Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lönt söka nytt lån?

Jag har en mycket tuff ekonomisk situation då jag bor alldeles för dyrt ensam och har en matutgift som en kung (ska jobba bort det, har lyckats minska shoppandet i övrigt till en liten mängd) kombinerat med en misslyckad satsning på att skapa ett företag. Det är det sistnämnda som egentligen är ett grundproblemdt då den stoppar mig från att kunna betala in mer till mina bostadslån och privatlån (samt skapar stor stress som leder till andra problem, en icke-optimal sömn och kost för att uttrycka det milt).

Det finns dock en ljuspunkt: några månader in på nästa år är jag fri från lokalhyresavtalet och kan äntligen börja leva normalt igen. Vi snackar om att jag kommer ha runt 10000 kr över per månad bara på det. Indirekt blir det mer, speciellt på lång sikt när jag kunnat betala av mer av lånen.

Jag har extremt högt lån för min bostadsrätt. Utöver det har jag även ett lån på 174 tusen hos Moank till en ränta på 8,74%. Jag borde egentligen ha prioriterat den men nu har det inte blivit så. Jag jobbar och har en bra lön, årsinkomst över 400 tusen, dock gör jag ganska grova avdrag (100 tusen per år i och med det väldiga förlustdrivande företaget) så årsinkomsten ser lägre ut.

Lendo har i alla fall en kampanj om gratis uppläggningsavgift via dem om man samlar sina lån. Det är oklart om man kan ansöka om ett litet högre belopp samtidigt (utöka lånet) och ta del av kampanjen men kanske går.

Jag har inte längre minUC men hade bra kreditbetyg där. Inga UC-förfrågningar alls. Kreddy säger så här. Screenshot_20250502_024745_Kreddy.jpg

Jag hade kunnat vara utan 15-20 tusen extra i lån men hade ju varit nice så jag inte lever på relativt lite hela tiden. Framförallt vill jag sänka räntan och frågan är om det ens går. Vad kan man få för ränta? 6-7%? Eller är det bara att glömma i dagens finansiella läge?

Senast ändrad:
Du kan nog räkna med 8-11% i ränta idag, MEN det är min spontana tanke utan att veta hur din uc ser ut mer exakt. Men om du har en ränta på 8.74% så tycker jag det är dumt ändra. Bättre kontakta Moank och kolla om du kan få förlänga lånet till maximal återbetalningstid eller ändra något under 1 år framåt i betalningen och berätta om dina förutsättningar kommande år.

Lånar tråden
Frun sökte hos Nordea men hennes inkomst är för låg de behöver ha 350-360tkr /år hon har ca 300 i dagsläget.
2.1% uc betyg finns det en chans och få ett samlingslån på Lendo? Måste bli av med remember 250tkr med hög ränta och 2 sms lån på 20tkr sammanlagt.

Lånar tråden
Frun sökte hos Nordea men hennes inkomst är för låg de behöver ha 350-360tkr /år hon har ca 300 i dagsläget.
2.1% uc betyg finns det en chans och få ett samlingslån på Lendo? Måste bli av med remember 250tkr med hög ränta och 2 sms lån på 20tkr sammanlagt.
Ja de finns chans

Jag sökte inte men känns ändå lite dumt, tänk jag hade kunnat få någon % mindre i ränta... samtidigt vill jag inte låna 15-20 extra om jag ändå kan hålla ut lite till.

Lendo fortsätter bombardera mig med erbjudanden och reklam överlag (har nu avregistrerat mig när det visat sig inte kunna vara något för mig). Jag har inte ansökt förrän nu - tänkte jag provar få ner beloppet med någon på procent. Det viktigaste, att få ner bolånet, gjorde jag förra månaden skönt nog.

Jag gjorde en ansökan via Lendo men fick bara 5 svar. Den "bästa" var Bank Norwegian med 9,79%. Jag har ju 8,74% hos Moank så det var inget alternativ. Jag ringde de sistnämnda nyss och de sa jag hade redan en bra ränta så det gick inte göra något med den (förståeligt med tanke på det jag lärde mig nu).

Nu är det drygt ett halvår kvar innan lokalhyreskontrakt jag har är över, efter det kommer jag ha runt 6000 kr mer varje månad (plus snart en retroaktiv löneökning och lägre bolåneränta samt förhoppningsvis minska mina vissa utgifter) samt runt 5000 kr i månaden i typ 1,5 år efter det av min affärspartner så jag kommer kunna bli av med dessa 171 tusen i blancolån ganska fort efter nästa vår (ansökte om 178 tusen). Så det finns ett ljus i tunneln. Snart...

De kommer inte sluta ringa tyvärr, vissa som f d Freedom Finance och Sambla ringer väldigt ofta. Till slut så jag varje gång de ringde att de måste ta bort mig fr deras listor och när de fortsätta ringa ändå så sa jag att jag har 0 kr i taxerad inkomst och då var det inte intressant längre att propsa på.

Lite märkligt att du inte fick bättre erbjudanden än BN men i och för sig så kan det bero på att du är överbelånad.

Tycker du tänker rätt, bättre kämpa tills du bli fri från avtalet för lokalen.
Dra ner på onödig konsumtion. Sluta äta som en kung, ät som en fattig människa ett tag så löser det sig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp