- Meddelanden
- 31 507
- Mottagna reaktioner
- 16 521
- Poäng
- 11 977
Kommer nog igen om ett tag misstänker jagExakt, och det är inte första gången detta tas upp i trådar här så vi som var med då minns och det var likadant då.
Kommer nog igen om ett tag misstänker jagExakt, och det är inte första gången detta tas upp i trådar här så vi som var med då minns och det var likadant då.
Det vet jag men alla har olika resurser, förmågor och mental styrka.Tror inte folk menar att vara hårda men har för mig att det skrivits tidigare att det tydligt framgick att avslaget berodde på att den gett/lånat ut pengar till sitt barn och INTE gjort vad den kunnat för att få tillbaka dom. Sen har personen skrivit flera inlägg om detta där det känns som att offerkoftan åker på och den inte vill kräva sitt barn på pengarna. Tror folk tyvärr tröttnar lite då på att hela tiden förklara vad som krävs för att en skuldsanering ska vara möjlig.
Sen är det svårt att vara medberoende men man måste börja ändra sitt egna beteende innan man kan gå vidare![]()
Det vet jag men alla har olika resurser, förmågor och mental styrka.
Det tycks hon tänker mer på sonen än sig själv,redo att offra sig-det kan jag förstå, men skuldsanering kan hon inte få, det vore inte rätt, och det måste hon förstå.Absolut är det så! Har själv varit på botten och tagit på offerkoftan så vet exakt hur det är. Men i detta fall är motiveringen till avslaget tydlig och då måste man för eller senare ta till sig det. Övertygad om att bara gunma tar tag i det som krävs så är chanserna stora för att bli beviljad skuldsanering. Tyvärr måste man tänka på sig själv och sitt i första hand. Sonen verkar ju inte vilja/kunna göra rätt för sig.
Det tycks hon tänker mer på sonen än sig själv,redo att offra sig-det kan jag förstå, men skuldsanering kan hon inte få, det vore inte rätt, och det måste hon förstå.
Jag är i en liknande situation. Lånat ut pengar till mitt vuxna barn. Jättdumt och ett slags medberoende. Det verkade på handläggaren på kfm som det var värre en andra sätt som att spela bort fem, köpa lyx prylar mm. Mina skulder har bara gått till att överleva de senaste 10 åren. Jag vet och säkert Gunma att det inte är okej, men är det bättre andra sätt att skuldsätta sej?Ja precis...tyvärr tror jag hon i detta läge måste tänka på sig själv och inte sonen. Hon har försökt hjälpa men det har lett till att hon stjälpt sig själv. Man vill alltid sina barns bästa men tror det faktiskt skulle hjälpa hennes son mer om hon satte stopp och försökte kräva tillbaka det hon måste. Man kan inte alltid göra allt för sina barn även om man vill det in i det sista.
Bättre? Skuld är skuld tyvärJag är i en liknande situation. Lånat ut pengar till mitt vuxna barn. Jättdumt och ett slags medberoende. Det verkade på handläggaren på kfm som det var värre en andra sätt som att spela bort fem, köpa lyx prylar mm. Mina skulder har bara gått till att överleva de senaste 10 åren. Jag vet och säkert Gunma att det inte är okej, men är det bättre andra sätt att skuldsätta sej?
Hela idén är ju att man lånar till sånt man inte egentligen inte har råd med, bara för att man inte "orkar" vänta med att exemeplvis spara till en handpenning till ett hus i sin prisklass.Bättre? Skuld är skuld tyvär
Låna pengar för att skänka bort får man göra om man vill. Men man kan inte förvänta sig att skuldsanera bort den skulden. Det borde alla med lite sunt förnuft kunna förstå. Det är inte skäligt.Jag är i en liknande situation. Lånat ut pengar till mitt vuxna barn. Jättdumt och ett slags medberoende. Det verkade på handläggaren på kfm som det var värre en andra sätt som att spela bort fem, köpa lyx prylar mm. Mina skulder har bara gått till att överleva de senaste 10 åren. Jag vet och säkert Gunma att det inte är okej, men är det bättre andra sätt att skuldsätta sej?
Nej inte lånat pengar för att ge bort. Har inte angett det heller mina privata skulder i saneringsansökan. Det är jag på god väg att lösa. Men av desperation och depression gjorde jag det för att hjälpa främst mina barnbarn. Dumt för till slut räcker inte mina pengar till. Det handlat om mat och kläder ibland hyran.. sjukt men tyvärr har jag gjort det. Men för mina barnbarns skull.Låna pengar för att skänka bort får man göra om man vill. Men man kan inte förvänta sig att skuldsanera bort den skulden. Det borde alla med lite sunt förnuft kunna förstå. Det är inte skäligt.