Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lagstiftning kring ocker.

Ockerlagen är tydlig 2 års fängelse tänker på Låten Staten o kapitalet passande

Bilagor

• Screenshot_20220412-145054_Chrome.jpg
    Screenshot_20220412-145054_Chrome.jpg
    410.3 KB · Visningar: 152
  • Screenshot_20220412-145112_Chrome.jpg
    Screenshot_20220412-145112_Chrome.jpg
    447.7 KB · Visningar: 157
  • Screenshot_20220412-145127_Chrome.jpg
    Screenshot_20220412-145127_Chrome.jpg
    274.3 KB · Visningar: 152
Jasså ett kvalificerat svar läsförståelse Varför tillämpas inte Ockerlagen
Jaha är ett lika kvalificerat svar som denna tråd är en kvalificerat skapad tråd. Ingen tydlig frågeställning.
"Varför tillämpas inte ockerlagen?", där foruminlägget inleder med referens till en låt och avslutar med några screenshots om Ocker.

Tydliggör istället ditt syfte kring din frågeställning för att väcka en diskussion, när är det mer konkret du ifrågasätter att ockerlagen inte tillämpas?

Blir lite enklare att få igång en diskussion om du beskriver lite vad du tänker på. Om det gäller sms-lån osv håller jag med. Det är ocker! Men det har iaf blivit bättre, bolagen kan inte ta ut riktigt lika stora ockerräntor längre. Fast det är fortfarande för mycket.

Jaha är ett lika kvalificerat svar som denna tråd är en kvalificerat skapad tråd. Ingen tydlig frågeställning.
"Varför tillämpas inte ockerlagen?", där foruminlägget inleder med referens till en låt och avslutar med några screenshots om Ocker.

Tydliggör istället ditt syfte kring din frågeställning för att väcka en diskussion, när är det mer konkret du ifrågasätter att ockerlagen inte tillämpas?
Ockerlagen bör gälla för alla bolag över 15% ränta tycker jag om jag räknar på deras inlåningsränta bra marginaler Det står ju även i lagen om man utnyttjar folk i trångmål vilket dom gör finns segment i Sverige som inte har ngt val att signa ockerränta. Men sol sagt var Staten o kapitalet sitter i samma båt

Ockerlagen bör gälla för alla bolag över 15% ränta tycker jag om jag räknar på deras inlåningsränta bra marginaler Det står ju även i lagen om man utnyttjar folk i trångmål vilket dom gör finns segment i Sverige som inte har ngt val att signa ockerränta. Men sol sagt var Staten o kapitalet sitter i samma båt
Hoppas jag får komma med lite konstruktiv kritik: använd komma och punkt. Det är oerhört svårt att hänga med på meningarna. Allt liksom flyter ihop, sammanhanget tappas när man läser texten.
Tack!

Det finns en anledning till att det inte finns någon fast procentsats som tillämpas, 15% är inga konstigheter i vissa lägen. I början av 90talet låt vanlig bolåneränta tex på en bit över 20%.

Det är alltid dåligt att hänvisa till "lagboken"
Bestämmelser om ocker finns väl i 9 kap brottsbalken, en del av svensk författningssamling.
"Lagboken" brukar oftast vara den blå "Sveriges rikes lag", en kommersiell produkt från nordstedts juridik (hette det senast jag hade den) där bara de vanligaste lagarna tas upp.
Hela SFS är väl några hyllmeter.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp