Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lösen av lån ICA problem!

Hej!

Jag har samlingslån via ICA som jag tog för en tid sedan med tanken att jobba aktivt med extra amorteringar osv ( har även ett tidigare lån via ICA och även detta skulle lösas), men efter läst här så har jag förstått att det inte är det lättaste med denna bank.
Därför tog jag beslutet att flytta mina lån till annan bank och sökte ett nytt samlingslån vilket gick igenom.
Valde en bank där man hade lösenkrav som krav då jag tänkte det skulle underlätta processen mot ICA.

Har skickat in skuldebrev till ICA och informerade att det var lösenkrav på lånet.
Nu har tydligen bankerna varit i kontakt med varandra och ICA vill nu endast lösa ett av lånen, det mindre... Varför vet jag inte exakt då summan jag sökt ska täcker båda ( har tidigare ringt och fått en exakt slutsumma).

Har ICA rätt att göra så här och hur bör jag gå tillväga för att få rätt på detta?

Tack på förhand.

Du har rätt att lösa lånen i förtid om vi pratar om privatlån.
Fråga varför? Dom ska ge dig informationen.

Du har rätt att lösa lånen i förtid om vi pratar om privatlån.
Fråga varför? Dom ska ge dig informationen.
Dom hämta hänvisar till penningtvätt som regel

Klart dom inte har rätt att neka. Låter helt absurt.

Hade hotat med ARN och Konsumentverket om dom inte vill ta emot pengarna.

Kan det vara att det nya lånet inte räcker till att lösa bägge lånen?

Dom fördröjer bara för att tjäna in pengar på räntan, vissa ger säkert upp till slut. Det ändå som funkar är att vara på dom som en tiger!

Tja!
Update - Allt är löst nu efter ha stått på mig och pratat med flera på deras support.
Känns dock som man vill göra sig omöjlig och försvåra för sina kunder att lösa lån eller extra amorteringar och använder dåliga ursäker som försvar.

I mitt fall så hade jag skickat in skuldebrev från den nya banken på ICAs begäran, inget konstigt med det.
Sen hade nya banken ett lösenkrav som sagt, vilket jag hade valt just av den anledningen att jag trodde det skulle underlätta, men summan för lösenkrav var lägre än total skuld på ICA och nya banken fick därför inte betala in mer än lösenkravet..
Så det blev några samtal fram och tillbaka där oxå och jag får nu göra en extra amortering istället på sista delen.

Ska bli skönt att slippa ICA faktiskt!

Jag som har ICA banken, är lojal mot ICA och funderar själv på att ta ett lån där senare. När man ständigt läser om dessa sträckhistorier om lån hos ICA Banken så funderar jag starkt på att ändra mina uppfattningar om dom. Synd.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp