Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning och fryst ränta - är det värt mödan?

Om de inte kan frysa räntan så kan du alltid fråga om de kan tänka sig att ändra avräkningsordningen. När man inger en ansökan om verkställighet är det standard att ev inbetalningar går mot räntor och kostnader i första hand och därefter på kapitalskulden. Kolla om inkassobolagen kan ändra så att inbetalningar går mot kapital istället för räntor.
Bra svar! Orkar du förklara ungefär hur detta skulle gynna en?

Hej,

har 13 skulder hos KF med en summa på 750 000kr. Min återbetalningsförmåga är begränsad och jag kommer inte bli skuldfri på många, många år. Enda utvägen är skuldsanering (avslag på första ansökan).

Jag undrar om det är värt mödan att kontakta inkassobolagen och höra om man kan frysa räntorna på skulderna. Skulle det göra någon skillnad? Jag tänker mig att nyttan är då att skulden bara betalas av och inte stiger ytterligare = att jag kan bli skuldfri även utan skuldsanering.

Någon med erfarenhet?
Ingen ville frysa räntan för mig, o jag hade nog de flesta inkassobolag man kan tänka sig.

Dröjsmålsräntan beräknas på kapitalskulden, om betalningar avräknas mot kapitalskulden så minskas ränteskulden framöver jämfört med om man betalar räntorna först.
Innebär också att vissa skulder kan slutbetalas, ibland genereras så mycket ränta att det dom man kan betala/betalar inte ens täcker det. En sån skuld blir aldrig färdigbetald.
Får man betala av kapitalet först så kommer ju förr eller senare kapitalet vara betalt och då tillkommer inte längre någon ränta, och då kan man slutligen betala av den ränta som tillkommit.

Innebär också att vissa skulder kan slutbetalas, ibland genereras så mycket ränta att det dom man kan betala/betalar inte ens täcker det. En sån skuld blir aldrig färdigbetald.
Får man betala av kapitalet först så kommer ju förr eller senare kapitalet vara betalt och då tillkommer inte längre någon ränta, och då kan man slutligen betala av den ränta som tillkommit.
Hade gärna sett beslut från högre instans som kräver att avräkningsordningen ska gå på kapitalet först, då hade de flesta haft åtminstone en chans att bli skuldfria.

Hade gärna sett beslut från högre instans som kräver att avräkningsordningen ska gå på kapitalet först, då hade de flesta haft åtminstone en chans att bli skuldfria.

Då får någon processa om det. Har för mig att grunden till standardavräkningsordninge kommer från handelsbalken från 1794, inte supermånga som är intresserade av att krångla med den

Då får någon processa om det. Har för mig att grunden till standardavräkningsordninge kommer från handelsbalken från 1794, inte supermånga som är intresserade av att krångla med den
Fast är det som ni säger är det ju fullständigt obegripligt att detta fortsätter.

Fast är det som ni säger är det ju fullständigt obegripligt att detta fortsätter.
Jag berättar hur saker fungerar.

Det är en gammal lag och gammal metod att sköta återbetalningar. Det vore avvikande att ändra så det är olika krediteringsordning för krediter som är misskötta respektive skötta.

Jag tror inte så många vill ha ändrat på vanliga lån, då skulle stora mängder ränteavdrag på bolån i praktiken försvinna då ganska få bolån faktiskt betalas av helt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp