Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning

Absolut men det var ingen gissning utan det är fakta jag läst här på forumet och på andra sidor.
@Mjau 74 var det du som fick lägre förbehållsbelopp pga ökad inkomst som ej redovisats ?
Nu är det inte aktuellt för dig att söka skuldsanering men där om något är ärlighet och att ha samarbetat med KFM av största vikt.
Jo det läste jag oxå, att nån som jobbat extra en period och fått mindre förbehållsbelopp året/något år efter att KF gjort inkomstkontroll och då sett att personen ifråga tjänat mer än vad han/ hon uppgett, och detta har man ju ingen lust att va me om..

Jo det läste jag oxå, att nån som jobbat extra en period och fått mindre förbehållsbelopp året/något år efter att KF gjort inkomstkontroll och då sett att personen ifråga tjänat mer än vad han/ hon uppgett, och detta har man ju ingen lust att va me om..

Jo, men då ska man oxå ta i beaktelse att hen var gift & då kan alltid förbehållsbeloppet justeras utifrån vad den andra i relationen inbringar i inkomst, men om man lever ensam, så får inte förbehållsbeloppet vara under de 4800kr/mån som faktiskt är ett beslut från regering/riksdag.

Jo, men då ska man oxå ta i beaktelse att hen var gift & då kan alltid förbehållsbeloppet justeras utifrån vad den andra i relationen inbringar i inkomst, men om man lever ensam, så får inte förbehållsbeloppet vara under de 4800kr/mån som faktiskt är ett beslut från regering/riksdag.
Då kan man alltså jobba extra varje månad och få ett antal tusen mer och inte betala sina skulder utan konsekvenser.

Då kan man alltså jobba extra varje månad och få ett antal tusen mer och inte betala sina skulder utan konsekvenser.

Skrev jag det?!
Vad jag skrev är att förbehållsbeloppet för en ensamstående får inte vara mindre än lagstiftat, dvs 4800kr, som gäller för iår.
Det är ju många här ute som har intygat att om man har ett fast belopp, som skall dras i utmätning, så får hen behålla överskjutande summa vid extra arbete, etc...

Skrev jag det?!
Vad jag skrev är att förbehållsbeloppet för en ensamstående får inte vara mindre än lagstiftat, dvs 4800kr, som gäller för iår.
Det är ju många här ute som har intygat att om man har ett fast belopp, som skall dras i utmätning, så får hen behålla överskjutande summa vid extra arbete, etc...
Det var min reflektion och inte någon tolkning av det du skrev.

Tack! ;)

Det har jag ingen aning om men jag är säker på att det ska göras. Det kan slå dig i nacken annars med minskat förbehållsbelopp och vid en skuldsaneringsansökan.
Allt behöver inte regleras i lag utan det finns något som heter sunt förnuft också.
@Lasseman

Nä. Det är frivilligt att berätta för Kronofogden vad man tjänar, och det leder inte alls till att du straffas med ett lägre förbehållsbelopp nästa gång de räknar på dina förutsättningar. Sluta hitta på en massa.

Nä. Det är frivilligt att berätta för Kronofogden vad man tjänar, och det leder inte alls till att du straffas med ett lägre förbehållsbelopp nästa gång de räknar på dina förutsättningar. Sluta hitta på en massa.
Hitta på???? Om man läser vad nån har varit med om är det att hitta på? Man förutsätter väl att människor här på forumet talar sanning eller?

r följande.
”Om gäldenären har regelbunden sidoinkomst bör normal-
beloppet minskas med ett belopp som motsvarar sidoinkomsten efter avdrag för preliminär skatt.”
Rådet innebär att sidoinkomsten får användas till betalning av de kostnader som förbehållsbeloppet är avsett att täcka. Vid utmätning av lön ska Kronofogden bestämma dels hur stort avdrag som arbetsgivaren får göra vid varje lönetillfälle (utmätningsbeloppet), dels hur mycket gäldenären ska få behålla av sin lön (förbehållsbelopp). Om gäldenären har inkomster från flera håll, kan förbehållsbeloppet ges i annan inkomst än i den vilken utmätning sker. Det är dock viktigt att de andra inkomsterna är tillräckliga och säkra.8
Som sidoinkomst kan räknas
- ersättning för vilken utmätning av lön m.m. får ske enligt 7 kap. 1 § UB och
- ersättning för arbetsinsats som fås av den som inte är arbetstagare.

Detta står på KFM sida.

r följande.
”Om gäldenären har regelbunden sidoinkomst bör normal-
beloppet minskas med ett belopp som motsvarar sidoinkomsten efter avdrag för preliminär skatt.”
Rådet innebär att sidoinkomsten får användas till betalning av de kostnader som förbehållsbeloppet är avsett att täcka. Vid utmätning av lön ska Kronofogden bestämma dels hur stort avdrag som arbetsgivaren får göra vid varje lönetillfälle (utmätningsbeloppet), dels hur mycket gäldenären ska få behålla av sin lön (förbehållsbelopp). Om gäldenären har inkomster från flera håll, kan förbehållsbeloppet ges i annan inkomst än i den vilken utmätning sker. Det är dock viktigt att de andra inkomsterna är tillräckliga och säkra.8
Som sidoinkomst kan räknas
- ersättning för vilken utmätning av lön m.m. får ske enligt 7 kap. 1 § UB och
- ersättning för arbetsinsats som fås av den som inte är arbetstagare.

Detta står på KFM sida.

Första meningen lyder enligt följande: " Om gäldenären har REGELBUNDEN sidoinkomst........bla bla"
Ja, men det är ju självklart att då ska detta regleras, men här pratade vi mig veterligen om man gick in och tog ett extra arbetspass vid enstaka tillfällen...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp