saneringar :)
Lycka till med resten <3
Tusen tack! ❤️
Jag befinner mig just där, juni är sista betalningsfria månaden innan ett betalningsfritt liv.

Tusen tack! ❤️
Jag befinner mig just där, juni är sista betalningsfria månaden innan ett betalningsfritt liv.
Jag säger ju att du snart är klar och att det går fort :)

Själv är jag klar sedan ett drygt år och har igång två olika sparanden (fondspar för pension samt ett allmänt sparande för oförutsedda utgifter samt att ha kul för).
Finns ett annat lugn utan skulder men i övrigt tuffar livet på ungefär på samma sätt.

Jag säger ju att du snart är klar och att det går fort :)

Själv är jag klar sedan ett drygt år och har igång två olika sparanden (fondspar för pension samt ett allmänt sparande för oförutsedda utgifter samt att ha kul för).
Finns ett annat lugn utan skulder men i övrigt tuffar livet på ungefär på samma sätt.
Jag vet min vän. ❤️

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp