Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lösa 1 lån helt sparar jag på räntan?

Hej hur fubkar det när man löser 1 lån innan amorteringsplanen. Tänker på räntan? Säg jag har 1 lån ränta är 10% betalar av hela lånet. Slipper jag resterande ränta? Exempelvis 100k räntan är 10k 12månader amortering. Har betalat lånet i 6 mån och vill lösa det helt. Sparar jag 5k eller är det ingen skillnad?

Hej! Det du säger är korrekt, om du löser lånet så betalar du räntan fram till lösendatumet och slipper således betala för resterande period.
Undantag: Bundna bolån där det utgår kompensation till banken.

Ibland är man tvungen att betala ränteskillnadsersättning. Detta innebär att banken tar ut en avgift för förlorade ränteintäkter när du löser ditt lån i förtid. Brukar max vara 1% av hela summan.

Ibland är man tvungen att betala ränteskillnadsersättning. Detta innebär att banken tar ut en avgift för förlorade ränteintäkter när du löser ditt lån i förtid. Brukar max vara 1% av hela summan.
Vilken / vilka banker är det?

Ja jag håller med dig så kan det vara speciellt vid bolån iallafall. Men tror inte det är så på annuitetslån, däremot kanske det är så om man har rak ammortering det vet jag inte. Bästa man kan göra är väl ringa banken och fråga bara?

Brukar främst vara vid bolån, t ex flytta bolånet.
Det framgår i ens lånevillkor/avtal.
Haha ok ja vid bunden bolån, dock är det inte detta vi pratar om här. Vilken privatlån har bunden ränta som man måste betala när man löser i förtid?

Du betalar bara ränta för den tiden du haft lånet. Inte tiden du valt att lägga upp lånet på. Om det är blancolån dvs.

Exempelvis Brocc har ränteskillnadsersättning på privatlån med 1% av resterande kapital om du löser lånet tidigare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp