Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lagstiftning kring ocker.

Programmet plånboken kommer med länk.Moderator representerar du lånebolagen??? Då du verkar ifrågasätta mina inlägg som talar emot Ockerbolagen återkommer med länk till källan

Nej jag ville bara ha källa till det du kallade fakta.

Sveriges regering, O bank o lånebolag sitter i samma båt. Fakta Sverige har en utbredd korruption som är väl dold. Finland är ett föregångsland.

I mycket Dom har exempelvis tak på räntor o mycket mer skolor långt före Sverige. När det gäller räntor så vet alla som lånar ut att dom får sina pengar med olika krav åtgärder som KFM LÖNEUTMÄTNING. Sverige skulle skämmas hur dom behandlar folk som är i trångmål.

Det var väl 3 månader sen som en privatperson blev dömd för Ockeränta kors i taket. Att argumentera som du gör att inte hänvisa till lagboken finner jag mycket märkligt.
Jag hävdar att bolag som Klick,Loanstep.se, Lumify, 3 Av 50 bolag är KRIMINELLA

Du skriver för övrigt på samma vis som det som nu brukar benämnas som myndighetsfrekventa skribenter (kallades tidigare rättshavrerist) Jag hoppas att du inte skriver på samma vis i ditt korståg i övrigt, för då kommer du garanterat ingen vart.

För att få bedriva utlåning av pengar i Sverige behövs ett tillstånd av Finansinspektionen. Om staten skulle vilja komma till rätta med ockerräntor kan man/Finansinspektionen helt enkelt sätta en maximal räntegräns och endast bevilja tillstånd till kreditbolag som höll sig nedom denna maximala räntegräns.
Man skulle då få bort ockrande kreditbolag och städa upp i lånebranschen.
Jag frågade via mail för några månader sedan Finansinspektionen om varför inte görs men har ännu inte fått något svar....
Precis som Riksbanken struntar i folks ekonomiska situation nu när det gäller inflationen så struntar Finansinspektionen i ockrande kreditbolag trots att de kan luta sig mot en befintlig lagstiftning på området.
Så visst stämmer det att staten och kapitalet sitter i samma båt men det är inte de som ror så att svetten lackar.

För att få bedriva utlåning av pengar i Sverige behövs ett tillstånd av Finansinspektionen. Om staten skulle vilja komma till rätta med ockerräntor kan man/Finansinspektionen helt enkelt sätta en maximal räntegräns och endast bevilja tillstånd till kreditbolag som höll sig nedom denna maximala räntegräns.
Man skulle då få bort ockrande kreditbolag och städa upp i lånebranschen.
Jag frågade via mail för några månader sedan Finansinspektionen om varför inte görs men har ännu inte fått något svar....
Precis som Riksbanken struntar i folks ekonomiska situation nu när det gäller inflationen så struntar Finansinspektionen i ockrande kreditbolag trots att de kan luta sig mot en befintlig lagstiftning på området.
Så visst stämmer det att staten och kapitalet sitter i samma båt men det är inte de som ror så att svetten lackar.

Det går inte att sätta en fast räntesats för var en sådan gräns skulle gå. Blir det ett rejält skifte i ekonomin och riksbanken behöver öka räntor för att hålla inflationen stången så kan sådana räntenivåer snabbt vara för låga och då brakar hela kreditsystemet samman, och då är vi illa ute. Som referens var boräntan i tidigt 90tal uppe på typ 25% för 3månadersränta. Vad blancoränta låg på vet jag inte, men 35% känns inte främmande.
Möjligen en gräns i förhållande till styrränta.

Finns ju gränser på högkostnadskrediter sedan några år, de var kanske viktigaste att få ordning på.

Jag håller med om att vissa räntor är på tok för höga och att en städning behöver göras i finansbranschen, men har du hört talas om fri handel och fri marknadsekonomi? Om ett räntetak på 20% skulle sättas, skulle det inte vara lönsamt att bedriva kreditföretag eller banker i landet. Det är självklart synd om utsatta människor som lånar till dessa räntor men de har ju gjort ett val, man kan inte skydda människor från allt.
Vad skulle hända om räntetak infördes? Företagen skulle istället dra vidare till Norge och Danmark och istället bidra med skatteintäkter och vinster därborta, men lånetorskarna skulle fortsätta låna härifrån istället. Skulle det vara bättre?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp