Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ligga efter med skuldsanering, omprövning

Hej det är så att jag i januari har ansökt om omprövning av min sanering pga jag tjänar 6000 kr mindre sedan i november, jag ligger nu efter med 3 betalningar av skuldsanering, är risken stor att min sanering kommer avbrytas nu?

Bör jag kontakta kfm eller ska jag bara invänta svar på omprövning, har någon varit i liknande situation?

Invänta svar. Man kan få beslutet på omprövning retroaktivt. Men du borde omprövat samma sekund som du visste att du skulle tjäna mindre, inte månader efter. Det är väl det enda negativa i historien.,

Kontakta KFM kan du ju göra men oklart vad de isf gör med den infon. Tror du får invänta svar helt enkelt.
Hur kommer det sej att din inkomst minskat så? och som @TheNiceGuy säger omprövat direkt du visste om minskningen.
Har du missat tre ggr i rad så kommer borgenärerna även bli underlättade. Men har du en bra anledning till att det blivit så här behöver det inte betyda att din sanering är i fara. i slutändan KFM som avgör.

3 betalningar är förmodligen lugnt - även om det inte är en garanti. Det är oftast 4 missade betalningar som kan motivera en omprövning från borgenär. Se ovan dokument.

Jag hade dock betalat in i Juni en betalning så att du ligger 2 betalningar efter och inte 3.

Det är den missade betalningen som betalas först. Så om du betalar nu i Maj och du har missat februari mars april så går den betalningen mot februaris betalning, inte mot majs betalning i betalplanen.

Betalar du i Juni så går junis betalning mot den missade betalningen i Mars etc. Man betalar alltid på den äldsta missade betalningen först.

Men som ovan säger, tänk på i framtiden att ompröva så snabbt som möjligt du vet om ändrade förutsättningar.

Oavsett om du har en omprövning nu och lägre inkomst, låt dig inte hamna efter från 3 till 4 missade betalningar. Då börjar man verkligen vara i farozonen. Men betala i Maj och Juni så är det 2 betalningar efter.

Om det kommer till det att det är risk att hamna 4 betalningar efter så är det bättre att börja sälja av mobil, tv, dator, hörlurar, kläder, bord/stolar, disk/tvättmaskin, kökssaker etc vad som nu finns som en tillfällig lösning än att hamna 4 betalningar efter och riskera hela saneringen.

Senast ändrad:
Hur länge har du haft skuldsanering?

Ja de va så att jag blev sjukskriven i slutet av november visste inte att jag skulle vara sjukskriven fram till april.. och nu är jag hemma på graviditetspenning, from maj de va det jag ansökte om i januari. Jag har haft i snart 2 år

Och jag har bara fått 1 påminnelse än så länge på den äldsta "fakturan" , och en påminnelse på en nyare

Om dom begär omprövnkng och man betalar in de missade under tiden, är det ändå aktuellt med ev avbryta saneringen ?

Jag skulle i februari betala 5500 men betalade endast 1500 kr, sedan dess har jag betalat 0 kr :(

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp