Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lösenkrav - prioritera vilka lån som ska lösas

Hej!
Har efter att väntat ut ff på UC och löneökning nu lyckats få erbjudande om samlingslån hos Ikano på 350.000:- med lösenkrav på 220.000:-. Ränta på 9,19% med rak amortering.
Har lite dyra smålån som jag ska lösa utanför UC med de pengar som inte ingår i lösenkravet men försöker nu prioritera de skulder jag ska beta av med de 220.000:-

Jag har ett lån på Collector på 98.000:- med en ränta på 17,6% med en månadskostnad på 1.400:- (annuitetslån).
Ett lån på Swedbank på 78.000:- med ränta på 9,8% och månadskostnad på 3.733:- med rak amortering. Utöver dessa har jag tre smålån (ferratum, Cashbuddy och Northmill) som jag ska lösa men vilket ska jag prioritera av dessa två? Förstår såklart att bättre att bli av med annuitetslånet med högre ränta i längden men är i behov av att få ner min månadskostnad för lånen just nu egentligen - är det jättekorkat av mig att betala av lånet på Swedbank istället?

Inser nu när jag skriver att Ferratum är kredit, någon som vet om Ikano godkänner att betala av det i lösenkravet? Väntar på skuldbrev via post nu, men vill vara så förberedd på allt som ska skickas in som möjligt..

Handlar det om att få ner månadskostnaden så skulle jag betalat bort Swedbankslånet. Sen kan du amortera mer på Collector lånet när du har möjlighet. 98 k är inte så mkt ändå!

kolla om du kan förlänga äterbetalningstiden på seedbanklånet för att på så sätt få ner månadskostnaden. Om det går så löser du collectum och extraamorterar friskt på swedbanklånet.
Om det inte går att förlänga återbetalningstiden på seedbanklånet så betala av Swedbank och gör extraamorteringar på collectum tills det är löst

Det finns ett knep här för att få pengarna på kontot och gå runt Ikanos lösenkrav, så du kan betala lånen själv som du vill istället hos ex ferratum.

Ikano Bank betalar inte ut till plusgiro, dom betalar bara till bankgiro.
I rutan för bankgiro på blanketten så skriv plusgiro nummer, sen ocr och namn som vanligt istället som dom ska betala till.

Säg att du skriver Swedbank 78000 med OCR och plusgiro-nummer. Då får du 78000 på kontot istället som du kan betala Ferratum med.

Ikano kräver inge komplettering på detta och istället för att fråga efter bankgiro igen, så får du pengarna på ditt utbetalningskonto på banken. Då kan du betala det du vill därifrån.

Jag själv som många andra här på forumet har gått runt Ikanon inlösenkrav på det sättet.

Det finns ett knep här för att få pengarna på kontot och gå runt Ikanos lösenkrav, så du kan betala lånen själv som du vill istället hos ex ferratum.

Ikano Bank betalar inte ut till plusgiro, dom betalar bara till bankgiro.
I rutan för bankgiro på blanketten så skriv plusgiro nummer, sen ocr och namn som vanligt istället som dom ska betala till.

Säg att du skriver Swedbank 78000 med OCR och plusgiro-nummer. Då får du 78000 på kontot istället som du kan betala Ferratum med.

Ikano kräver inge komplettering på detta och istället för att fråga efter bankgiro igen, så får du pengarna på ditt utbetalningskonto på banken. Då kan du betala det du vill därifrån.

Jag själv som många andra här på forumet har gått runt Ikanon inlösenkrav på det sättet.
Smart! Tack för tipset. Tror du det är möjligt även om jag har en del av lånet som inte är lösenkrav på redan? För behöver verkligen använda de jag inte har lösen på för dyra smålån utanför UC.

Sen kom jag på att jag har en kredit på Fairlo utanför UC på 29.000 som jag INTE hade tänkt lösa med detta samlingslånet pga har lite dyrare från Merax osv som jag vill prioritera, men läste att Fairlo ska börja rapportera till UC så är det värt att lösa Fairlo ändå för att ”snygga till” UC mer inför hösten? (Betalar 1500:- till Merax och 500:- till Fairlo)

Smart! Tack för tipset. Tror du det är möjligt även om jag har en del av lånet som inte är lösenkrav på redan? För behöver verkligen använda de jag inte har lösen på för dyra smålån utanför UC.

Sen kom jag på att jag har en kredit på Fairlo utanför UC på 29.000 som jag INTE hade tänkt lösa med detta samlingslånet pga har lite dyrare från Merax osv som jag vill prioritera, men läste att Fairlo ska börja rapportera till UC så är det värt att lösa Fairlo ändå för att ”snygga till” UC mer inför hösten? (Betalar 1500:- till Merax och 500:- till Fairlo)
Lugnt!, det är möjligt.

Jag var i samma sits. Fick en del utbetalt och del lösenkrav. Skrev plusgironummer på 2 av bankerna i listan som jag sa att jag ville lösa.
Dom hamnade med så att jag fick ca 120.000 extra utbetalt till kontot istället.

Det stämmer att Fairlo kommer rapportera till UC, där får du göra en avvägning. Månadsavgift kommande år ställt mot bättre kreditbetyg och kan omförhandla räntan och samla fler lån om säg 1 år.

En sak jag kan tipsa om ifall du väljer att att lösa Fairl: i enbart syfte att få bättre UC - Sätt i så fall upp som mål att ta 0 UC förfrågningar kommande 12 månader så att du kan ta nytt samlingslån då och förhoppningsvis få bättre ränta.

Lugnt!, det är möjligt.

Jag var i samma sits. Fick en del utbetalt och del lösenkrav. Skrev plusgironummer på 2 av bankerna i listan som jag sa att jag ville lösa.
Dom hamnade med så att jag fick ca 120.000 extra utbetalt till kontot istället.

Det stämmer att Fairlo kommer rapportera till UC, där får du göra en avvägning. Månadsavgift kommande år ställt mot bättre kreditbetyg och kan omförhandla räntan och samla fler lån om säg 1 år.

En sak jag kan tipsa om ifall du väljer att att lösa Fairl: i enbart syfte att få bättre UC - Sätt i så fall upp som mål att ta 0 UC förfrågningar kommande 12 månader så att du kan ta nytt samlingslån då och förhoppningsvis få bättre ränta.
Okej, då gör jag så också! Tack för hjälpen. Eftersom du haft via Ikano tidigare så tänkte jag passa på att fråga två frågor till som kommit nu när jag lite nervöst sitter och väntar på skuldbrevet här hemma:
- Hur lång tid tog det ungefär för själva processen till att pengarna fanns på ditt konto?
- Finns det någon risk att de kan dra tillbaka lånet efter att jag skickat in papperna? Jag pratade med handläggaren på Lendo och det var hon som fixade med att skicka iväg allting och fixade. De vet ju redan om att jag har skulder utanför UC och har godkänt det beloppet att betala ut till mig..

Absolut så ska jag göra - ska verkligen hålla mig borta och försöka vända om ekonomin nu

Okej, då gör jag så också! Tack för hjälpen. Eftersom du haft via Ikano tidigare så tänkte jag passa på att fråga två frågor till som kommit nu när jag lite nervöst sitter och väntar på skuldbrevet här hemma:
- Hur lång tid tog det ungefär för själva processen till att pengarna fanns på ditt konto?
- Finns det någon risk att de kan dra tillbaka lånet efter att jag skickat in papperna? Jag pratade med handläggaren på Lendo och det var hon som fixade med att skicka iväg allting och fixade. De vet ju redan om att jag har skulder utanför UC och har godkänt det beloppet att betala ut till mig..

Absolut så ska jag göra - ska verkligen hålla mig borta och försöka vända om ekonomin nu
Första frågan: Hade samma komplettering som dig.
Kollat mail, inlogg och banken.

- Sökte en tisdagmorgon 10.30 via lånförmedlare ser jag på mailen
- Utbetalningen skedde onsdag veckan därpå efter komplettering enligt mina sidor.
- Pengarna på kontot hade jag på fredag ser jag via banken (tid oklart)

Med komplettering och skickade in brevet ganska snabbt efter jag fick det, samma dag.
Så kan man säga att från ansökan till pengarna i handen så tog det ganska exakt 9 arbetsdagar, 7 arbetsdagar till bekräftelse att det är utbetalt via ”Mina Sidor” på Ikano. Dubbelkollade kalendern, inga röda dagar annat än helgen emellan

Värt också notera är att första fakturan kom först 2 månader senare. Så får du utbetalning i Maj så har du tur kommer första fakturan i Juli.

2. Har haft lån 2 gånger hos ikano. Aldrig fått mer kompletteringar än vad dom kräver första vändan, kan inte svara på det. Men tror inte dom drar tillbaka det.
Håll koll också på Ikano - Mina Sidor, där ser du när lånet är upplagt. Där är första bekräftelsen också på när lånet är utbetalt.

Senast ändrad:

Hej!
Hur gick det? Med att gå runt Ikanos lösenkrav? Är osäker om det fungerar men det finns nån annan här i ett annat inlägg som undrar om liknande.

Hej!
Hur gick det? Med att gå runt Ikanos lösenkrav? Är osäker om det fungerar men det finns nån annan här i ett annat inlägg som undrar om liknande.
Hej!
Jag väntar fortfarande på skuldebrevet (röda dagar och bara post varannan dag här!) så jag återkommer när jag skickat in det!

Var inne på mina sidor på Ikano och där är själva lånet upplagt med lånenummer, ränta osv men står bara ”0 kr utbetalt” och ”0 kr” på nästa betalning osv

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp