Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning och slutlön

Hej,

Min kompis hon har löneutmätning och slutar på sitt nuvarande arbete då hon ska börja nytt. Hon kommer att ha 15 semesterdagar som hon får i pengar.

Kommer dessa 15 dagar utmätas helt?

Hej,

Min kompis hon har löneutmätning och slutar på sitt nuvarande arbete då hon ska börja nytt. Hon kommer att ha 15 semesterdagar som hon får i pengar.

Beror på om hon har max beslut? Dras lika mkt varje månad oavsett va hon tjänar?

Hej,

Man räknar ut vad förbehållet är per dag och utmäter överskottet, förutsatt att denna utbetalning kommer till KFMs kännedom.

Det står i besluts brev. Gon får behålla xkr/månaden. Då gissar jag att får hon extra semester utbetalt så drar dom det.

Jag hade löneutmätning i lite över 2.5 år och det var ofta jag hade 1000-2000 kr över förbehållsbelopp och jag fick semesterdagar utbetalt som jag fick behålla.
Dock kan dom gå in och kolla om det finns några extra pengar som går att utmäta.

Men jag gissar att hennes jobb får besked, den anställde ska behålla xkr. Då kommer ju dom ta utbetalningen av semdagarna och betala kronofogden...

Ja, semesterersättningen räknas som inkomst och omfattas normalt av löneutmätning via Kronofogden. Det betyder att den kan utmätas på samma sätt som lön, men din kompis får behålla ett förbehållsbelopp för sina levnadskostnader. Hur mycket som tas beror alltså på hennes ekonomiska situation i övrigt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp