Jag menar alltså hur kreditupplysningsbolagen skulle få infon om den inte var offentlig.
Jag uppfattade inte det svar som lämnades vara svar på det
Vore info om inkomst tex inte offentlig skulle inte skatteverket lämna den uppgiften till tex uc.
Ska man försöka få in svaret som lämnades här så innebär det alltså att så fort en upplysning ska göras så måste personen ringa runt till kronofogden, skatteverket och lantmäteriet för att ge ett ok att resp myndighet lämnar uppgiften till uc.
Det skulle innebära betydligt långsammare kreditprocesser förvisso, det vore ju bra
Okej, då är jag med på hur du menar!
Det känns rent spontant dock som att det inte hade varit alltför jobbigt att utreda och implementera något bra ramverk som garanterar kreditupplysningsbolagens möjlighet att samla in information,
men som samtidigt garanterar individens integritet, där man exempelvis vid utlämnande utav kreditupplysning behöver individens godkännande.
Nu är det ju i så fall någonting som måste utredas på högre instans, och i sådana fall medföra lagändringar och hur vissa data hanteras publikt i andra instanser.
Om en konsekvens utav detta är att det blir mycket svårare att få låna pengar ifrån små, hemska skitbolag som aggressivt marknadsför sig mot redan utsatta individer,
så är nog det en bra konsekvens. Jag tror att det hade varit bättre för både samhället och individen om så vore fallet.
Sanning med modifikation där.Det krävs i princip grundlagsändringar, och sänt brukar man inte ta så lätt på i riket.
Nja, OSL tillämpas nog därSanning med modifikation där.
Enligt tryckfrihetsförordningen får du ju inte publicera saker som är omfattat av sekretess.
Och att lägga till saker under sekretess är interna beslut.
OSL tillämpas vid allmänna handlingar.Nja, OSL tillämpas nog där
OSL tillämpas vid allmänna handlingar.
Det har noll påverkan på vad jag skrev ovan, då jag pratade om att ändra hur vi hanterar privatpersoners data.
Allmäna handlingar kan bli sekretess-belagda lika enkelt som handlingar i privat sektor.
Så, om vi hade velat ta fram ett bra ramverk som skyddar individer samtidigt som företag, så hade det funnits bra lagstöd för det.
Och om vi hade behövt ändra premisser hade det inte alls behövts grundlagsändringar som du säger.