Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning och ny hyra

Såklart inte. Men har du ingen bostad, kan du inte sköta ditt jobb, och borgenärerna får än mindre. Så det gäller att ha helhetssyn och inte bara stirra på en av siffrorna (hyran).
Jag håller med.

I teorin. Jag bor ensam med hyra över 12 kkr, men inga som helst synpunker på det. Så i praktiken är det mesta, som är någorlunda rimligt, helt ok.

Den synpunkten behöver inte komma när man gör löneutmätningen från början utan kan bli aktuell när som helst.

Tur att de handläggarna är få.
Det varierar nog en del över landet hur man gör. I området min sektion verkar är det väldigt sällsynt man förelägger om lägre bostadskostnad.
Vet om en sektion där man är rätt noggrann med det där.
Oftast diffar det med så lite att det inte är värt arbetsinsatsen.
I storstadsregionerna kan det nog bli vanligare, framförallt för de som bor i fastighet/bostadsrätt. När räntorna höjts så blir boendekostnaden snabbt betydligt högre än rimlighetsgränsen. 30-40k i månaden är nog inte sällsynt.

Jag tror inte att man är jättehårda i dessa tider heller. Men det finns nitiska handläggare och skulle en viss L få bestämma skulle man börja bråka så fort hyran var en krona över skälig.
Om det var mig du menade så hade du fel igen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp