Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Last call.

Hej alla
Min fru och jag har lämnat in papper för skilsmässa och idag var hon på banken tillsammans med sina föräldrar för att få med dem som (medlåntagare) - då min fru studerar på högskola och inte har fast inkomst.

Tanken är att hon ska köpa ut mig ur radhuset vi bor i, tillsammans med två barn 5-7 år.
Vårt gemensamma lån: 1430.000 kr
Huset skall värderas (bör landa) kring ca 2700.000 kr.
Innan banken går vidare med frugan så ska en bodelning göras via en jurist (enligt Swedbank).
Jag hade hoppats att vi kunde lösa detta själva (tydligen inte).

jag har lån den långt tillbaka i tiden. En halvmiljon + hos remember.
MIN FRÅGA: Kan något vänlig människa som förstår sig på det här.
gå igenom hur förloppet kommer att se ut. Och till vilken grad kommer mitt lån att påverka utfallet. Dvs hur mycket förstör mitt lån (som min fru inte ens vet om).

Om inga äktenskapsförord är skrivna gäller regeln om giftorättsgods.
Det innebär att man räknar ut vardera partens andel som är dess tillgångar minus dess skulder.
Har en part mer skulder än tillgångar blir dess andel 0, den kan aldrig bli minus. Man lägger sedan ihop vardera parts andel och delar summan så att vardera part får hälften.
T.ex. Part A har tillgångar på 600 000 kr och skulder på 200 000 kr vilket gör att dess andel blir 400 000 kr.
Part B har tillgångar på 200 000 kr men skulder på 500 000 kr vilket ger mer skulder än tillgångar och dess andel blir då 0 kr.
Sedan lägger man ihop andelarna d.v.s 400 000 kr + 0 kr vilket ger 400 000 kr. Dessa 400 000 kr (giftorättsgodset) delas sedan lika d.v.s parterna får vardera 200 000 kr. I Ert fall måste huset värderas och värdet delas upp som tillgångar. Ska hon behålla huset måste hon kompensera dig ekonomiskt, då halva huset är ditt d.v.s halva husets värde och halva husets lån är ditt vilket då borde bli ca: 650 000 kr för dig.

Uttryckt på ett annat sätt kan man säga att om ena parten har mer skulder än tillgångar och därmed bidrar med 0 kr till giftorättsgodset så kommer det som man sedan får dela på bara komma från den andra parten, då förstås under förutsättning att denne har mer tillgångar än skulder.
Hoppas det blev begripligt.

Om inga äktenskapsförord är skrivna gäller regeln om giftorättsgods.
Det innebär att man räknar ut vardera partens andel som är dess tillgångar minus dess skulder.
Har en part mer skulder än tillgångar blir dess andel 0, den kan aldrig bli minus. Man lägger sedan ihop vardera parts andel och delar summan så att vardera part får hälften.
T.ex. Part A har tillgångar på 600 000 kr och skulder på 200 000 kr vilket gör att dess andel blir 400 000 kr.
Part B har tillgångar på 200 000 kr men skulder på 500 000 kr vilket ger mer skulder än tillgångar och dess andel blir då 0 kr.
Sedan lägger man ihop andelarna d.v.s 400 000 kr + 0 kr vilket ger 400 000 kr. Dessa 400 000 kr (giftorättsgodset) delas sedan lika d.v.s parterna får vardera 200 000 kr. I Ert fall måste huset värderas och värdet delas upp som tillgångar. Ska hon behålla huset måste hon kompensera dig ekonomiskt, då halva huset är ditt d.v.s halva husets värde och halva husets lån är ditt vilket då borde bli ca: 650 000 kr för dig.
Tack!! Precis detta jag sökte. Konkret och välskrivet och enkelt att förstå.

Har endast 1 fråga: Värderingen på
Huset. Låt oss säga att en värdering landar på ca 2650.000kr hur fördelas det?

Och ska bodelningen (tillgångar) först betalas ut och sen sker ett utköp?

Kan någon vänlig själ förklara det sista steget här?

Sök på Google " bodelning före utköp" så föreslås bl.a en sida på lawline där de förklarar. Man verkar kunna göra på olika vis.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp