Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning när ?

Hej !
har nu fått besked om löneutmätning . Hur vet man om det är maxbeslut eller inte ? Jag som har lite svårt att tolka texten kanske :p

det står bara :
—————
jag har rätt att behålla (summa ) per månad

Arbetsgivaren ska göra avdra med (summa) varje månad .
————

Tolkar det som det inte är maxbeslut då väl ?

Hej !
har nu fått besked om löneutmätning . Hur vet man om det är maxbeslut eller inte ? Jag som har lite svårt att tolka texten kanske :p

det står bara :
—————
jag har rätt att behålla (summa ) per månad

Arbetsgivaren ska göra avdra med (summa) varje månad .
————

Tolkar det som det inte är maxbeslut då väl ?
Det är det inte.

Okej tack då dyker det upp några frågor till.
Jag har en relativt hög fast lön och en del provision.

snittet på provison senaste 6 månaderna har varit ca 3000 kr per månad och det var vad jag angav till KF och dom också gick på . Dock innebär det för mig att vissa månader kan de vara 9000 i provison sen 0 kr två efterföljande månaderna, detta är alltså snittet.
Men skulle de inträffa ungefär enligt ovan , innebär det då att jag får behålla 6000 kr extra den månaden jag får en provison på 9000 ?

Behöver man informera kf om det skulle ske ? Eller kollar dom helt enkelt snittet hela tiden för en längre period ?
om jag ser att de börjar bli betydligt mer än vad dom räknat på ska jag då höra av mig och när ? Och vilka belopp pratar vi om för att se ska vara aktuellt att ändra något besltut?

Okej tack då dyker det upp några frågor till.
Jag har en relativt hög fast lön och en del provision.

snittet på provison senaste 6 månaderna har varit ca 3000 kr per månad och det var vad jag angav till KF och dom också gick på . Dock innebär det för mig att vissa månader kan de vara 9000 i provison sen 0 kr två efterföljande månaderna, detta är alltså snittet.
Men skulle de inträffa ungefär enligt ovan , innebär det då att jag får behålla 6000 kr extra den månaden jag får en provison på 9000 ?

Behöver man informera kf om det skulle ske ? Eller kollar dom helt enkelt snittet hela tiden för en längre period ?
om jag ser att de börjar bli betydligt mer än vad dom räknat på ska jag då höra av mig och när ? Och vilka belopp pratar vi om för att se ska vara aktuellt att ändra något besltut?
Du borde anmäla till dem eventuell förändring och sen är det upp till dem om beslutetet ska ändras.Hur stort beloppet ska vara vet jag inte,har läst här att det handlar om 3-4000 per månad.

Du borde anmäla till dem eventuell förändring och sen är det upp till dem om beslutetet ska ändras.Hur stort beloppet ska vara vet jag inte,har läst här att det handlar om 3-4000 per månad.
Yes tack får kolla med dom .
såg nu att dom visst hade räknat med min jämkning på skatten som dras varje månad Har dock avslutat den precis så de blir ju lite fel .

Det handlar om skuldsanering. Inte löneutmätning. Vid löneutm gör kfm koll var 12-24:e månad.

Det handlar om skuldsanering. Inte löneutmätning. Vid löneutm gör kfm koll var 12-24:e månad.
Ah okej ! Så med andra ord behöver ja inte va orolig att ja tjänar mer vissa månader sålänge snittet dom gått efter blir någorlunda korrekt ? :)

måste ringa dom imorgon oavsett då jag såg att dom skrev att jag endast skattar ca 6000 kr . Så har de varit fram till nu men ja avslutade jämkningen förra veckan.
Får hoppas dom inte ändrar till maxbeslut bara för ja ringer om detta haha .

Ah okej ! Så med andra ord behöver ja inte va orolig att ja tjänar mer vissa månader sålänge snittet dom gått efter blir någorlunda korrekt ? :)

måste ringa dom imorgon oavsett då jag såg att dom skrev att jag endast skattar ca 6000 kr . Så har de varit fram till nu men ja avslutade jämkningen förra veckan.
Får hoppas dom inte ändrar till maxbeslut bara för ja ringer om detta haha .
Nej det behöver du inte. Du kan ju använda de pengarna som blir över isf till att betala in själv på skulderna.

Nej det behöver du inte. Du kan ju använda de pengarna som blir över isf till att betala in själv på skulderna.
Ja precis . De kommer jag göra . Ska söka skuldsanering framöver så självklart vill man att de syns att man gjort de man kan .

men hur mycket riskerar man om man någon månad skulle använda detta till något annat ? Exempelvis nu under sommaren till semester om man tar någon tusenlapp extra till det före att betala in extra på skulder . Är de något som ens märks framöver ? Eller är de helt enkelt så att de flesta som inte har maxbeslut oavkortat gör egna inbetalningar på skulder på de dom tjänar extra ?
Mkt frågor , försöker förstå hur allt funkar :)

Han skrev ju om att han fick besked om löneutmätning och undrade om det är maxbeslut-är det inte så att man måste anmäla stora inkomst förändringar även under pågående löneutmätning utan att vänta att kronofogden kollar?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp