Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneväxling, undvika för mycket meningslös skatt.

Hej!

Har levt i ett ganska hopplöst läge under lång tid nu. Totalt självförvållat med höga skulder och skyhöga månadsavgifter som krävt att jag arbetat mer än dubbel heltid under två år. I vilket fall gick min pappa tyvärr bort och min ekonomiska sits kommer bli en aning bättre pågrund av detta. Dock kommer en del av det jag får ärva vara i form av en tjänstepension som kommer läggas på som inkomst på det jag annars tjänar. Kan därtill tillägga att jag iår kommer ha tjänat över miljonen i arbetsinkomst genom att arbeta så mycket som jag har gjort, med cirka 6-7 olika arbetsgivare. Min del av tjänstepensionen kommer hamna på cirka 16 tusen innan skatt varje månad i fem års tid.

Min fråga är gällande annan inkomst via arbete. Finns det någon möjlighet(för jag vill helst fortsätta jobba som jag gjort, måste hitta något slags mål i mitt liv och det känns fel att frångå tidigare mönster när jag nu halverar skuldbördan och därtill få en skjuts varje månad i form av extra pengar. Kan jag löneväxla hos någon eller några av mina arbetsgivare o därmed slippa en del statlig inkomstskatt och dessutom få en bättre tjänstepension? Som det är nu så hamnade jag som sagt över miljonen i årsinkomst iår och som jag förstår det så avsetts enbart 4% av intjänad lön som tjänstepension av cirka 700 tusen. Allmän pension intjänar jag bara upptill 450 tusen eller liknande, allt överskjutande ger ingenting. Så dessa pengar jag tjänar in till staten efter en viss nivå är mest pengar i sjön för egen självisk del och självisk känner jag mig när jag dubbeljobbar.

Är det en dålig ide att få till löneväxling? Har väl egentligen 3 stora arbetsgivare som jag tjänar hyfsat hos, en cirka 400 tusen, en annan cirka 300 tusen och en tredje runt 250 tusen, resten är mindre arbetsgivare.

Hej Ahxn!
Vad glad jag blir att läsa från dig, jag följde din blogg för några år sedan och blev lite orolig när du slutade skriva.
Tråkigt med din pappa, beklagar förlusten och hoppas du bär med dig många fina minnen.

Gällande löneväxlingen beror det på din arbetsgivare. Man får löneväxla upp till 35% av sin lön utan att betala förmånsskatt på det. Kom ihåg att löneväxling är inte möjligt på alla arbetsplatser och får man bara löneväxla det som överskrider 8,07 basbelopp (i år 50000kr).
Du måste helt enkelt höra med dina respektive arbetsgivare för att få reda på vad som gäller för dig.

En nackdel med dina många anställningar är just att du inte får ta del den bästa delen av tjänstepensionen trots din höga lön. Vanligtvis avsätts 4,5% av din lön till tjänstepensionen UPP TILL 7,5 basbelopp - på allt över det avsätts 30(!)% till tjänstepensionen.
Det här innebär att den överskjutande delen betalar riktigt riktigt bra. Har du möjlighet att samla ditt arbete hos en arbetsgivare har du mycket att vinna!

Hej Ahxn!
Vad glad jag blir att läsa från dig, jag följde din blogg för några år sedan och blev lite orolig när du slutade skriva.
Tråkigt med din pappa, beklagar förlusten och hoppas du bär med dig många fina minnen.

Gällande löneväxlingen beror det på din arbetsgivare. Man får löneväxla upp till 35% av sin lön utan att betala förmånsskatt på det. Kom ihåg att löneväxling är inte möjligt på alla arbetsplatser och får man bara löneväxla det som överskrider 8,07 basbelopp (i år 50000kr).
Du måste helt enkelt höra med dina respektive arbetsgivare för att få reda på vad som gäller för dig.

En nackdel med dina många anställningar är just att du inte får ta del den bästa delen av tjänstepensionen trots din höga lön. Vanligtvis avsätts 4,5% av din lön till tjänstepensionen UPP TILL 7,5 basbelopp - på allt över det avsätts 30(!)% till tjänstepensionen.
Det här innebär att den överskjutande delen betalar riktigt riktigt bra. Har du möjlighet att samla ditt arbete hos en arbetsgivare har du mycket att vinna!
Det där med 30% gäller inte alla avtalsområden va?

Hej Ahxn!

Man får löneväxla även om man tjänar mindre än 8,07%, men det är ganska meningslöst. Den anställde kan som regel inte löneväxla 35% av sin lön även om utrymmet finns, arbetsgivarens avdragsrätt för den totala tjänstepensionen är 35% av lönesumman innan löneväxling.

Nej, det gör det inte, exemplet är nog från Unionen som har det i sitt kollektivavtal. Oftast har de som tjänar mest helt egna pensionsavtal som är ännu bättre.

Nej, det gör det inte, exemplet är nog från Unionen som har det i sitt kollektivavtal. Oftast har de som tjänar mest helt egna pensionsavtal som är ännu bättre.
Staten vet jag inte om det finns individuella hos, vi har 4.5% där vi får göra eget val på 2.5% om jag minns rätt och det är oavsett lön.

Staten vet jag inte om det finns individuella hos, vi har 4.5% där vi får göra eget val på 2.5% om jag minns rätt och det är oavsett lön.
Tror det är ganska stor skillnad mellan stat/kommun & privat näringsliv, men det du refererar till är väl hur mycket man får avsätta i fonder av de 4,5% som är pensionsgrundande, inte löneväxling.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp