Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lösta lån syns ett år, vad säger banken?

Vi har planerat att göra sambons UC så snygg som möjligt så han kan ta över hela bolånet, hans ex står på halva...
Nu är vi äntligen där att jag kan ta lån, visserligen inte till bästa räntan, men tanken är att lösa bort 350 000- 400000. Det kommer resultera i att han har ett blanco kvar på 325 000 och ett på 15000 (det lilla står han på halva och hans ex på halva). Hans score i dag med över 700000 i blanco är 0,7 %. Hans inkomst är 450 000. Han borde få i genom ett bolån på totalt 1 100 000 enligt kalkyler vi gjort. Nu till frågan. Banken kommer ju se hur hans skulder utvecklats det senaste året, vad innebär det för dem? Kommer de undra hur det kommer sig att han haft över 700`i blanco eller bryr de sig bara om aktuell siffra? Vi har nollat ett kreditkort på 25 000, är det bäst att avsluta det eller ser det bättre ut med ett outnyttjat kreditkort?
Eller finns det smartare sätt att göra detta på?

Nja.

Han kanske har ägt en båt eller dyrare bil som han har sålt? Ifall banken frågar och ni måste ge något svar.

Varför delar ni inte på bolånet istället för att du ska lösa hans blancolån. Tillsammans får ni nog bolånet lätt, betydligt lättare som två en ensam när det gäller bolån.

Hata [URL="https://www.xn--lnforum-exa.se/besok/62 sa:
Credigo[/URL], post: 204735"]Nja.

Han kanske har ägt en båt eller dyrare bil som han har sålt? Ifall banken frågar och ni måste ge något svar.
Min tanke var att han kan säga att han haft ett lån som egentligen varit "mitt" men eftersom jag studerat och varit föräldraledig har jag inte kunnat ha eget lån. Och att jag nu har tagit över det till mig.. Och att anledningen till lånet från början var att jag gick minus så in i helvete vid min separation.. Allt är sanning med viss modifikation... :) Alla hans blanco är våra gemensamma men jag har inte kunnat stå på lån själv på grund av sanering och jag gick minus som fan när jag separerade, vilket iofs togs om hand i min sanering.

Varför delar ni inte på bolånet istället för att du ska lösa hans blancolån. Tillsammans får ni nog bolånet lätt, betydligt lättare som två en ensam när det gäller bolån.

Dels för att jag redan har blanco på 250 000 och vi skulle då ha över en miljon i blanco tillsammans. Dels för att vi är oroliga för trubbel med det juridiska och hans ex, att det är enklare att han tar över eftersom han redan äger halva. Till saken hör att vid deras separation kunde han inte ta över själv och de har stoppat huvudet i sanden i sju år nu.. Hon har alltså stått kvar på halva huset och halva lånet, han har bott i huset och betalat allt. Det är en härva på grund av att de inte bodelade direkt...

Tack för iden. :) Gjorde en kalkyl via SBAB och vi skulle alltså få låna det vi behöver enligt den trots blanco på en mille, låter helt otroligt.... Jaha, då får vi klura på det alternativet också.

Dels för att jag redan har blanco på 250 000 och vi skulle då ha över en miljon i blanco tillsammans. Dels för att vi är oroliga för trubbel med det juridiska och hans ex, att det är enklare att han tar över eftersom han redan äger halva. Till saken hör att vid deras separation kunde han inte ta över själv och de har stoppat huvudet i sanden i sju år nu.. Hon har alltså stått kvar på halva huset och halva lånet, han har bott i huset och betalat allt. Det är en härva på grund av att de inte bodelade direkt...
Jag tror inte han kan ta över hennes låneandel rakt av. Han behöver nog köpa ut henne.
Jag vet inte hur mycket bolån han behöver, men han har väl dessutom bolån redan idag.

Tack för iden. :) Gjorde en kalkyl via SBAB och vi skulle alltså få låna det vi behöver enligt den trots blanco på en mille, låter helt otroligt.... Jaha, då får vi klura på det alternativet också.
Två med 1 mille än en med 400 kkr ser nog bankerna bättre på. De tycker risken minskar rejält med två medsökande.

Han har väl inte löst ut henne från huset vilket jag förstår? Med tanke på om det är några år sedan dom köpte huset så måste väl värdet ha ökat sedan dess och då måste han lösa ut henne för den summan som huset har ökat. Om dom nu inte har gjort en bodelning tidigare så har hon all rätt till värdeökning på huset, minus det dom köpte huset för. Sen spelar det ingen roll om han har betalat allt på huset då ingen bodelning är gjort sedan tidigare. Så pga detta så har han inte gjort det lättare för sig själv då dom inte fixade allt innan separationen.
Om jag inte nu har missuppfattat allting.
Om jag nu har fel kring detta så får någon rätta mig, men jag är nästan helt säker på att det är så som jag har skrivit...tyvärr.

Senast ändrad:
Har har väl inte löst ut henne från huset vilket jag förstår? Med tanke på om det är några år sedan dom köpte huset så måste väl värdet ha ökat sedan dess och då måste han lösa ut henne för den summan som huset har ökat. Om dom nu inte har gjort en bodelning tidigare så har hon all rätt till värdeökning på huset, minus det dom köpte huset för. Sen spelar det ingen roll om han har betalat allt på huset då ingen bodelning är gjort sedan tidigare. Så pga detta så har han inte gjort det lättare för sig själv då dom inte fixade allt innan separationen.
Om jag inte nu har missuppfattat allting.
Om jag nu har fel kring detta så får någon rätta mig, men jag är nästan helt säker på att det är så som jag har skrivit...tyvärr.

Det stämmer. Hon ska få del av de senaste sju årens värdeökning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp