Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning, måste släppa till kfm

Dum fråga men hur skulle ni resonera. Har några ärenden som jag kanske måste släppa till kfm och löneutmätning. Vi pratar max 50000kr. Hur lång tid tar det innan det startar? Tar de max utmätning av lönen tills det är betalt? Hur länge finns det hos UC?

Blir det inte svårt med både löneutmätning och avbetalningar?
Vet inte hur lång tid det tar från utslag till löneutmätning, mitt tog från att jag slutade betala till löneutmätning ca 8-9 månader.
Tror att de gör samma beräkningar på löneutmätning oavsett hur stora skulderna är. Kfm tar ej hänsyn till andra lån. (mina huslån räknas som boendekostnad dock)

Hoppas du fick lite svar :)

Oj det var väldigt lång tid, var det ovanligt lång tid. Tänkte att jag i väntan på löneutmätning sparar pengar till avbetalningsplanerna de månaderna utmätningen pågår. Kanske handlar om utmätning i 3-4 månader.

Ja det var säkert ovanligt lång tid, vet faktiskt inte vad som är normalt.

Men vissa tar ju lång tid på sig att skicka in till kfm.

Jag slutade betala mina lån i Maj-15 och i september samma år så drog KF från min lön. Flera låg hos inkasso i maj, men om du inte redan ligger hos inkasso med lånen så kan det hända att det tar lite längre tid. För då ska ju lånen in i inkassorullorna först, innan det skickas till KF.

Vissa är redan hos kfm och då antar jag att det kan gå mycket fort.

Efter utslag har man vissa dagar på sig att betala skulden (10 dagar kanske, minns inte) och sen får du papper om inkomstredogörelse som du ska fylla i och skicka in, arbetsgivaren med eller den som betalar ut din lön.
Sen tar det kanske en månad innan de tar beslut om hur mycket de ska dra.

Nu i somras när mitt skulle räknas om skulle inkomstredogörelsen vara inne senast 27 maj, kom in tidigare.
Men beslutet togs 18 augusti. Så då tog det också lång tid. Iof fick de pengar under den tiden eftersom jag redan hade löneutmätning, så det kanske inte prioriterades.

Är du gift/sambo? Min mans lön har de räknat väldigt lågt på. De räknade att han fick ut 14000 istället för 24000 kr, fast det gjorde ju att jag fick behålla mer. Vilket jag tyckte va bra. :)

Jag släppte till KF den 1/3 i år. Då fanns inget hos inkasso. Löneutmätningen startar nu i november så nio månader tog det för mig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp