Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning och bo i hus

Hej!
Jag och min sambo äger halva huset var och står på hälften av lånet. Vi ska skriva över huset och lånen på honom i slutet av den här månaden eftersom jag har ställt till det med en massa skulder.
Kronofogden kommer inte hinna starta utmätning innan dess. Kan de ändå ta huset? Och får man veta när de kommer så man är hemma?

Det ser inte alls bra ut om du ska föra över din andel i huset till honom för att undvika utmätning, det kommer Kf att se.
Hur mkt är huset värt?
Hur mkt lån på huset har ni?
Hur stora skulder har du?
Är du säker på att huset kommer att bli föremål för utmätning?

Det ser inte alls bra ut om du ska föra över din andel i huset till honom för att undvika utmätning, det kommer Kf att se.
Hur mkt är huset värt?
Hur mkt lån på huset har ni?
Hur stora skulder har du?
Är du säker på att huset kommer att bli föremål för utmätning?
Huset är värt ca 1,8 miljoner.
Vi har ca 1,2 miljoner i skulder.
Jag har skulder på ca 900000 kr
Nej jag är inte säker, men vad gör de annars?
Men om jag överlåter allt på min sambo och skaffar mig en lägenhet och flyttar.
Då kan de väl inte ta huset?

Vi har alltså 1,2 miljoner i lån på huset ska det stå.

Men de kommer undra varför din sambo inte köpte ut dig i så fall?
Bäst är att kontakta en jurist och fråga hur ni kan göra med huset.
Att gömma tillgångar för Kf kan få allvarliga konsekvenser.

Men de kommer undra varför din sambo inte köpte ut dig i så fall?
Bäst är att kontakta en jurist och fråga hur ni kan göra med huset.
Att gömma tillgångar för Kf kan få allvarliga konsekvenser.
Jag vill ju överlåta huset eftersom det är jag som har ställt till det. Men det kanske kronofogden inte tar hänsyn till?

Jag vill ju överlåta huset eftersom det är jag som har ställt till det. Men det kanske kronofogden inte tar hänsyn till?
Nä det ser inte bra ut att göra så bara för att undvika utmätning. Kf tar inte hänsyn till vem som "ställt till det".

Då är det enda att han köper ut mig helt och hållet? Men då kan jag inte bo kvar antar jag?

Då är det enda att han köper ut mig helt och hållet? Men då kan jag inte bo kvar antar jag?
Jo, du kommer ju få pengar till att betala ner dina skulder också så det är ju positivt och kanske gör att du klarar av att hantera dina skulder istället?

Det ska ju dock observeras att sakerna i huset är det svårt att skydda. Om din sambo har dyrare saker t.ex klockor/smycken.

Jo, du kommer ju få pengar till att betala ner dina skulder också så det är ju positivt och kanske gör att du klarar av att hantera dina skulder istället?

Det ska ju dock observeras att sakerna i huset är det svårt att skydda. Om din sambo har dyrare saker t.ex klockor/smycken.
Så det är helt säkert att de låter bli huset om han köper ut mig? Och jag kan även bo kvar?
om vi inte hinner färdigt med bostadsaffären innan de vill utmäta, är de resonabla så man kan prata med dem och förklara läget? Får man någon info om att utmätning ska ske? Så man är hemma tänker jag. Om min sambo har kvitto på att dyrare saker är hans, då kan de väl inte ta dem?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp