- Meddelanden
- 1 007
- Mottagna reaktioner
- 431
- Poäng
- 557
Det stämmer. Hon ska få del av de senaste sju årens värdeökning.
Hon har rätt till det, men hon kan ju gå med lägre.
Det stämmer. Hon ska få del av de senaste sju årens värdeökning.
Hon har rätt till det, men hon kan ju gå med lägre.
Han har väl inte löst ut henne från huset vilket jag förstår? Med tanke på om det är några år sedan dom köpte huset så måste väl värdet ha ökat sedan dess och då måste han lösa ut henne för den summan som huset har ökat. Om dom nu inte har gjort en bodelning tidigare så har hon all rätt till värdeökning på huset, minus det dom köpte huset för. Sen spelar det ingen roll om han har betalat allt på huset då ingen bodelning är gjort sedan tidigare. Så pga detta så har han inte gjort det lättare för sig själv då dom inte fixade allt innan separationen.
Om jag inte nu har missuppfattat allting.
Om jag nu har fel kring detta så får någon rätta mig, men jag är nästan helt säker på att det är så som jag har skrivit...tyvärr.
Ja det stämmer. Det är sån idioti! Bakgrunden är att vid deras separation värderades huset till 150 000 mindre än befintliga bolån, det i kombination med att ingen av dem fick ta över lånen och huset själv gjorde att båda stod kvar på lånen och huset. Hade någon varit smart hade de ju fortfarande kunnat bodela ägandet till den ena men stått kvar på bolånen båda.
Hon har inte lagt en krona på huset, däremot dragit av för hälften av räntorna vid varje års deklaration. Så om jag förstått det rätt har hon all laglig rätt att kräva hälften av värdeökningen. Vi tror att huset kan ha ökat cirka 500000 sedan värderingen. Det skulle då innebära värdet minus befintliga lån ger 350 000 över. Klart hon vill ha de pengarna... Tyvärr. Men ett blancolån på 150 000 har gått till ny värmepump, det borde vi få ta med? Och minska vinsten med? Vad gäller annars juridiskt? Kan vi kräva att hon betalar tillbaka det hon dragit av för räntor? Eftersom hon inte betalat något på räntorna? Om ni utgår från att ni är på vår sida, hur gör vi bäst? Kan tilläggas, om det spelar någon roll, att separationen var på hennes initiativ, jag kom in i bilden ett år efteråt. Inga hard feelings, dock lite kommunikationsproblem när det gäller såna här saker...
Vi ska boka möte på banken och kolla. Lika bra att lägga korten på bordet, berätta om blancon och fråga hur vi gör bäst? Ansöka om nytt bolån tillsammans eller fixa sambons UC och han söker själv. Känns så nervöst..