Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätningsbeslut, hinner det dras från augusti-lönen?

Tack, Antar att dom kommer i alla fall 2 gånger innan dom besöker jobbet. Förhoppningsvis så åker dom inte hem till mig och är jag inte hemma åker till jobbet samma dag.
Väntar på att dom knackar då helt enkelt.

Så man får 2 papper. Ena skriver man på att man mottagit brevet som man bekräftar direkt, det andra skriver man inte på förrän dom kommer hit?

Hur länge tog det mellan besöken?
Nej du får ju betalningsföreläggandet och skriver du på det så har dem ju ingen anledning att komma till dig!
Skriver du inte på så får du en påminnelse med, skriver du ändå inte på så knackar dem på såsmåning om.

Har dem väl kommit 1 gång så av min erfarenhet så ta det inte lång tid innan dem kommer igen (2 gånger på en vecka till mig, var inte hemma första gången då satte dem en lapp på dörren) sen är det säkert beroende på vart man bo med!

Så är det. Men poängen är att jag vill ha skuldsaneringsbeslutet före utmätningsbeslutet och inte tvärt om. Det vill säga, göra allt i min makt för att flytta förfallodatum, begära anstånd och liknande fram till att jag fått beslut om skuldsanering. Är det ett jag så får arbetgivaren och cheferna aldrig reda på det. Arbetgivaren vet inte att man har skuldsanering, däremot vet dom att man har utmätning.

Dessutom om jag inte får sanering, men utmätning så kan jag dra ut på det någon månad och hinna gömma undan mer pengar. Det är dock inte det viktiga i mitt fall, det viktiga är att jag får skuldsaneringsbeslutet före utmätningen.
Vill du slippa att grannarna och arbetsgivaren får reda på att du eftersöks av Kronofogden kan det vara en bra idé att skriva på betalningsförelägganden.

Säger inte att det inte går och vet inte hur mycket det väger in men om det ens har någon % så bättre att skriva på än att det väger in emot en sanering
Men för att man har varit jobbig en gång, ska det påverkar att man aldrig kommer få en sanering? Kan de inte vara så att man kanske inte får sanering första 6 månader, men sen kanske?

3-9 månader, hur får man sån tur att det tar 9 månader?
  • 2-3 månader från att man släpper skulderna till att dom hamnar hos inkasso. Förutsatt man lovar att fösöka betala senare, utnyttja betalningsfri månad om man har, anstånd på faktura datum osv.
  • Man kanske kan förhala det 1-1,5 månad hos inkasso om man säger att man är optimistik att kunna betala om 3-4 veckor
  • 2-3 månader innan man skriver under
  • 20 arbetsdagars väntetid just nu för utredning av KFM om utmätning (ca 1 månad). Utredningen tar någon vecka
Vet inte om det är något mer steg. Men tror man kan förhala det 7 månader i alla fall från att man slutar betala tills utmätningen startar. 9 blir nog rätt svårt även om man är aktiv.

Men för att man har varit jobbig en gång, ska det påverkar att man aldrig kommer få en sanering? Kan de inte vara så att man kanske inte får sanering första 6 månader, men sen kanske?
Det tror jag verkligen inte och jag har ingen fakta direkt förmedlar mer vad jag hört här om att det påverkar om man är samarbetsvillig.
Sen tror jag som du säger förhalade du för 2 år sedan har det nog ingen påverkan, gör du det under en ansökan om sanering kanske det väger in mer.
Men som sagt säger vad jag hört och läst inga bevis för att stödja det

• 2-3 månader från att man släpper skulderna till att dom hamnar hos inkasso. Förutsatt man lovar att fösöka betala senare, utnyttja betalningsfri månad om man har, anstånd på faktura datum osv.
  • Man kanske kan förhala det 1-1,5 månad hos inkasso om man säger att man är optimistik att kunna betala om 3-4 veckor
  • 20 arbetsdagars väntetid just nu för utredning av KFM om utmätning (ca 1 månad). Utredningen tar någon vecka
Vet inte om det är något mer steg. Men tror man kan förhala det 7 månader i alla fall från att man slutar betala tills utmätningen startar. 9 blir nog rätt svårt även om man är aktiv.
allting som kommit till inkasso, har jag försökt att förhandla om en avbetalningsplan med. Men min tanke är att ansöka om skuldsanering tills jan/feb
Tänker inte vara ett rövhål hos kfm, men kanske låter dem komma 2-3 gånger innan jag skriver på. Släppte allting för ca 2 månader sen, så jag har kunnat lägga undan 2 månadslöner förutom hyra och mat såklart

Efter du skrivit under, blir är det utslag, sedan skuld att betala, därefter utredning och beslut. Tar totalt ca 1,5-2 månader.

allting som kommit till inkasso, har jag försökt att förhandla om en avbetalningsplan med. Men min tanke är att ansöka om skuldsanering tills jan/feb
Tänker inte vara ett rövhål hos kfm, men kanske låter dem komma 2-3 gånger innan jag skriver på. Släppte allting för ca 2 månader sen, så jag har kunnat lägga undan 2 månadslöner förutom hyra och mat såklart
Mitt Fairlo har gått till inkasso. Simpel heter dom.

Jag fick erbjudande att ta ett "omstartslån". delvis att dom stryker ena räkningen om jag betalar den andra innan 23e Augusti.
Problemet med det är att jag får villkoren på nytt, ny betalplan och ett nytt lånenummer. Även fast allt är exakt samma som innan.

Betalar jag den räkningen idag så räknas det som ett nytt lån som jag har tagit idag när KFM ska kolla upp det. Simpel drar tillbaka ärendet och Fairlo lägger upp ett nytt lån.
Nytagna lån är en vanlig orskak till att bli nekad skuldsanering.

Har inte tagit något lån på 18 månader och jag vill absolut inte ha på UC att jag tagit ett nytt lån idag.
Att betala den räkningen så är det bara glömma skuldsanering i minst 12 månader.

Så när du dealar med inkasso, betalplan är fine, men var säker och kontrollera noga att det inte byts lånenummer och läggs upp nya datum för när lånen är tagna.
Det är kritiskt och kan blocka din skuldsanering rätt länge om det händer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp