Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ligger efter med betalning till skuldsanering

Har för mig någon här på forumet inte betalade alla månader enligt plan, men ändå genomfördes saneringen och är numera klar. Minns inte vem, men vill minnas att jag läst det.

Har för mig någon här på forumet inte betalade alla månader enligt plan, men ändå genomfördes saneringen och är numera klar. Minns inte vem, men vill minnas att jag läst det.
KFM går inte in och rör en sanering utan omprövning. Borgenärer ska i regel inte ompröva om man inte är minst 4 betalningar back. Det kommer bara räknas som ”ringa” och dom får omprövningen nekad.

Så har man gjort 47 betalningar när man går i mål är man klar. Borgenärer kan inte ompröva en klar sanering heller (förutom typ om man begått extrema brott/fel som kommer till ytan). Så har man inte gjort alla betalningar när den är avslutad så finns det ingen anledning att kasta iväg pengar. När saneringen är klar och tiden gått ut, utan omprövning som kommit in så är man helt klar.

Jag tror att det vara @KassaKon som inte gjorde alla betalningar.

Senast ändrad:
KFM går inte in och rör en sanering utan omprövning. Borgenärer ska i regel inte ompröva om man inte är minst 4 betalningar back. Det kommer bara räknas som ”ringa” och dom får omprövningen nekad.

Så har man gjort 47 betalningar när man går i mål är man klar. Borgenärer kan inte ompröva en klar sanering heller (förutom typ om man begått extrema brott som kommer till ytan). Så har man inte gjort alla betalningar när den är avslutad så finns det ingen anledning att kasta iväg pengar.

Jag tror att det vara @KassaKon som inte gjorde alla betalningar.
Vad räknas som extrema brott?

Jag hade under min skuldsanering försenade betalningar vid ungefär 15 av 50 tillfällen.
Som mest släpade jag 2-3 månader en eller två gånger. Ingenting hände mer än att man fick en månatlig påminnelse i brevlådan.
Släpade 1 månad gjorde jag många gånger i väntan på den betalningsfria månaden. Så kass ekonomi hade man och livet är ett rövhål.

Har du inte betalt november så släpar du just nu 1 månad bara. Du kan andas. Viktigaste är att du betalar ikapp så fort du kan sen.

Som jag fick det förklarat från kronofogden är det om man släpar minst 4 månader i rad som det börjar brinna i knutarna.
Det är slutet av maj och du har varken betalt jan, feb, mars eller april till exempel.

Du betalar alltid på den äldsta först. Betalar du i januari är det novembers du betalar, sen i februari betalar du januaris.
Skulle du släpa fler månader så betalar du novembers om du gör din nästa betalning i februari.

Detta går ju hand i hand med var juridiken i frågan säger. Det ovan är ju exempel på ringa fall vilket jag också citerade.

Vad räknas som extrema brott?
Extrema fel kanske är mer rätt ord. Säg att du fått år 5, 1 miljon i arv utan att ompröva. 3 månader efter avslutad sanering ska en borgenär gå in och stryka skulden från sina register, men gör en sista koll och råkas se på något sätt att du fått in 1 miljon under sanering och att det aldrig omprövades. Då kanske man kan börja bråka eftersom det är en del pengar det handlar om. Eller om det uppdagats att man rånat en bank/begått grova skattebrott under saneringen

Men i typ 99.99999% är en klar skuldsanering klar. Det händer bara inte att en färdig skuldsanering tas bort eller ändras

Extrema fel kanske är mer rätt ord. Säg att du fått år 5, 1 miljon i arv utan att ompröva. 3 månader efter avslutad sanering ska en borgenär gå in och stryka skulden från sina register, men gör en sista koll och råkas se på något sätt att du fått in 1 miljon under sanering och att det aldrig omprövades. Då kanske man kan börja bråka eftersom det är en del pengar det handlar om.

Men i typ 99.99999% är en klar skuldsanering klar. Det händer bara inte att en färdig skuldsanering tas bort eller ändras
Ok jo jag förstår, men om jag får det här arvet vi säger 3mån innan min sanering är slut….måste man ompröva? Är det min skyldighet annars blir jag av med saneringen ?

Ok jo jag förstår, men om jag får det här arvet vi säger 3mån innan min sanering är slut….måste man ompröva? Är det min skyldighet annars blir jag av med saneringen ?
Ja om det totalt resulterar i att du har en inkomst på mer än 4000-5000 kr mer netto i månaden (48 000-60 000kr per år) ska det omprövas.

Säg att du har 3.000 kr mer än du angett på lönen och får ett arv på 24000 som motsvarar 2000kr mer i månaden i snitt. Då ska det egentligen omprövas. Precis som om man byter jobb och får en slutlön som resulterar i att man trillar över ett snitt på 4000-5000kr mer i månaden.

När borgenärerna tar upplysning på uppdaterad deklaration/kreditupplysning så ser dom inte vilka månader du fått för mycket och bryr sig inte. Står det 100.000 för mycket i inkomst så kan det komma omprövning oavsett om det är från 1 för hög lön eller 12 för höga löner som resulterat i den summan.

Dom pengarna ska egentligen sparas om det resulteras i en omprövning när man byter jobb/får ett arv. Även om det bara är en engångs summa så mailar kf ut till borgenärerna och frågar om dom vill ha pengarna vid godkänd omprövning

Ja om det totalt resulterar i att du har en inkomst på mer än 4000-5000 kr mer netto i månaden (48 000-60 000kr per år) ska det omprövas.

Säg att du har 3.000 kr mer än du angett på lönen och får ett arv på 24000 som motsvarar 2000kr mer i månaden i snitt. Då ska det egentligen omprövas. Precis som om man byter jobb och får en slutlön som resulterar i att man trillar över ett snitt på 4000-5000kr mer i månaden.

När borgenärerna tar upplysning på uppdaterad deklaration/kreditupplysning så ser dom inte vilka månader du fått för mycket och bryr sig inte. Står det 100.000 för mycket i inkomst så kan det komma omprövning oavsett om det är från 1 för hög lön eller 12 för höga löner som resulterat i den summan.

Dom pengarna ska egentligen sparas om det resulteras i en omprövning när man byter jobb/får ett arv. Även om det bara är en engångs summa så mailar kf ut till borgenärerna och frågar om dom vill ha pengarna vid godkänd omprövning
Jo detta köper jag till 100 men om jag får ett miljonarv när jag har 3månder kvar av min sanering och detta inte upptäcks från saneringen är avslutad, vad händer då?

Jo detta köper jag till 100 men om jag får ett miljonarv när jag har 3månder kvar av min sanering och detta inte upptäcks från saneringen är avslutad, vad händer då?
Förmodligen ingenting. Men även om det är försumbar statistik och högst ovanligt så går det juridiskt att ompröva en avslutad skuldsanering om det har skett väldigt väldigt grova fel från dig. Alla borgenärer tar dock bort skulderna helt ur sitt system efter några månader sen är du bortglömd i högsta grad. Så om det inte på något konstigt vis uppdagas inom kort tid så kommer borgenärerna aldrig ens veta om det. Men säg för idiotins skull att det blir bråk i släkten om arvpengarna och att dina släktingar vet om att du precis haft skuldsanering och är arg på dig - mailar veckan efter avslutad sanering med bevis till alla borgenärer att du fått 1 miljon i arv under skuldsaneringen utan att ompröva pengarna. Någon kanske då skulle börja bråka efter avslutad sanering, kanske

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp