Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lite frågor om skuldsanering

God dag!

Går i tankarna om att söka skuldsanering snart och har en del frågor. 5-6 räntehöjningar på lånen på kort tid samtidigt som hyra hyra höjd och inflationen är hög gör att jag inte kommer mäkta med att betala mina räkningar. Till det så har jag lite frågor och söker hjälp här till er som gått igenom processen.

- Är det någon skillnad på om man ”släpper sina skulder” före man söker? Har alltid betalat och har aldrig haft med inkasso att göra, känns obehagligt att bara släppa allt i fall man blir nekad. Men finns det några fördelar med detta?

- Får man ha Swish/Bank ID/Internetbank under en skuldsanering

- Syns det på Google att man har skuldsanering, det står ju i kronofogdstidningen, men det syns väll inte om man säger googlar mitt namn som jag förstår det?

- Vilka aktörer är kända för att motsätta sig en skuldsanering?

- Innebär skuldsanering att man får löneutmätning? I så fall blir arbetsgivare kontaktad om att man fått skuldsanering?. I så fall är det lönekontor eller närmaste chef?

- Om man blir nekad skuldsanerning, syns det på kreditbetyget/blir det påverkat.

- Ni som skrivit ett personligt brev i samband med skuldsanering, vad kan vara punkter som är bra att ha med?

- Säg att man är 30 år idag, finns det några fördelar med att vänta tills man fyllt 31 senare i år med att ansöka om skuldsanering? Kategoriseras man i en tuffare målgrupp fram tills man fyllt 31?

- Många verkar få avslag för att skulderna är ”för nya”. Säg att man har mycket 2-3 år gamla större skulder men att det är samlingslån i sin process för att få ner räntan och inte skulder som är tagna som nya belopp utan ersättande belopp, tar dom hänsyn till det, eller får man möjlighet till att förklara det.

Räknade idag ihop allt som jag har och totala beloppet är ca 1.8 miljoner utan ränta, med ränta, men exklusive ränteavdrag så är det beloppet över 3.5 miljoner.

4 större lån mellan 250-500.000 exklusive ränta och sen 9 mindre lån och krediter på 100.000 eller mindre. Dom stora lånen är tagna mellan 2019-2021 på 10-18 år men det mesta av det är samlingslån för att lösa liknande eller lite mindre belopp.

Inkomst varierar lite men mellan 400.000-500.000 per år

Vad tror ni om mina chanser till en skuldsanering? Enligt testet på KFMs hemsida så visar det att jag bör bli beviljad. Skulderna uppkom med spelberoende för länge sen, men är spelfri med en ”tydlig brytpunkt” sedan är mestadels av lånen för att klara mig runt och inte någon form av konsumption eller överflöd.

Lite frågor? Det var åtta frågor:facejoy:

Jag har skuldsanering sedan våren 2021 och kan försöka besvara det jag har svar på och sedan får andra gärna flika in med andra svar.

- Är det någon skillnad på om man ”släpper sina skulder” före man söker? Har alltid betalat och har aldrig haft med inkasso att göra, känns obehagligt att bara släppa allt i fall man blir nekad. Men finns det några fördelar med detta?
Jag släppte mina skulder när jag fick inledande. Fördelar med att släppa skulderna innan man ansöker är väl ingen direkt fördel. Du vet inte om du får sanering eller inte. Släpper du och inte får sanering så får du löneutmätning istället. Bättre att betala på sina skulder om det fungerar och går ihop.

Varför skulle du inte få det? Varför ska krono stänga ned dessa? Ska krono kontakta din bank och stänga ned din internetbank? Hur ska du kunna se hur mycket pengar du har på kontot? Hur ska du betala räkningarna utan Bank ID/internetbank? Vet inte om det går att betala räkningar manuellt idag. Såklart att du får använda dessa tre.

- Syns det på Google att man har skuldsanering, det står ju i kronofogdstidningen, men det syns väll inte om man säger googlar mitt namn som jag förstår det?
Syns inte på google nej. Däremot syns det på Poit men den indexerar inte google.

- Innebär skuldsanering att man får löneutmätning? I så fall blir arbetsgivare kontaktad om att man fått skuldsanering?. I så fall är det lönekontor eller närmaste chef?
Skuldsanering och löneutmätning är två skilda saker. Varför ska krono kontakta din arbetsgivare om du har skuldsanering? Vad ska krono säga till din arbetsgivare? Kalle har skuldsanering och din arbetsgivare "jaha och?". Vid löneutmätning får lönekontoret besked om att det ska dras på din lön. Skuldsanering vet bara du och krono om ifall du inte berättar det för andra.

- Om man blir nekad skuldsanerning, syns det på kreditbetyget/blir det påverkat.
Nej.

- Ni som skrivit ett personligt brev i samband med skuldsanering, vad kan vara punkter som är bra att ha med?
Jag skrev inget utan berättade när handläggaren ringde upp. Är inte mycket för "tyck-synd-om-mig-brev" jag har inte blivit hotad till att ta mina lån och att jag har hamnat i den situation jag en gång hamnade i. Hade jag däremot blivit hotad med en picka mot tinningen, då hade jag skrivit ett "tyck-synd-om-mig-brev".

- Säg att man är 30 år idag, finns det några fördelar med att vänta tills man fyllt 31 senare i år med att ansöka om skuldsanering? Kategoriseras man i en tuffare målgrupp fram tills man fyllt 31?
Nej varför då? Det har med dina förutsättningar att göra och storleken på lånet. Är du är 18 eller 79 spelar det ingen roll. Du kan ha spelskulder som 18 åring på 11 miljoner kronor.

Lite frågor? Det var åtta frågor:facejoy:

Jag har skuldsanering sedan våren 2021 och kan försöka besvara det jag har svar på och sedan får andra gärna flika in med andra svar.

Jag släppte mina skulder när jag fick inledande. Fördelar med att släppa skulderna innan man ansöker är väl ingen direkt fördel. Du vet inte om du får sanering eller inte. Släpper du och inte får sanering så får du löneutmätning istället. Bättre att betala på sina skulder om det fungerar och går ihop.

Varför skulle du inte få det? Varför ska krono stänga ned dessa? Ska krono kontakta din bank och stänga ned din internetbank? Hur ska du kunna se hur mycket pengar du har på kontot? Hur ska du betala räkningarna utan Bank ID/internetbank? Vet inte om det går att betala räkningar manuellt idag. Såklart att du får använda dessa tre.

Syns inte på google nej. Däremot syns det på Poit men den indexerar inte google.

Skuldsanering och löneutmätning är två skilda saker. Varför ska krono kontakta din arbetsgivare om du har skuldsanering? Vad ska krono säga till din arbetsgivare? Kalle har skuldsanering och din arbetsgivare "jaha och?". Vid löneutmätning får lönekontoret besked om att det ska dras på din lön. Skuldsanering vet bara du och krono om ifall du inte berättar det för andra.

Nej.

Jag skrev inget utan berättade när handläggaren ringde upp. Är inte mycket för "tyck-synd-om-mig-brev" jag har inte blivit hotad till att ta mina lån och att jag har hamnat i den situation jag en gång hamnade i. Hade jag däremot blivit hotad med en picka mot tinningen, då hade jag skrivit ett "tyck-synd-om-mig-brev".

Nej varför då? Det har med dina förutsättningar att göra och storleken på lånet. Är du är 18 eller 79 spelar det ingen roll. Du kan ha spelskulder som 18 åring på 11 miljoner kronor.
Tack för svar! Då var några saker rätt ut. Det jag tänkte med åldern handlar om något jag läste på deras hemsida.

”För fem år sedan var andelen beviljade ansökningar 63 procent, förra året hade den siffran sjunkit till 36 procent.

Minskningen har två huvudorsaker. För det första ansöker många unga vuxna, 18–30 år, och de uppfyller sällan kraven för att få skuldsanering. Knappt 8 procent i åldersgruppen fick skuldsanering förra året.”

Totalt sätt blev 36% beviljade, men i gruppen 18-30 år så blev bara 8% beviljade. Då kan man anta att 30+ så blir en bra bit över 40% av alla ansökningar beviljade skuldsanering om man snittar ut det till 36%.

Från 8% till 40%+ är väldigt stor skillnad. Därav undran om det är mycket hårdare krav/interna regler för att få beviljat i gruppen 18-30år och om det är smart att vänta till 31 för att hamna i en målgrupp med större beviljandegrad.

Åldern har viss betydelse i bedömningen men det finns inga grupper som man bedömer utifrån. Grupperna är bara när man kollar i statistiken.

Statistiken skevar lite pg att många typ 22 åringar söker gång på gång på gång och är inte ena nära att bli beviljad.

Förstår inte vad du menar med ränteavdrag som är exklusive och typ 1.7 miljoner

Förstår inte vad du menar med ränteavdrag som är exklusive och typ 1.7 miljoner
Totala skulderna är 1.7 miljoner exklusive ränta.
Men i verkligheten är det ju bara bullshit. Om jag lånade säg 350.000 hos marginalen till effektivränta 13% på 12 år så är ju inte min skuld 350.000 som det står på hemsidan.

Säg att jag betalar 4100 kr i 144 månader. Då är ju skulden i verkligheten 4100 x 144 = 590400kr och inte 350.000 som det står att jag har lånat.

Säg att jag betalat 20 månader på lånet. 4100 x 20 = 82000kr. Så har jag räknat. 590.400 - 82000kr = 508.400kr som total skuld inklusive ränta men exklusive ränteavdrag.

Säg av dom 82000kr så är 12000kr amortering. Delvis så har jag kvar 350000-12000 = 338000kr på skulden exklusive ränta. Men 508.400kr inklusive ränta men exklusive statligt ränteavdrag på deklarationen.

Men dom där 338000 som är kvar enligt mina sidor är ju egentligen irrelevant då det bara är fantasisiffror och låtsasbelopp som exkluderar ränta, fakturakostnad osv.

Det är ju 508.400 som jag ska betala in till Marginalen resterande tiden eftersom att jag inte har råd att amortera extra. Samma gäller i princip alla aktörer. Därför blir det verkliga beloppet som jag faktiskt ska betala inklusive alla ränter och avgifter på 1.7 miljoner, blir över 3.5 miljon räknat på detta sätt.

Räknar dock med att fler räntehöjningar kommer i år så det kommer bli mer.

Säg 2.9 miljoner om man räknar med ränteavdraget på underskott 200.000 i 12 år, delvis man får igen 50.000 per år i ränteavdrag i snitt.

Du har krånglat till saker en del..

Totala skulderna är 1.7 miljoner exklusive ränta.
Men i verkligheten är det ju bara bullshit. Om jag lånade säg 350.000 hos marginalen till effektivränta 13% på 12 år så är ju inte min skuld 350.000 som det står på hemsidan.

Säg att jag betalar 4100 kr i 144 månader. Då är ju skulden i verkligheten 4100 x 144 = 590400kr och inte 350.000 som det står att jag har lånat.

Säg att jag betalat 20 månader på lånet. 4100 x 20 = 82000kr. Så har jag räknat. 590.400 - 82000kr = 508.400kr som total skuld inklusive ränta men exklusive ränteavdrag.

Säg av dom 82000kr så är 12000kr amortering. Delvis så har jag kvar 350000-12000 = 338000kr på skulden exklusive ränta. Men 508.400kr inklusive ränta men exklusive statligt ränteavdrag på deklarationen.

Men dom där 338000 som är kvar enligt mina sidor är ju egentligen irrelevant då det bara är fantasisiffror och låtsasbelopp som exkluderar ränta, fakturakostnad osv.

Det är ju 508.400 som jag ska betala in till Marginalen resterande tiden eftersom att jag inte har råd att amortera extra. Samma gäller i princip alla aktörer. Därför blir det verkliga beloppet som jag faktiskt ska betala inklusive alla ränter och avgifter på 1.7 miljoner, blir över 3.5 miljon räknat på detta sätt.

Räknar dock med att fler räntehöjningar kommer i år så det kommer bli mer.

Säg 2.9 miljoner om man räknar med ränteavdraget på underskott 200.000 i 12 år, delvis man får igen 50.000 per år i ränteavdrag i snitt.
Ojojoj, det blev lite krångligt. Om du löser lånen är du bara skyldig det ursprungliga lånebeloppet minus det du redan amorterat. Dvs framtida ränta spelar ingen roll. Så tänk inte på skulderna med ”ränta”. Din totala skuldbörda är 1,7 miljoner.
Om du klarar av din ekonomi nu, hur lång tid tar det innan allt är återbetald?
Om ekonomin inte går runt, dvs du lever under existensminimum då skulle rekommendera att söka direkt.

Ojojoj, det blev lite krångligt. Om du löser lånen är du bara skyldig det ursprungliga lånebeloppet minus det du redan amorterat. Dvs framtida ränta spelar ingen roll. Så tänk inte på skulderna med ”ränta”. Din totala skuldbörda är 1,7 miljoner.
Om du klarar av din ekonomi nu, hur lång tid tar det innan allt är återbetald?
Om ekonomin inte går runt, dvs du lever under existensminimum då skulle rekommendera att söka direkt.
Om jag kunde lösa 1.7 miljoner idag och inte betala någon ränta hade jag gjort det såklart. Men verkligheten ser ut som jag beskrev och kommer inte att kunna amortera något. Därför är skulderna betydligt högre.

Jag har hittils klarat av min ekonomi genom att använda alla tricks i boken. Men i verkligheten lever jag långt under existensminimum och långt in på minus varje månad.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp