H
Helle80
Gäst
Poäng: 0
Vi har ett bolån på 2 100 000, köpte huset för 2 600 000 för 4 år sedan. Vi hade inte kontantinsats utan fick låna den på annan bank.
nuvarande bank är Nordax med nästan 4% ränta.
både jag och sambon har ca 150 000 var i övriga lån sedan tidigare.
Likadana radhus går idag på mellan 3 300 000 och 3 600 000.
Om vi skulle få låna på annan bank och baka in kontantinsatslånet till vad huset är värt idag skulle vi nästan halvera vår boendekostnad.
På Compricer sa de att det är inte ens värt att kolla då vi har för mycket blancolån. Men vi skulle ju inte ha så mycket om vi fick baka in det. Så frågan är om det går att ha en sån dialog med banken och om man kan göra en sån omvärdering när man byter bank (trots att det inte gått 5 år)?
Jag vill inte starta nån process med kreditupplysning osv om det inte kan tänkas gå vägen. Och vilken bank är lättast att flytta till?
Vi är just nu föräldraledig, är det klokt att vänta tills båda jobbar igen?
Vår gemensamma inkoms är ca 770 000 per år då båda jobbar.
nuvarande bank är Nordax med nästan 4% ränta.
både jag och sambon har ca 150 000 var i övriga lån sedan tidigare.
Likadana radhus går idag på mellan 3 300 000 och 3 600 000.
Om vi skulle få låna på annan bank och baka in kontantinsatslånet till vad huset är värt idag skulle vi nästan halvera vår boendekostnad.
På Compricer sa de att det är inte ens värt att kolla då vi har för mycket blancolån. Men vi skulle ju inte ha så mycket om vi fick baka in det. Så frågan är om det går att ha en sån dialog med banken och om man kan göra en sån omvärdering när man byter bank (trots att det inte gått 5 år)?
Jag vill inte starta nån process med kreditupplysning osv om det inte kan tänkas gå vägen. Och vilken bank är lättast att flytta till?
Vi är just nu föräldraledig, är det klokt att vänta tills båda jobbar igen?
Vår gemensamma inkoms är ca 770 000 per år då båda jobbar.