Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning

Hej!

jag ska släppa alla lån nu efter diskussion mer rådgivare på budget- och skuldrådgivningen. Har även ansökt om skuldsanering. Har sökt information om processen framåt men hittar så olika svar.
Jag släpper denna månaden, vad händer sedan? Tidplan innan löneutmätning? Frågade någon via privat meddelande som svarade 1-3 månader från nu till löneutmätning. Läser sedan i någon tråd att det kan ta upp till sex månader. Jag skulle önska så lång tid som möjligt. Det bästa hade varit om jag hann få skuldsanering men det gissar jag inte är aktuellt.

Jag kommer få påminnelser från lån- och kreditgivare. Sedan går det till inkasso. Efter det till Kronofogden. Vad är tiden mellan dessa? På ett ungefär.

Några tips och råd jag ska ta till mig?
Har otroligt mycket ångest kring allt som ska ske. Min chef, får han information om löneutmätningen när den ska börja eller tidigare i processen? Arbetar regionalt i ett företag med 13 000 anställda.

Först kommer du få mängder med samtal och påminnelser från olika kreditbolag. Om du sökt sanering så behöver du inte svara. Men var beredd på att telefonen går varm. Sedan går det olika fort tills du hamnar hos kronofogden. Jag fick inledande sanering efter fem månader, då hade jag inte hunnit få utmätning. Om du får utmätning så är det de som sköter löner som får veta, så det kan dröja innan din chef vet något.

Tack för snabbt svar. Så det tar inte 1-3 månader tills löneutmätning utan längre tid? Om det är de som sköter löner som får reda på det då är det inte ens säkert att min chef får reda på det?

Det beror på väntetider och köer och hur snabba kreditbolagen och bankerna är på att skicka till KF. En månad tror jag dock inte. De ska få skulden, sen fastslå att du ska betala och sen ska du redovisa dina inkomster och sedan startar löneutmätning. Har du tur får du inledande innan. I en kommun eller större företag måste nog chefen gå in på just din lönespec för att se din utmätning.

Det bör finnas i storleksordningen ett par hundra trådar om detta, det kommer flera nya varje månad.

Tack för snabbt svar. Så det tar inte 1-3 månader tills löneutmätning utan längre tid? Om det är de som sköter löner som får reda på det då är det inte ens säkert att min chef får reda på det?
För mig tog det ungefär 8 månader, bryr mig inte alls om min chef tar reda på det, varför skulle jag bry mig om vad han tycker.

Släppte allt den 1/2, fick inte ett enda telefonsamtal från långivare eller inkasso. Sökte sanering samma dag jag släppte allt, fick avslag i början på september.
Ännu ingen utmätning, KF har inte ens startat utredningen men det lär väl komma när som helst.
Men 1-3 månader, så snabbt tror jag knappast det tar för någon.

Hej!

jag ska släppa alla lån nu efter diskussion mer rådgivare på budget- och skuldrådgivningen. Har även ansökt om skuldsanering. Har sökt information om processen framåt men hittar så olika svar.
Jag släpper denna månaden, vad händer sedan? Tidplan innan löneutmätning? Frågade någon via privat meddelande som svarade 1-3 månader från nu till löneutmätning. Läser sedan i någon tråd att det kan ta upp till sex månader. Jag skulle önska så lång tid som möjligt. Det bästa hade varit om jag hann få skuldsanering men det gissar jag inte är aktuellt.

Jag kommer få påminnelser från lån- och kreditgivare. Sedan går det till inkasso. Efter det till Kronofogden. Vad är tiden mellan dessa? På ett ungefär.

Några tips och råd jag ska ta till mig?
Har otroligt mycket ångest kring allt som ska ske. Min chef, får han information om löneutmätningen när den ska börja eller tidigare i processen? Arbetar regionalt i ett företag med 13 000 anställda.
1. Jag betalade alla mina saker sista gången i Januari. Min löneutmätning är precis klar och om jag inte får skuldsaneringen inledd nästa vecka så drar dem första gången på min lön nästa månad.

2. Helt olika vissa är snabbare än andra. Klarna skickade mitt direkt till inkasso medans t.ex remember tog flera månader på sig. Min sista skuld har precis blivit godkänd hos KFM.

3. Mitt råd är att inte undvika breven osv. Jag tror ändå att det i slutändan blir bättre om man bara skriver under och skickar in till t.ex kfm (då slipper man att någon kommer och söker upp en i hemmet eller på arbetsplatsen).
Det finns inget som säger om din chef får eller inte får reda på att du har utmätning men skulle han få reda på det så är det precis innan det går igång när utredningen om dina inkomster görs.. Ekonomi/lön-avdelningen får ju naturligtvis men det kan ju också vara bra och teraputiskt att vara öppen mot din chef? Jag sökte och fick nytt jobb nyligen och precis innan utmätningen drog igång, och för min del var det noga att jag meddela min blivande arbetsgivare att jag hade problem. Att vara öppen om problemen är ofta bättre än motsatsen.

För det allra första så kommer du att få oändligt med telefon samtal från inkasso bolagen, och med största sannolikheten så får du något hos alektum, dom är hemska och på riktigt terroriserar en, rekommenderar att byta telefonnummer.

Steg 1: aktörerna skickar skulderna till inkasso
Steg 2: inkasso skickar skulderna till kronofogden
Steg 3: beroende på hur snabba inkasso är med sina krav till kronofogden börjar det dyka upp brev om delgivning

Steg 1-3 kan ta allt från 2-5 månader, för mig tog det riktigt lång tid, hänger på alla företag och hur mycket kronpelle har att göra.

steg 4: du får skulder att signera/bestrida hos kronofogden, denna processen går att dra ut på ännu längre då man har 30 dagar på sig att signera, signera sista dagen eller signera inte alls, signerar du inte alls dröjer det ytterligare någon vecka/månad innan en delgivningsman från kronofogden dyker upp till din bostad med en bunt papper och delger dig skulden/skulderna. Rekommenderar inte detta om du skall söka skuldsanering, du kommer inte bli beviljad om dom behöver skicka en delgivningsman till dig.

steg 5: kronofogden startar sin utredning och begär inkomstuppgifter, hyreskostnader m.m, kontrollerar tillgångar.
steg 6: beslut om löneutmätning

Det kommer att ta minst 6 månader från första månaden då du inte betalar något på dina skulder, till att du har en pågående löneutmätning.
Spara så mycket du bara kan under dessa månaderna

För det allra första så kommer du att få oändligt med telefon samtal från inkasso bolagen, och med största sannolikheten så får du något hos alektum, dom är hemska och på riktigt terroriserar en, rekommenderar att byta telefonnummer.

Steg 1: aktörerna skickar skulderna till inkasso
Steg 2: inkasso skickar skulderna till kronofogden
Steg 3: beroende på hur snabba inkasso är med sina krav till kronofogden börjar det dyka upp brev om delgivning

Steg 1-3 kan ta allt från 2-5 månader, för mig tog det riktigt lång tid, hänger på alla företag och hur mycket kronpelle har att göra.

steg 4: du får skulder att signera/bestrida hos kronofogden, denna processen går att dra ut på ännu längre då man har 30 dagar på sig att signera, signera sista dagen eller signera inte alls, signerar du inte alls dröjer det ytterligare någon vecka/månad innan en delgivningsman från kronofogden dyker upp till din bostad med en bunt papper och delger dig skulden/skulderna. Rekommenderar inte detta om du skall söka skuldsanering, du kommer inte bli beviljad om dom behöver skicka en delgivningsman till dig.

steg 5: kronofogden startar sin utredning och begär inkomstuppgifter, hyreskostnader m.m, kontrollerar tillgångar.
steg 6: beslut om löneutmätning

Det kommer att ta minst 6 månader från första månaden då du inte betalar något på dina skulder, till att du har en pågående löneutmätning.
Spara så mycket du bara kan under dessa månaderna
Spara som i att ta ut kontant eller spara på bankkontot?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp