Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ligger efter med betalning till skuldsanering

Det ska väl exceptionellt mycket till att få skuldsanering upphävd på grund av 1 missad betalning, jag har för mig att detta har prövats av rättsinstanser.

Jaså? Vad skulle en anledning kunna vara? Tror du att du kan hitta vilket rättsfall det varit? Vet du om det blev avslag?

"Avvikelser från betalningsplanen som motiverar upphävande har i praxis bedömts
på följande sätt. I normalfallet krävs – för att betalningsförsummelsen inte ska
anses som ringa – att försummelsen ska ha pågått fem månader eller mer. Det
verkar vara av underordnad betydelse hur stort beloppet är som skulle ha betalats
eller antalet borgenärer som berörts av gäldenärens betalningsförsummelse. Det
kan alltså räcka med att endast en fordringsägare inte får vad den ska ha under
några månader enligt betalningsplanen och att beloppet i sig är lågt"

Vet inte om man ska tolka detta som att man varit sen 5 månader eller som att man ligger efter med 5 betalningar.

på följande sätt. I normalfallet krävs – för att betalningsförsummelsen inte ska
verkar vara av underordnad betydelse hur stort beloppet är som skulle ha betalats

Vet inte om man ska tolka detta som att man varit sen 5 månader eller som att man ligger efter med 5 betalningar.

Precis det jag också undrar. För jag kommer vara sen 6 månader med 1 betalning.

Hade din far ingen inkomst under sjukdom? Att du lagt ut pengar är en sak men din far bör ju återbetala detta till dig nu?

Jag hade under min skuldsanering försenade betalningar vid ungefär 15 av 50 tillfällen.
Som mest släpade jag 2-3 månader en eller två gånger. Ingenting hände mer än att man fick en månatlig påminnelse i brevlådan.
Släpade 1 månad gjorde jag många gånger i väntan på den betalningsfria månaden. Så kass ekonomi hade man och livet är ett rövhål.

Har du inte betalt november så släpar du just nu 1 månad bara. Du kan andas. Viktigaste är att du betalar ikapp så fort du kan sen.

Som jag fick det förklarat från kronofogden är det om man släpar minst 4 månader i rad som det börjar brinna i knutarna.
Det är slutet av maj och du har varken betalt jan, feb, mars eller april till exempel.

Du betalar alltid på den äldsta först. Betalar du i januari är det novembers du betalar, sen i februari betalar du januaris.
Skulle du släpa fler månader så betalar du novembers om du gör din nästa betalning i februari.

Senast ändrad:

Det låter som det tidigare.

Jag hade under min skuldsanering försenade betalningar vid ungefär 15 av 50 tillfällen.
Som mest släpade jag 2-3 månader en eller två gånger. Ingenting hände mer än att man fick en månatlig påminnelse i brevlådan.
Släpade 1 månad gjorde jag många gånger i väntan på den betalningsfria månaden. Så kass ekonomi hade man och livet är ett rövhål.

Har du inte betalt november så släpar du just nu 1 månad bara. Du kan andas. Viktigaste är att du betalar ikapp så fort du kan sen.

Som jag fick det förklarat från kronofogden är det om man släpar minst 4 månader i rad som det börjar brinna i knutarna.
Det är slutet av maj och du har varken betalt jan, feb, mars eller april till exempel.

Du betalar alltid på den äldsta först. Betalar du i januari är det novembers du betalar, sen i februari betalar du januaris.
Skulle du släpa fler månader så betalar du novembers om du gör din nästa betalning i februari.

Hur går det för dig efter avslutad skuldsanering?

Kan man ligga efter 1 månad hur länge som helst? Verkar ju inte vara rehabiliterande precis. Och stämmer inte också kfm av med jämna mellanrum och släpar man då efter i betalning månad efter månad så kontaktas långivarna? Ok, jag kan ha fel där men ändå, att betala ikapp fortare än fort måste ju vara prio nr:1 när man äntligen fått chansen till ekonomisk
omstart genom en skuldsanering.

Kan man ligga efter 1 månad hur länge som helst? Verkar ju inte vara rehabiliterande precis. Och stämmer inte också kfm av med jämna mellanrum och släpar man då efter i betalning månad efter månad så kontaktas långivarna? Ok, jag kan ha fel där men ändå, att betala ikapp fortare än fort måste ju vara prio nr:1 när man äntligen fått chansen till ekonomisk
omstart genom en skuldsanering.
Håller med här fullständigt. Man borde väl lära sig när man fått chansen med skuldsanering och inte hamna i skiten igen så att säga

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp