- Meddelanden
- 31 418
- Mottagna reaktioner
- 16 473
- Poäng
- 11 677
Håller med att det är för lätt att få den infon idag, och det borde inte vara så tycker jag
Hur skulle kreditupplysningsfunktionen göras?
Håller med att det är för lätt att få den infon idag, och det borde inte vara så tycker jag
Aha, det är så att chefen attesterar lönen efter att avdragen gjorts av lönekontoret? Trodde det var delegerat t löneassistent. Sen kan ju chefen se i systemet en helhet över lönebilden dvs lön, senaste lönehöjning, antal sem dagar osv så där är det säkert möjligt att man ser avdragen oxå. Vill framhålla att det faktiskt inte är jätteovanligt med utmätning o att den man minst anar kan ha det. Även chefer.Nej klart chefen inte gör avdragen, då skulle det nog bli rörigt men det kan vara så att löneattesterande chef kan se ändå
Det står ju inte i lag hur löneattstering sker. I vissa system kan chefen se.. jag har bekanta som är chefer på halvstor kommunen och bägge de jag tänker på ser de avdrag som sker pga införsel/löneutmätning om dom vill.Aha, det är så att chefen attesterar lönen efter att avdragen gjorts av lönekontoret? Trodde det var delegerat t löneassistent. Sen kan ju chefen se i systemet en helhet över lönebilden dvs lön, senaste lönehöjning, antal sem dagar osv så där är det säkert möjligt att man ser avdragen oxå. Vill framhålla att det faktiskt inte är jätteovanligt med utmätning o att den man minst anar kan ha det. Även chefer.
Tänker att alla kan hamna i knipa oavsett vilken ”position” man har. Som jag - ingen har en aning om min ekonomiska härdsmälta. Bra jobb, bra lön, fint socialt liv, ”det perfekta livet” mm..Önskar jag vågade berätta för nån nära men det går bara inte. Bra m detta forum- man får stöd o tips under tiden lönemätningen gör sitt.Nej det är väl 2 eller 400000 (kan blanda ihop siffrorna med ngt annat) med löneutmätning så nej det är inte så ovanligt.
Det är dock ovanligare på personer med väldigt hög lön. Det är inte jätteofta man lagt löneutmätning på över 50000 i månaden..
Ja alltså att jag behöver godkänna att någon hämtar ut info om mig? Hur lätt som helst. Vill jag inte godkänna så har jag mig själv att skylla om syftet med kreditkollen faller. Såklart myndigheter och inkasso tex ska kunna göra det men privatpersoner förstår jag inte alls. Hur svårt kan det va att jag får en fråga som jag skall signera innan en kreditupplysning lämnas ut till privatperson tex. Måste vara nån lag som gör att det är så offentligt som det är med privatas info inför andra privata.Hur skulle kreditupplysningsfunktionen göras?
Om du jobbar i kommun eller landsting, dvs offentlig sektor, så är väl ditt lönebesked en offentlig handling? Så det är nog inte bara din chef, utan även din svåger, granne och tanten i kassan på Ica som kan få se ditt lönebesked, om de vill. De flesta vill sannolikt inte.Hej om man får löneutmätning vilka kommer veta det? Är det ens närmsta chef eller ex bara lönekontoret som vet om detta ? Om man jobbar i kommun eller landsting
Det är väl vanligt att chefen först attesterar den anställdes tidsregistreringar/ avvikelser som är inlagda, vissa har förtroendetid och vissa stämplar. Sen är det nog så att lönekontoret ”skapar lön” i lönesystemet med alla dess registreringar som är inlagt. För dom som har utmätning ligger det inne på den anställde så det kommer per automatik när lönen skapas ( i dom flesta fall fungerar det så) Sen kan det vara så att chefen ska godkänna igen innan löneperioden stängs för den aktuella månaden. Och då lär den mest troligt se att det ligger med utmätning, skulle även tro att attesterande chef har tillgång till att se deras anställdas lönespecar om dom vill det också.Aha, det är så att chefen attesterar lönen efter att avdragen gjorts av lönekontoret? Trodde det var delegerat t löneassistent. Sen kan ju chefen se i systemet en helhet över lönebilden dvs lön, senaste lönehöjning, antal sem dagar osv så där är det säkert möjligt att man ser avdragen oxå. Vill framhålla att det faktiskt inte är jätteovanligt med utmätning o att den man minst anar kan ha det. Även chefer.
Det är ju inte säkert att du vet vad syftet är. Om du t.ex söker ett jobb och din blivande chef ringer till Kronofogden för att kolla om du har haft något med dem att göra så får du aldrig reda på det. Eller om du träffar en ny partner som vill kolla upp dig. Kronofogden frågar inte vem man är eller varför man vill veta om man ringer och söker upplysningar om en person.Ja alltså att jag behöver godkänna att någon hämtar ut info om mig? Hur lätt som helst. Vill jag inte godkänna så har jag mig själv att skylla om syftet med kreditkollen faller.