Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning, vilka får veta?

Borde man inte ha tillgång till fler uppgifter till allmänheten? Ringa lokala banken och få info hur pengarna ligger till, kunna göra kontoutdrag till o med vore ju ännu mer smaskigt för den nyfikna. Varför dem andra uppgifterna anses icke kränkande att dela för vem som helst eller för personliga förstår jag bara inte tyvärr,..

Borde man inte ha tillgång till fler uppgifter till allmänheten? Ringa lokala banken och få info hur pengarna ligger till, kunna göra kontoutdrag till o med vore ju ännu mer smaskigt för den nyfikna. Varför dem andra uppgifterna anses icke kränkande att dela för vem som helst eller för personliga förstår jag bara inte tyvärr,

Fast nu är det ju inte så att man föds med skulder hos Kronofogden, utan man hamnar där på grund av att man gör dåliga val. De flesta håller sig rätt långt därifrån. För egen del så har jag inte märkt något negativt av att grannen, sopåkaren och tjejen som städar på jobbet kan få reda på att jag har haft hundra (eller hur många det nu är, jag vet inte) skulder hos Kronofogden. Jag är i likhet med de flesta andra inte så intressant att någon orkar kolla, skulle jag tro. Men om någon kollar så får de ju bara reda på att jag är slarvig med pengar, vilket är sant.

Det är säkert ingen som har kollat dig heller, för så intressant är du antagligen inte.

Ja alltså att jag behöver godkänna att någon hämtar ut info om mig? Hur lätt som helst. Vill jag inte godkänna så har jag mig själv att skylla om syftet med kreditkollen faller. Såklart myndigheter och inkasso tex ska kunna göra det men privatpersoner förstår jag inte alls. Hur svårt kan det va att jag får en fråga som jag skall signera innan en kreditupplysning lämnas ut till privatperson tex. Måste vara nån lag som gör att det är så offentligt som det är med privatas info inför andra privata.
Jag undrar hur kreditupplysningsbolagen ska få information om dig

Om du jobbar i kommun eller landsting, dvs offentlig sektor, så är väl ditt lönebesked en offentlig handling? Så det är nog inte bara din chef, utan även din svåger, granne och tanten i kassan på Ica som kan få se ditt lönebesked, om de vill. De flesta vill sannolikt inte.
Det borde den vara

Lönen i sig är offentlig. Vill jag veta vad alla på en viss skola eller på tex min avdelning på jobbet har får lön så får jag en lista över det.

Borde man inte ha tillgång till fler uppgifter till allmänheten? Ringa lokala banken och få info hur pengarna ligger till, kunna göra kontoutdrag till o med vore ju ännu mer smaskigt för den nyfikna. Varför dem andra uppgifterna anses icke kränkande att dela för vem som helst eller för personliga förstår jag bara inte tyvärr,..

Banker är ju inte myndigheter och faller därför inte in under samma lagstiftning.
Det är nog mest pga avtal det finns banksekretess

Jag undrar hur kreditupplysningsbolagen ska få information om dig
Det skrev ju personen.

Att du får en förfrågan om att någon vill hämta ut uppgifter, som du sedan måste godkänna eller neka.
Tycker det låter som ett ypperligt förslag.

För ingen ska ha rätt till min privata och känsliga information ifall jag inte godkänner det.
Det är helt otroligt att ekonomisk information behandlas så lättvindigt som det görs.
Du kan förstöra någons hela liv, med den information som ligger öppet - Tycker inte det känns så rimligt.

Sverige är ett av de sämsta länderna i västvärlden när det kommer till att skydda integriteten hos sina medborgare.
Bara en sån sak som att du inte kan välja att din adress inte ska visas publikt för alla.

Det skrev ju personen.

Att du får en förfrågan om att någon vill hämta ut uppgifter, som du sedan måste godkänna eller neka.
Tycker det låter som ett ypperligt förslag.

För ingen ska ha rätt till min privata och känsliga information ifall jag inte godkänner det.
Det är helt otroligt att ekonomisk information behandlas så lättvindigt som det görs.
Du kan förstöra någons hela liv, med den information som ligger öppet - Tycker inte det känns så rimligt.

Sverige är ett av de sämsta länderna i västvärlden när det kommer till att skydda integriteten hos sina medborgare.
Bara en sån sak som att du inte kan välja att din adress inte ska visas publikt för alla.

Jag menar alltså hur kreditupplysningsbolagen skulle få infon om den inte var offentlig.
Jag uppfattade inte det svar som lämnades vara svar på det

Vore info om inkomst tex inte offentlig skulle inte skatteverket lämna den uppgiften till tex uc.

Ska man försöka få in svaret som lämnades här så innebär det alltså att så fort en upplysning ska göras så måste personen ringa runt till kronofogden, skatteverket och lantmäteriet för att ge ett ok att resp myndighet lämnar uppgiften till uc.

Det skulle innebära betydligt långsammare kreditprocesser förvisso, det vore ju bra

Det är ju inte säkert att du vet vad syftet är. Om du t.ex söker ett jobb och din blivande chef ringer till Kronofogden för att kolla om du har haft något med dem att göra så får du aldrig reda på det. Eller om du träffar en ny partner som vill kolla upp dig. Kronofogden frågar inte vem man är eller varför man vill veta om man ringer och söker upplysningar om en person.

Man kan alltså ringa bara för att man är nyfiken. Eller kolla i tidningen Justitia, för du är med i den om du har fått skulder fastställda. Den kan man läsa gratis på bibblan. Tack vare bibblan kan man även kolla om någon var skuldsatt för 30 år sedan eller så. Eventuellt kan man behöva ta hjälp av KB, men man kan vara säker på att informationen sparas för all framtid och går att hitta för den som orkar lägga ned sig.

De flesta människor är dock inte så intressanta att någon orkar gräva i deras förehavanden. Jag tror inte att särskilt många vet att jag har haft med Kronofogden att göra, men om jag skulle bli statsministerkandidat om 20 år så är det säkert någon journalist som gräver fram det. Det finns inget jag kan göra för att dölja detta.

Det är lika bra att man inte har ambitioner.
Är de inte fastställd löneutmätning och utredningsrapporter som hamnar i justitia? Inte aktuellt skuldsaldo?

Är de inte fastställd löneutmätning och utredningsrapporter som hamnar i justitia? Inte aktuellt skuldsaldo?

En fastställd löneutmätning kan jag inte tänka mig hamnar där. Det finns inget fastställt med dom. Kan upphävas eller ändras när som helst

Det är många år sedan jag bläddrade i den tidningen, så jag vet inte exakt vad de skriver ut, men det är väl fastställda skulder antar jag. Med tanke på hur ofta den kommer ut, och hur många skuldsatta det finns, så tror jag knappast att de har möjlighet att att uppdatera skuldsaldo, utan det syns nog bara när skulden uppkommer, och så får den som vill veta mer om hur betalningen fortlöper själv kontakta kfm.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp